שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למניעת סכנה בצום: 5 דגשים למבוגרים
    עם העלייה בגיל נדרש משנה זהירות בעת שינוי תזונתי ובמיוחד בצום. דיאטנית קלינית מסבירה למה צום עלול להיות מסוכן בגיל מבוגר, איך להוריד את הסכנה ומתי, למרות הרצון, להפסיק לצום

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    להתכונן מראש ליום הצום. המסורת היהודית מעניקה חשיבות מיוחדת לצום יום הכיפורים אולם יום זה עלול להוות סכנה בריאותית למבוגרים. התייבשות, התקף לב, חוסר איזון בלחץ דם ורמות סוכר הם רק חלק מהתופעות העלולות להתרחש בגיל מבוגר בעקבות צום.

     

    בכדי להפחית את הסיכון לבעיה בריאותית לפניכם 5 דגשים חשובים שיסייעו לכם לעבור את יום הצום מבלי לסכן את הבריאות.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    המחלות שנגרמות למבוגרים שנוטלים יותר מדי תרופות

    2 מפתחות זהב לשמירה על יחסים בין דוריים טובים

    מזון מחזק בגיל מבוגר - המדריך המלא

     

    תבשיל אורז ועדשים (צילום: shutterstock)
    תבשיל אורז ועדשים דוגמא למנה המכילה פחמימות מורכבות(צילום: shutterstock)
     

    1. אוכל: להתכונן מראש

    אחת התופעות שמתרחשות בגוף הזמן הצום היא ירידה ברמת הסוכר, שעלולה לגרום לחולשה, סחרחורת ועייפות.

     

    כדי לצמצם את התופעה, כדאי לאכול במהלך היממה שלפני הצום כמה ארוחות שבהן מזונות שמכילים פחמימות מורכבות, שממלאות את מאגרי הגליקוגן שבהם עושה הגוף שימוש במהלך הצום כמו למשל אורז מלא, קינואה, שיבולת שועל ודוחן.

     

    כמו כן, כדאי לאכול ביממה שלפני כמות נאה של ירקות שיסייעו לשמירה על יציבות של רמות הסוכר במהלך הצום.

     

    עדיף להימנע בארוחה המפסקת מפחמימות פשוטות שיש בקינוחים, ממתקים, לחם לבן, אורז לבן ופסטה רגילה.

      

    2. שתו הרבה כבר יום לפני

    במהלך הצום אנו לא מכניסים לגוף נוזלים - ולכן הוא הולך ומתייבש. ביממה שלפני מומלץ לשתות רק מים, ללא קפה או תה עם קפאין, וכן להימנע מנוזלים עם מלח כגון מרק.

     

    רצוי לשתות לפחות 12 כוסות מים ביממה שלפני הצום בכדי שלגוף יהיו הרבה נוזלים. כמו כן, במהלך הצום עצמו, נסו להמעיט בחשיפה לשמש ולא לבצע פעילות גופנית מאומצת, כדי לצמצם את התאדות המים מהגוף.

      

    3. חלבון בריא

    בארוחה המפסקת, שקלו לבחור בדגים כמנה עיקרית ולא בבשר. הדגים מתעכלים בקלות רבה יותר והדבר עשוי להקל עליכם במהלך הצום.

     

    דג כמו סלמון למשל, שיש בו גם שומן בריא, יכול להיות פתרון אידאלי. אולם שימו לב, המנעו מרטבים כגון טריאקי או סויה, המכילים הרבה מאוד נתרן.

      

    4. שוברים את הצום בזהירות

    אל תתנפלו על האוכל ישר עם סיום הצום. בכדי להקל על הגוף, התחילו בשתיית מים ובארוחה קלה.

     

    אחרי כשעתיים ניתן לאכול ארוחה רגילה, אבל עדיף להימנע ממזונות שומניים במיוחד כגון פיצה או שווארמה שעלולים להכביד על הגוף.

     

    5. דברו עם הרופא שלכם: לפני הכל בריאות

    אם אתם סובלים מבעיה רפואית כרונית, כגון סוכרת, יתר לחץ דם וכו', או שאתם לוקחים תרופות קבועות – חשוב שתזכרו כי הצום עלול לפגוע בבריאותכם ולסכן אותכם.

     

    התייעצו עם רופא לפני שאתם מחליטים לצום, ושימו לב לכל תחושה או בעיה במהלך הצום.

     

    אם אתם נוטלים תרופות שיש לקחת עם האוכל, התייעצו עם הרופא שלכם כיצד ליטול אותן במהלך הצום.

     

     

    הכותבת הינה דיאטנית קלינית בחברת "אופטימל לייף"

     

      

    מעל גיל 65? ד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית ובריאות בגיל המבוגר וד"ר סיגל אילת-אדר דיאטנית קלינית וראש התוכנית לחינוך לבריאות מהמכללה האקדמית וינגייט מבקשות - תתכוננו כבר שבוע לפני

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    בגיל מבוגר עדיף להתכונן לצום
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים