שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עתירה נגד המדינה ודואר ישראל: "הסכם סודי לא לגבות מיסים על חבילות"
    לטענת חברות שילוח ועמילות מכס מתחרות, דואר ישראל הפכה לחברת יבוא שעוסקת גם בתחומים שאינם "דואר" קלאסי, ובאישור המדינה מכניסה לארץ יבוא אישי ללא תשלום מיסים
    עתירה שהוגשה היום (ג') לבג"ץ עלולה לגרום לצרכנים להתחיל לשלם מע"מ ומכס על החבילות שלהם. את העתירה הגישו ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד לשכות המסחר בישראל וחברת עמילות המכס געש. הם מבקשים מתן צו על תנאי נגד שר האוצר, מנהל המכס, שר התקשורת וחברת דואר ישראל.

      

    יש לכם תלונה? כתבו לנו >>

     

    חדש בדואר: אפשרות לבדוק בזמן אמת אם הסניף עמוס

    לאן נעלמה החבילה שלכם: מדריך לאיתור ולמניעת אובדן חבילות בדואר

    בקשה לייצוגית: הדואר מפלה יישובים ערביים

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    לטענת העותרים, מדינת ישראל נותנת העדפה פסולה לחברת דואר ישראל, משום שהיא לא עורכת בדיקות לכל חבילה שמגיעה לארץ, כך שמרבית החבילות שנדרשות בתשלום מע"מ ומכס חומקות והצרכנים שמזמינים אותן לא משלמים מיסים למדינה כחוק.

    מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין. "שימוש בלתי חוקי במחסנים"  (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין. "שימוש בלתי חוקי במחסנים" (צילום: מירב קריסטל)

    הטענות הן לא לגבי החבילות שנשלחות דרך דואר ישראל (אם כי גם אלה לא תמיד נבדקות ולעיתים קרובות לא נגבים עליהן מיסים גם כשהחוק מחייב זאת), כלומר לא לגבי חבילות שנשלחות עם בול דרך דואר ישראל כחברת דואר, אלא לגבי חבילות שצרכנים מזמינים מגורם שלישי ומועברות על ידו לדואר ישראל, שהפכה בכך לחברת סחר מקוון.

     

    נטען שהמכס לא בודק את החבילות של דואר ישראל ולא אוכף גביית מיסים ורישיונות על חבילות שהוא מעביר, למרות שהוא דורש מגופי השילוח ועמילות המכס האחרים לעשות את זה. כשהמכס כן עושה זאת עבור הדואר, הוא עושה זאת בחינם כשמהשחקנים האחרים בתחום השילוח הוא גובה כסף. חברת הדואר אף מבקשת מהמכס תשלום על ביצוע הגבייה, כשזו נעשית על ידה.

     

    "מסלול בלתי חוקי להתחמקות מתשלום מסי יבוא"

    למרות שהחברות האחרות שעוסקות בתחום נאלצות להעביר את החבילות דרך מסופי המכס בנתב"ג, הן טוענות כי "חברת הדואר איננה מגישה הצהרת יבוא לצורך השחרור המכסי של הטובין וממילא, לא מתקיים לגבי הטובין המיובאים באמצעותה כל הליך של שחרור מכסי. חברת הדואר היא זו 'המשחררת' את הטובין על ידי הפצת הטובין ומסירתם ליבואנים ורשות המכס איננה מונעת זאת. לא יכולה להיות מחלוקת כי התנהלות זו, שרשות המכס מאפשרת אותה, היא בלתי חוקית בעליל, ומפרה הפרה גסה את פקודת המכס, את דיני היבוא ואת הדרישות החוקיות ביבוא".

      

    זאת, נטען, "בעוד סוכני המכס נדרשים להעביר לרשות המכס, באופן מקוון, הצהרת ייבוא מפורטת לצורך הסדרת השחרור המכסי של הטובין. לעומת זאת לדואר ישראל, מאפשרת רשות המכס להעביר את הטובין המיובאים באמצעותה ישירות מהמטוסים למחסן לדברי דואר של חברת הדואר בנתב"ג, וממנו, למחסן דברי דואר של חברת הדואר במודיעין, וממנו מופצים ונמסרים הטובין ליבואנים. כל זאת, ללא קיום הדרישות המוחלות ומפוקחות על העוסקים ביבוא שאינם חברת הדואר. במחסן הזה מתערבבים דברי דואר כהגדרתם בחוק הדואר וחבילות שהיא מקבלת בהתקשרות עם גופים כמו אמזון".

     

    נטען שהשימוש הזה במחסנים הוא בלתי חוקי. "בעצם נוצר כך 'מסלול ירוק' בלתי חוקי המשמש להתחמקות מתשלום מסי יבוא ולהתחמקות חברת הדואר, בהסכמה וגיבוי של רשות המכס, המעמידה בכל הדרישות הרגולטוריות אשר נדרשות מהעוסקים ביבוא, שאינם חברת הדואר, ואשר העמידה בהן כרוכה בעלויות יקרות לעוסקים ביבוא, עלויות הנחסכות מחברת הדואר".

     

    לטענת העותרים קיים הסכם סודי בין מינהל המכס לבין חברת הדואר בהתייחס לפטורים הבלתי חוקיים הניתנים לחברת הדואר בהתייחס להליכי יבוא ושחרור הטובין.

     

    עקב כך הם מבקשים: "הסרת ו/או הפסקת ההעדפה הפסולה של חברת הדואר שתתבצע באמצעות אכיפה שוויונית של הדרישות החוקיות ביבוא, על כל העוסקים ביבוא, לרבות חברת הדואר, או, לחילופין, מתן פטור שוויוני מדרישות אלו, לכל העוסקים ביבוא ולא רק לחברת הדואר, כפי המצב כיום".

     

    "פעילות מתרחבת בתחום הסחר הבינלאומי"

    טענה מרכזית של העותרים היא שחברת הדואר "הפכה לחברת יבוא שעיקר פעילותה העסקית בשנים האחרונות היא ביבוא טובין באמצעות התקשרויות עסקיות, מסחריות, ישירות של חברת הדואר עם ספקים בינלאומיים של הטובין, גורמי סחר בינלאומי, לרבות, אתרי מסחר העוסקים בסחר מקוון, ובמסגרת זו, התקשרויות עסקיות, מסחריות, עם חברות שילוח בינלאומי ו/או חברות תעופה וחברות ספנות, העוסקים בהובלה הבינלאומית של אותם טובין לישראל ו/או בהפצתם. אין צורך לומר כי פעילות חברת הדואר ביבוא טובין, פעילות עסקית מסחרית זו של חברת הדואר, אין לה דבר וחצי דבר עם ייעודה של חברת הדואר לטפל ב'דברי דואר', על פי חוק הדואר.

     

    "חברת הדואר פועלת בהיקפים גדולים, ההולכים ומתרחבים, בתחום הסחר הבינלאומי, יבוא והפצת סחורות, מוצרי צריכה ופעילויות נלווית, לרבות שילוח והובלה בינלאומית, שינוע ואחסנה, הצהרה ושחרור טובין מפיקוח מינהל המכס ופעילויות עסקיות/מסחריות המשיקות או נלוות להליכי היבוא.

     

    "חברת הדואר התקשרה ומתקשרת, מעת לעת, בהסכמים מסחריים ישירים עם חברות סחר בעולם, ובמסגרת הסכמים מסחריים אלו, מקבלת חברת הדואר שטרי מטען וטובין, באופן ישיר, שלא במסגרת מתן 'שירותי דואר', לאמור, העברת 'דברי דואר' בין בתי דואר בעולם, על פי אמנות דואר ייחודיות, בין מדינתיות. חברת הדואר מתקשרת עם אותם גורמי סחר בינלאומיים בשיתופי פעולה עסקיים, במסגרתם מקבלת על עצמה חברת הדואר את הטיפול בקבלת הטובין, שינועם, אחסנתם, שחרורם מפיקוח רשות המכס, הפצתם ומסירתם ליבואנים".

     

    לראייה, נטען כי מנכ"ל חברת הדואר דני גולדשטיין, הצהיר לאחרונה: "הפכנו לשחקן המוביל בסחר המקוון בישראל" ואף פורסם כי חברת הדואר תפיץ את חבילות אמזון בישראל.

     

    העותרים תוהים: "על מה ולמה מנהלת מדינת ישראל, באמצעות חברת הדואר שבבעלותה, תחרות קשה ולוחמנית מול המגזר העסקי? קל וחומר, כאשר מדובר בחברה ממשלתית שייעודה, על פי חוק, הוא טיפול במתן 'שירותי דואר' ובטיפול ב'דברי דואר'. את העוסקים בתחום המדינה מעמידה במצב של נחיתות אינהרנטית, אי שוויון קיצוני והיעדר כל אפשרות לקיים תחרות הוגנת ושוויונית מול חברת הדואר".

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים