שתף קטע נבחר

הזעם על נתיב פלוס: "תן לנו לחיות את החיים כמו פעם"

התרעומת שמעוררת התוכנית שבמסגרתה הופקעו נתיבי נסיעה באיילון ובכביש החוף לטובת כלי רכב עם כמה נוסעים, אינה פוסקת. הריאיון של סמנכ"לית פרויקטים במשרד התחבורה באולפן ynet לא סייע להרגעת הרוחות

פרויקט נתיב פלוס אינו יורד מהכותרות. חגי תשרי הסתיימו, נהגים שנפשו בחגים עם הילדים חזרו לכבישים ופקקי הענק המשתרכים בצירי התנועה המרכזיים שוברים שיאים - לא מעט עקב פרויקט נתיב פלוס שיצא לדרכו לפני שבועות ספורים, ובמסגרתו הופקעו נתיבי נסיעה במשך כל שעות היממה לטובת כלי רכב עם נהג ומספר נוסעים או תחבורה ציבורית.

 

ריאיון באולפן ynet עם הילה חדד, סמנכ"לית פרויקטים במשרד התחבורה

 

משרד התחבורה: הפקק התארך בחצי שעה בגלל נתיב פלוס

 

במשרד התחבורה מודעים להחמרה במצב התנועה עקב הגדלת הצפיפות המוטורית - הקשה ממילא - על הכבישים המרכזיים, בעיקר בשעות העומס אך לא רק. בכביש מספר 2 ובנתיבי איילון, דווקא בקטעים שבהם כבר שנים התנועה מתנהלת בכבדות במקרה הטוב, הופקעו נתיבים. באיילון צפון הופקע הנתיב השמאלי, ששימש עד עתה תחבורה ציבורית רק בשעות העומס, ובכביש החוף הופקעו נתיבים מימין. "ביומיים האחרונים המצב של הרכבים הפרטיים הורע בכ-30-20 דקות", אמרה אתמול (ד') באולפן ynet הילה חדד, סמנכ"לית פרויקטים במשרד התחבורה.

 

בינתיים נודע ל-ynet כי לשבוע הבא מתוכננת הפגנה באזור צומת אודים נגד הנתיב החדש. אחת ממארגנות ההפגנה אמרה ש"זה לא יעשה הרבה הבדל, כי גם ככה הוא חסום בגלל הנתיב".

 

אבל פה זה לא וירג'יניה

חדד, האחראית על הפרויקט, התבקשה לפרט אם משרד התחבורה ערך ניסוי כלשהו שתוצאותיו סייעו להחליט כיצד להיערך לפרויקט הנתיבים החדשים והפקעת קיימים. בתשובה ענתה חדד כי לא התבצע כל ניסוי, וכי התכנון הסתמך על סימולציות ולקחים שנלמדו מכל העולם ובעיקר בווירג'יניה, ארה"ב.

 

וואטסאפ לסמוטריץ' נתיב פלוס ()
 

ומה באמת קורה בווירג'יניה? מבדיקת ynet עולה כי שם יש אומנם כבישי 2+ ואף 3+, אך הם שונים במידה ניכרת מאלה שעליהם החליט משרד התחבורה. כך למשל, בניגוד להחלטה מעוררת המחלוקת על סגירת הנתיבים בארץ למשך כל שעות היממה, המצב בארה"ב שונה דרמטית - הנתיבים פועלים למשך כמה שעות עומס בלבד (5:30 עד 9:30 ו-15:00 עד 19:00). בחלק מהכבישים יש היתר גם לכלי רכב היברידיים שפחות מזהמים, במטרה לעודד את רכישתם.

 

מבדיקה שערך ynet עולה כי בחלק מהנתיבים המיועדים לנסיעה שיתופית בוורג'יניה ניתן להשתמש גם ללא נוסעים נוספים, לאחר קבלת אישור מתאים או בתשלום שנקבע לפי העומס על הנתיב בעת הנסיעה בו.

 

פונים ישירות לשר

בינתיים פנו נהגים רבים באופן אישי לשר סמוטריץ', אשר פרסם בעבר את מספר הטלפון האישי שלו עבור תלונות בנושאי תחבורה, בבקשה להחזיר את המצב לקדמותו. חלק מהפניות התפרסם בקבוצות פייסבוק המתנגדות לנתיב פלוס. "זה לא אנושי, לא סביר ולא מתקבל על הדעת לעמוד 45 דקות על תשעה קילומטרים", כתב חיים, תושב נתניה, שהוסיף עוד נקודה בטיחותית שספק אם נתנו עליה את הדעת לפני פתיחת הנתיב: הסכנה שבמעבר בין הנתיבים כדי להכנס לתחנות הדלק שנמצאות בין נתניה צפון למחלף פולג.

 

נהג בשם אביב שואל: "איך נסיעה של 20 דקות הפכה לנסיעה של יותר משעה? תן לנו לחיות את החיים כמו פעם". שירה, ששלחה לשר הודעה ב-05:09, פתחה ב"בוקר טוב", ועדכנה כי "אלו השעות שבהן אני צריכה לקום מאז השינוי הגדול והטוב של משרד התחבורה". בהמשך הייתה מעט פחות ידידותית וקבעה: "איזו תוכנית מטומטמת. 2+ על שום מה? על השעתיים הנוספות בפקק".

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "השר אכן קיבל פניות רבות, וכדרכו מגיב לכל אחת בסבלנות ובנימוס. מאחר שבלתי אפשרי לענות למאות פניות בצורה מפורטת, השר השיב לכולם שהוא יפרסם היום פוסט ויענה לכל השאלות והטענות. השר מאמין שהמהלך להעדפת תחבורה ציבורית וכלי רכב בתפוסה מלאה הוא נכון, ואפילו מחויב המציאות. הקשיים הם חבלי לידה שמאפיינים כל מהלך פורץ דרך בראשיתו, והשר מאמין שעם התייצבות המהלך, הדיוקים שמבוצעים בו תוך כדי תנועה ברמה יומיומית ישפרו מאוד את המצב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמוליק דודפור
נתיב פלוס - פקקי ענק
צילום: שמוליק דודפור
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים