שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "הסקרים מראים: 70% מהציבור בעד תחבורה ציבורית בשבת"

    כשהפעלת תחבורה ציבורית בשבת עולה לדיון במשא ומתן להקמת הממשלה חדשה, רועי שוורץ תיכון, מייסד "נוע תנוע", מרוצה מהמצב. עכשיו הוא חושף כמה נוסעים בעזרתו בכל סוף שבוע, יוצא בקמפיין גיוס להגדלת הפעילות ומסביר לפוליטיקאים מה צריך לעשות

    כולנו מקטרים על הפקקים והתחבורה הציבורית, אבל יש כאלה שגם מנסים לשנות את המצב. ב-6 ביוני 2015 יצא לראשונה קו אוטובוס בשבת שיזמה אגודת "נוע תנוע", ברמת גן, גבעתיים ותל אביב. רועי שוורץ תיכון (26), אז משוחרר טרי מצה"ל, הוציא את המיזם לדרך בכספי פיקדון השחרור שלו. זה היה חודש אחרי שבירושלים התחיל לפעול קו דומה בשם "שבוס", אבל המיזם של שוורץ תיכון המשיך להתרחב לערים נוספות.

     

    רועי שוורץ (צילום: אביחי לוי)
    (צילום: אביחי לוי)
     

    ה"שבוס" בירושלים מממש את החזון של השר כץ

    בשורה לשכבות החלשות: אוטובוס שבת מירושלים לחוף הים

    2008: "הציבור לא רוצה תחבורה ציבורית בשבת"

    2017: החרדים למשרד התחבורה: "עצרו תח"צ בשבת"

     

    כעת נחשפים לראשונה נתוני הנוסעים בקווים השונים שהופעלו הקיץ: שני הקווים החדשים שהופעלו במימון עיריית רמת גן הסיעו בכל סוף שבוע 1,500 איש. הקו שנוסע במסלול קו 63 של דן הסיע 200, הקו החדש מרמת השרון לתל אביב הסיע 180, הקו מאריאל 110, הקו מבאר שבע לחוף אשקלון הסיע 80 איש, והקו ממודיעין לתל אביב הסיע 80. גם הקווים מרמת השרון, אריאל ומודיעין הופעלו במימון העיריות, לעומת קו 63 והקו מבאר שבע לים, שבהם משלמים הנוסעים מכיסם.

     

    "הסענו בסופי שבוע יותר מ-2,000 איש, יותר ממספר הנוסעים היומי בלא מעט תחנות רכבת בארץ", אומר שוורץ תיכון בראיון ל"ידיעות אחרונות". "הוכחנו שיש ביקוש לנסיעות בסופי שבוע, לא רק מצד צעירים נטולי רכב, אלא דווקא נוסעים קשישים, שזו הדרך שלהם לבקר את המשפחה בסופי שבוע.

     

    "אבל אנחנו רחוקים מלענות על הביקושים המלאים, שגבוהים הרבה יותר. יש מקומות שאני מעדיף שלא להוסיף עוד אוטובוס ולעודד נסיעות, עד שהוא לא יתמלא. זו הוצאה כבדה לארגון כמונו, כי מעבר לשכירת האוטובוס והנהג, צריך לממן מוניות למתנדבים שמנהלים את הנסיעות, ובסופי שבוע אין להם דרך אחרת להגיע לפעילות. יש גם הרבה מקומות שכבר פנו אלינו, ואנחנו עדיין לא פועלים שם מחוסר תקציב".

     

    במחסור הזה מנסה שוורץ תיכון לטפל בקמפיין גיוס המונים חדש, שבו יכולים התורמים להתחייב על סכום חודשי, ולקבל בתמורה אפשרות להשפיע על פעילות "נוע תנוע", לבחור את הקווים הבאים שיופעלו ועוד. קמפיין גיוס קודם של "נוע תנוע" הניב 338 אלף שקל מ-2,850 איש, גיוס ההמונים השלישי בגודלו אי פעם בארץ בהדסטארט. "היום הארגון זה אני ועוד עובדת ב-60% משרה. אם נוכל לגדול נוכל לסייע להגדלת הנסיעות בסופי שבוע תוך ניצול הידע שצברנו, ולהגביר את פעילות הלובי שלנו בכנסת".

     

    מה יש לך להגיד לפוליטיקאים שעד עכשיו מנעו תחבורה ציבורית בסופי שבוע?

    "הסמכות קיימת בידי שר התחבורה, והדרישה קיימת בציבור, בטח לתחבורה זמינה, זולה ובטוחה בסופי שבוע. קווי מוניות השירות החדשים שמתכנן משרד התחבורה ויפעלו גם בשבת הם בשורה, אבל לא יענו על כל הביקושים, ורובם בכלל עדיין על הנייר.

     

    "הסקרים מראים שכ-70% מהציבור בעד תחבורה ציבורית בשבת, כולל שומרי שבת רבים, שמבינים את הצורך של החילונים. יש אישה דתייה שתרמה לנו בקמפיין הגיוס הקודם, והסבירה שהיא רוצה לאפשר לחיילים לנסוע בחינם לבלות כשהם יוצאים הביתה. פיתחנו כמה סוגים של קווים, כאלה שפועלים במימון עירוני, מה שמקל על ההנוסעים להשתמש בהם, או כאלה שמחייבים את הנוסעים להירשם לאגודה ולהוריד אפליקציה מראש כדי לפעול במסגרת החוק, שאוסר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

     

    "זה מה שמקשה על הספונטניות, ועל נוסעים מבוגרים יותר ופחות טכנולוגיים. יותר ויותר ראשי ערים מבינים את הצורך של התושבים ומוכנים למצוא את הכסף. אני לא יכול לחשוף את כל שמות הערים שאנחנו נפגשים איתן כעת, אבל נראה קווים חדשים בקרוב. הייתי שמח אם המדינה הייתה מפעילה את השירות הזה בעצמה, או מפסיקה להקשות על מי שמעוניין לעשות את זה. תחבורה ציבורית בשבת לא תיראה כמו ביום חול, לא תפעל באזורים חרדיים, ותספק למי שמעוניין את חופש התנועה שלו".

     

    סבא שלך, דן תיכון, היה במשך שנים חבר כנסת בליכוד ואף כיהן כיו"ר הכנסת. למה הוא לא דאג בזמנו לתחבורה ציבורית?

    "גם סבא התמודד עם הדילמות

    האלה בזמנו, והתאמץ להצביע לפי מצפונו. באחת ההצבעות הרגישות מבחינת דת, על טיסות אל על בשבת, כשהבהיר כיצד יצביע גילה שהוחלף בוועדה. אני בא איתו להשבעות בכנסת שאליהן הוא מוזמן, בפעם האחרונה התיישב לידינו ח"כ לשעבר מש"ס. כשהוא שמע מה אני עושה, הוא חייך בהסכמה. המודעות היום לצורך בתחבורה בשבת היא שונה מבעבר, וגם הנכונות. היום זה כבר נושא לקווי היסוד של הממשלה, מה שפעם היה דמיוני".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אביחי לוי
    רועי שוורץ תיכון - נוע תנוע זה הוא
    צילום: אביחי לוי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים