שתף קטע נבחר

סכנת הקורקינט החשמלי: כך מתמודדים באירופה ובארה"ב

הכלי שחולל מהפכת תחבורה עולמית אינו חף מבעיות, ובראשן הסכנות שהוא מייצר עבור רוכבים והולכי רגל. בישראל כבר התעוררנו למציאות הבעייתית, באירופה מגלים אותה רק כעת. כך הם עושים זאת

"תאסרו את השימוש בהם, תגדילו את הקנסות ותדרשו רישיונות" - אירופה מתעוררת לבעיית הקורקינטים החשמליים: הציטוט בראשית הכתבה נראה כשייך להולכי רגל ופעילים חברתיים שונים בתל אביב, אך למעשה הוא מתאר היטב את האווירה השוררת ברחובות רבות מערי אירופה הגדולות, כמו גם ארה"ב. שכן בניגוד למרבית הטרנדים המגיעים לישראל מעט מאוחר, נדמה שבכל הנוגע לאופניים וקורקינטים חשמליים, פרטיים או שיתופיים, זו אירופה שמתעוררת אחרי ישראל בזיהוי הבעיה, כמו גם בטיפול בה. ייתכן שזה לא ממש מפתיע, בהתחשב באלטרנטיבה הכושלת אצלנו ושמה תחבורה ציבורית.

 

קורקינט קורקינטים תל אביב תחבורה (צילום: AFP)
בלי קסדה, בלי אכיפה - הקורקינט השיתופי מסוכן(צילום: AFP)

 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך 2018 נפגעו בתאונות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה לא פחות מ-1,855 בני אדם, עלייה של כמעט 5% מהשנה הקודמת. 137 מהנפגעים אשתקד הוגדרו כנפגעים באורח קשה, וזו עלייה של כ-10% לעומת 2017. גם בקרב הפצועים קל נרשמה עלייה, של 62 רוכבים. מבין כלל הנפגעים, 407 בני אדם מוגדרים כלא-רוכבים - מורכבים או הולכי רגל שנפגעו מהכלים המציפים את הרחובות. לא ממש מפתיע בהתחשב בפופולריות הגואה של הכלים. עד כדי כך שאפילו עיריית תל אביב רואה בהם חלופה של אין ברירה לתחבורה ציבורית גרועה או כלל לא קיימת.

 

אגב, יש להזכיר כי דיווחי הלמ"ס כוללים התייחסות לרוכבי אופניים חשמליים שנפגעו אך לא דווחו למשטרה. כך שלידיעת הזרוע האוכפת, אשתקד נפגעו 584 בני אדם מבלי שתדעו על כך, 205 מהם באורח קשה ו-373 באורח קל. שישה פצועים נוספים הוזכרו מבלי ליידע על חומרת פציעתם.

 

תקנות חדשות, בעיות ישנות

בעוד בארץ נכנסו לפני כחודש וחצי לתוקפן תקנות חדשות, שלפיהן המשטרה יכולה לחלק דו"חות לרוכבים מתחת לגיל 16 אשר ירכבו שלא בשבילי אופניים מוסדרים או על הכביש, והמחייבות חבישת קסדה עם מחזיר אור ותעודת מעבר מבחן תיאוריה, באירופה רק מתעוררים לבעיה האמיתית.

 

צרפת: אז איך זה עובד בחו״ל? על פי מחקרים עדכניים שעליהם דיווחו כלי תקשורת בארה"ב, בפריז בלבד ישנם כ-20 אלף קורקינטים חשמליים שיתופיים של חברות אפליקציה, בדומה לתל אביב. הקנסות על רכיבה בניגוד לחוק שם גבוהים. אם תרכבו לצד הדרך שלא בשביל אופניים, אתם צפויים לקנס של 135 אירו. וזה לא הכול: בעיריית פריז דנים כיום באפשרות הגבלת המהירות ל-20 קמ״ש במרבית האזורים, ועד 8 קמ"ש בלבד - קצב של הליכה מהירה - באזורים עמוסים מאוד.

 

קורקינטים חשמליים (צילום: AFP)
הקורקינט השיתופי - גם בספרד(צילום: AFP)

 

בכל מקרה, חוקים חדשים שצפויים להיכנס לתוקף בראשית ספטמבר יגבילו את המהירות בכל צרפת ל-20 קמ״ש. תעברו את המהירות? אתם צפויים לקנס של לא פחות מ-1,500 אירו, כ-6,000 שקל. כמו בישראל, ערים צרפתיות שונות מחייבות את הרוכבים להיות בני 16 ומעלה, בעלי רישיון לכלי ואפילו להחזיק בתעודת ביטוח עבורו.

