שתף קטע נבחר

דריסת ארי נשר: ההרשעה, הבדיקה המאוחרת והזיכוי מחמת הספק

עשוי להישלח לעד 14 שנות מאסר: הכדורגלן יצחק אספה הורשע בהפקרת הנער, אך זוכה מנהיגה בשכרות. "אינני מאמין להכחשתו שלא שתה", כתב השופט - אבל עקב העובדה שחלפו 4 שעות בין התאונה לבדיקת הנשיפה, לא הרשיע אותו גם בעבירה זו. אלו העונשים על מקרי הפקרה קודמים

 

 

בדיקת השכרות לא נערכה מיד בפתיחת החקירה - והכדורגלן שדרס את ארי נשר  והפקיר אותו אל מותו לא הורשע גם בנהיגה בשכרות: בית המשפט אמנם הרשיע הבוקר (ג') את הכדורגלן יצחק אספה בהפקרה ובשיבוש הליכי משפט בפרשת מותו של הנער בן ה-17, אך זיכה אותו מסעיף של נהיגה בשכרות.

 

השופט צבי גורפינקל הסביר כי למרות שאספה הואשם גם בעבירות של נהיגה בשכרות וכן נהיגה במהירות מופרזת, יש לזכות אותו מהסעיפים הללו. לגבי עבירת השכרות, הסביר השופט כי "אין חולק שעל פי ממצאי בדיקת הנשיפה היה בריאותיו של הנאשם ריכוז אלכוהול העולה פי חמישה על המותר". עם זאת השופט הדגיש כי "בדיקה זו מצביעה על אחוז האלכוהול בזמן הבדיקה, אך לא בהכרח בזמן הנהיגה". לדבריו, הבדיקה לאספה נערכה ארבע שעות לאחר התאונה.

חצי חצי ארי נשר יצחק אספה (צילום: דוברות מד
יצחק אספה וארי נשר (צילום: דוברות מד"א, מוטי קמחי)
 

השופט קבע שעדותו של אספה לא אמינה: "אף שעדותו של הנאשם כי שתה רק כוס יין בסוכה של חברתו, כי לא שתה במועדון עם חבריו וכי שתה פחית בירה בעת שהיה ברכבו ברחוב בן אביגדור איננה מהימנה, עדיין יש לבדוק האם המבחנים שנקבעו בפסיקה עולים כדי אפשרות הרשעה במקרה זה".

 

השופט הסביר כי אספה נבדק רק ארבע שעות לאחר התאונה, למרות שכבר שעתיים אחריה היה בידי המשטרה: "הוא מיוזמתו נמלט ממקום התאונה, ולכן יש הסבר לשעתיים הראשונות שבהן לא נבדק. אולם רק שעתיים לאחר שכבר היה בידי המשטרה נערכה לו בדיקת שכרות. עובדה זו יכולה להטיל ספק בשאלה אם אחוז האלכוהול בגופו של הנאשם לא עלה מאז התאונה, כך שהבדיקה משקפת כאמור את ריכוז האלכוהול בזמן הבדיקה ולא בזמן התאונה".

הוריו של ארי נשר ז
הוריו של ארי נשר ז"ל (צילום: מוטי קמחי)

לדברי השופט, "הדעת נותנת כי אכן הנאשם נהג תחת השפעת אלכוהול שכן שתה במועדון, ואינני מאמין להכחשתו שלא שתה, אולם בהיעדר חוות דעת של מומחה שתצביע כי אחוז האלכוהול בבדיקה היה גם בזמן הנהיגה, לא ניתן להרשיע את הנאשם בגדר הוודאות הנדרשת במשפט פלילי כי נהג בשכרות, אף שאני נוטה לדיעה שאכן נהג שיכור".

 

בלשון החוק, תאונת פגע וברח היא "הפקרה לאחר פגיעה". ב-2011 נעשה שינוי בחוק והעונשים לתאונות פגע וברח הוחמרו. החוק מתייחס תחילה למקרים קלים יחסית: אם נקבע כי נהג רכב היה מעורב בתאונה שבה נפגע אדם, והיה עליו לדעת שיש נפגע אך הוא לא עצר כדי לראות מהן תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה - דינו מאסר של עד שלוש שנים.

הוריו של ארי נשר ז
אספה, היום בבית המשפט (צילום: מוטי קמחי)
 

החוק מתייחס גם למקרים חמורים יותר: אם הנהג ידע על הפגיעה או ש"עצם את עיניו" (נמנע מלברר את תוצאות התאונה כתוצאה מההתנהגות שלו) והפקיר את האדם שנפגע - דינו הוא שבע שנות מאסר. המקרה החמור ביותר על פי החוק הוא כאשר נהג היה מעורב בתאונה שבה נגרמה חבלה חמורה לאדם או שהוא נהרג, לא עצר ולא הזעיק עזרה, ועונשו עלול להגיע ל-14 שנות מאסר בפועל.

 

יצחק אספה מסר לאחר הכרעת הדין: "זהו בוקר קשה שמסכם שנה קשה מאד עבורי, אך קושי זה הוא כאין וכאפס לעומת הקושי של משפחת נשר, שאיבדה את היקר לה מכל, ארי נשר ז"ל. אני משתתף בצערם העמוק וכואב את כאבם ואמשיך לכאוב אותו בכל יום במהלך חיי".

 

ממועדון ספורט אשדוד, קבוצתו של אספה נמסר: "זהו יום קשה לכל משפחת מועדון ספורט אשדוד, שמזדהה עם כאבה העצום של משפחת נשר. על מנת להמשיך ולהעלות את המודעות לבטיחות בדרכים, ובהמשך לפעולות שנקטנו במהלך העונה הקודמת, המועדון ימשיך להנחיל ולהטמיע את החשיבות של נהיגה נכונה וזהירות בדרכים בקרב שחקני מחלקת הנוער והאקדמיה וכן במסגרת פעילות קהילתית שמבצע המועדון בבתי הספר בעיר".

 

עונשים על מקרי פגע וברח בעבר 

אחד המקרים החמורים ביותר של תאונת פגע וברח הוא המקרה הקשה של דריסת מיטל אהרונסון ז"ל, שנהרגה בתאונה ב-2008. הדורס, שי סימון, נהג ברכב וחצה רמזור אדום בתל אביב, הוא פגע והרג את אהרונסון, פצע קשה את חברתה ואז נמלט מן המקום. איתו ברכב היה חברו שלום ימיני. במשפט טען כל אחד מהם כי השני הוא זה שנהג ברכב הפוגע.

 

ב-2010 קבע בית המשפט המחוזי בת"א כי שי סימון הוא זה שנהג ברכב שדרס למוות את אהרונסון. סימון הורשע בנהיגה בשכרות, הריגתה של אהרונסון ופציעתה של חברתה, הפקרה לאחר פגיעה, ובעבירות נוספות. ימיני זוכה מהריגה, אך הורשע בעבירה אחרת. על סימון נגזר עונש מאסר כבד של 20 שנה, ועל חברו חמש שנות מאסר. ב-2011, שופטי בית המשפט העליון קבעו כי העונש שהוטל על סימון חורג באופן קיצוני מרף הענישה המקובל במקרים של "פגע וברח". לגבי ימיני הם קבעו כי ניתן להרשיעו רק כמסייע לעבירה. בית המשפט קיצר את העונשים ל-14 שנות מאסר לסימון ול-2.5 שנים לימיני.

 

מקרה נוסף של הפקרה אחרי תאונת פגע וברח שהסעיר את המדינה הוא של העבריין שושן ברבי, שהואשם כי דרס, הרג והפקיר שלוש נשים ב-2012: סבטלנה יגודייב (53), בתה שושנה יגודייב (25) ואלכסנדרה רובינוב (66) ז"ל. ברבי פגע בנשים שחצו במעבר החצייה, נמלט מהמקום ואף שלח אדם אחר שיודה במעשים במקומו.

 

לאחר כמה ימים של מרדף משטרתי אחריו ברבי נתפס, אבל בסוף חתם על עסקת טיעון שבמסגרתה נמחק סעיף ההריגה והומר לגרימת מוות ברשלנות. שאר העבירות, בהן הפקרה ושיבוש הליכי משפט, נותרו על כנן. במאי 2014 גזר עליו בית המשפט המחוזי בלוד 11 שנות מאסר והוא חויב לפצות את המשפחות ב-150 אלף שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות מד"א, מוטי קמחי
יצחק אספה וארי נשר
צילום: דוברות מד"א, מוטי קמחי
מומלצים