 

גרמניה: רשויות החוק בברלין שבגרמניה החלו רק עכשיו להתייחס לתופעה, לאחר שבמהלך מאי ויוני בלבד נפצעו שם 34 רוכבים בתאונות שעלו לכותרות. העירייה אישרה את הרכיבה על הקורקינטים החשמליים לפני חודשיים, אך כעת משוכנעים שם שיש צורך בחוקים מגבילים. העירייה כבר הודיעה כי בקרוב יונחו תשתיות בחלק מהמדרכות לחניוני קורקינטים, שיכללו גם עמדות הטענה. בינתיים לא מאיימים בקנסות, אך הגבירו את האכיפה של המשטרה. תומכי הרכיבה טוענים כצפוי כי היא תורמת למלחמה בזיהום האוויר וטובה יותר מהתחבורה הציבורית בעיר - הנחשבת למצוינת בכל קנה מידה.

 

בריטניה: הדיון סביב הסוגיה בבריטניה התלהט לאחרונה כאשר מנחת הטלוויזיה אמילי הארטריג' בת ה-35 הפכה לרוכבת הראשונה שנהרגה באי הבריטי כשרכבה על קורקינט ונפגעה ממשאית. הרכיבה על מדרכות אסורה שם. למרות זאת, בממלכה אין (עדיין) חוקים ברורים בעניין, אך הדרישה לכאלה כבר ברורה ומוכרת.

 

רוכבים על קורקינט בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

ספרד: בדומה לישראל, גם ספרד מצויה בכאוס פוליטי המנטרל אפשרות לחוקק חוקים ברורים בכל הנוגע לרכיבת קורקינטים חשמליים. בינתיים, עיריות שונות אימצו לעצמן מגבלות שונות. בבירה מדריד הקסדות מחויבות בחוק רק לרוכבים מתחת לגיל 16, אך בברצלונה - שם נהרג לאחרונה הולך רגל בן 92 לאחר שנפגע מקורקינט חשמלי - החוק מחייב את כל הרוכבים לחבוש קסדה. במדריד הוחלט כי הרכיבה על קורקינט תתבצע רק על נתיב מיוחד על הכביש, עם מגבלת מהירות של 30 קמ"ש.

 

קורקינטים חשמליים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

בלגיה: בריסל, בירת המדינה והאיחוד האירופי, הוצפה לאחרונה קורקינטים חשמליים, אך כל אחת מ-19 הרשויות בעיר יצרה לעצמה חוקים שונים לגבי רכיבה בשטחה, ויצרה בלבול בקרב הרוכבים. עיריית בריסל מנסה כעת לאחד את כל החוקים, לאחר תאונת דרכים קטלנית שבה היה מעורב קורקינט חשמלי. התאונה עוררה דיון סוער בנוגע לנחיצות חבישת הקסדה - שאינה מעוגנת בחוק בינתיים.

 

איטליה: שר התחבורה של איטליה קבע בחודש שעבר חוקים חדשים בכל הקשור לקורקינטים ואופניים חשמליים, שלפיהם הרכיבה מותרת רק על הכביש והמהירות מוגבלת ל-30 קמ"ש. באזורים רוויי הולכי רגל מותרת מהירות של 6 קמ"ש בלבד, קצב הליכה רגיל. הרשויות המקומיות קיבלו הוראה לאכוף את החוקים.

 

הולנד: בארץ האופניים קורקינטים שיתופיים עדיין לא ביצעו חדירה אגרסיבית לשוק, אך עליהם לנסוע על הכביש. נקודה מעניינת בהקשר זה: הממשלה ההולנדית קראה לתיירים שיבקשו להגיע עם קורקינטים חשמליים כדי להקל על עצמם את ההתניידות בעיר - אף היא בעלת תחבורה ציבורית מצוינת - שלא לעשות כך. הסיבה פשוטה - לא יהיה להם ביטוח. באותו עניין, חברות ביטוח במדינה ביקשו בשבועות האחרונים ליצור הבחנה בין כלי רכיבה ממונעים שונים, שכן "חלק מהכלים החשמליים מותרים לנסיעה על כבישים וחלק לא. יש לייצר הבהרות בנושא" - כך נכתב במכתב שנציגיהן שלחו לממשלה.

 

סלובניה: במדינות הבלקן הקורקינטים החשמליים מתנהלים עדיין באזור אפור, ורק בסלובניה חוקקו הגבלות שונות, בהן אי רכיבה על מדרכות אלא בנתיבי תחבורה ייעודיים. מהירות הנסיעה שם עומדת על 25 קמ"ש לכל היותר, אך במקומות רוויי הולכי רגל הרוכבים יצטרכו להוריד את המהירות. הנחיות לחבישת קסדה ולהפעלת אורות במקומות מסוימים צפויות בהקדם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
קורקינטים בתל אביב - סכנה מוכרת
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים