שתף קטע נבחר

למה קרסה חברת מעדני מיקי

כבר לא קונים סלטים מוכנים: קריסת מעדני מיקי ומינוי כונס נכסים לחברה הם תוצאה של שינויים בהרגלי הצריכה אך גם טעויות מהותיות בניהול. ניתוח

האמרה הנפוצה "שניים רבים, השלישי מרוויח", לא בהכרח נכונה בעולם העסקי. לפעמים זה דווקא להפך. אסם עם סלטי צבר ושטראוס עם סלטי אחלה מחזיקות ביותר מ-80% משוק הסלטים, וכשהן רבות ומציעות מבצעי מחיר ששחקו את הרווחיות - וכל זאת בקטגוריה שנמצאת בירידה עקב שינוי בהרגלי צריכה של הציבור - אז למספר 3 בשוק, מעדני מיקי עם נתח שוק של 7%, גם ותק של 80 שנה לא עוזר.

 

מעדני מיקי קרסה, ביהמ"ש מינה כונסי נכסים: "חובות של 46 מיליון שקל"

חשש לסלמונלה בחומוס וטחינה של מעדני מיקי ורמי לוי

לא רק חומוס: טחינה אל ארז רוצה לכבוש את ארה"ב

 

בשבוע שעבר מינה בית המשפט כונסי נכסים למעדני מיקי, שמעסיקה 230 עובדים, בעקבות חובות בסכום של 46 מיליון שקל. איך מעדני מיקי הגיעה למצב הזה?

מעדני מיקי (צילום: חגית גורן) (צילום: חגית גורן)
מעדני מיקי(צילום: חגית גורן)

שינוי בטעם הצרכנים

בשנת 2017, לראשונה זה 14 שנה, נתח השוק של אחלה עקף את זה של צבר והחריף את המאבק בין אסם לשטראוס על הקטגוריה. בעוד שחיקת הרווחיות בתחום הסלטים נספגת בקלות אצל היצרניות הגדולות, שיש להן פעילויות רבות אחרות ורווחיות, מיקי הוא עסק משפחתי המנוהל על ידי האחים משה וארי קאופטייל, שסלטים היו עיקר פעילותו והוא החל לצבור הפסדים מ-2017. וכשחובר לזה גם שינוי בהרגלי הצריכה של הצרכנים, שעוברים ממוצרי מזון תעשייתיים למוצרים בריאים וטריים יותר - הפגיעה בשחקן החלש היא קטלנית.

 

שתי הקטגוריות בתחום המזון שסבלו בשנים האחרונות מירידות חדות ביותר היו מוצרי בשר מעובדים וסלטים. נקניקיות ונקניקים ירדו בשיא בשיעור של 25% מהמכירות לאחר אזהרה של ארגון המזון הבריאות העולמי. וסלטים, בעיקר חומוס המהווה 50% מהקטגוריה, ירדו בשיאם ב-11.5%. לאסם ולשטראוס יש אמצעים להגיב מהר יותר למצב: מקמפיינים יקרים עם סלבס בתפקיד פרזנטורים ועד שדרוג המוצרים כמו הפחתת אחוזי שומן והוצאת חומרים משמרים.

 

בנוסף, שוק הסלטים- בעיקר סלטי מיקי (המייצר את המותג הפרטי לרמי לוי) וסלטי שמיר (יצרן המותג הפרטי לשופרסל) - סבל משורה של ריקולים חוזרים. המקרים של איסוף מוצרים עקב גילוי זיהומים של סלמונלה או ליסטרה פגעו אף הם בתדמית של המוצר בעיני הציבור. גם בשוק המוסדי, שבו אין חשיבות למותג אלא רק למחיר, שולי הרווח נמוכים מאוד.

 

רכישה שגרמה להפסד

לא הכל אשמת התנאים הסביבתיים החיצוניים. מיקי, שלצד הסלטים יש לה פעילות בתחום הדגים, סלטי דגים ודגים מעושנים, לא חפה מטעויות. אחת הטעויות הגדולות היא רכישת מפעל לעיבוד דגים מידי תנובה, שבו השקיע כ-14 מיליון שקל. ההשקעה הסבה למיקי הפסד שוטף, משום שלא הצדיקה את היקף הפעילות בדגים וייקרה את העלויות שהוכפלו, עקב העתקת פעילות הדגים ממפעל הסלטים בראשון לציון למפעל שנרכש בבית שמש.

 

נזק נוסף נגרם למעדני מיקי בשנתיים האחרונות, כשהפסידו זמן יקר במו"מ להכנסת אריק שור כשותף ולאחר מכן במו"מ למכירה לוויליפוד, ששניהם לא צלחו.

 

מפעל מעדני מיקי לא נסגר כעת אלא עבר לניהול של נאמנים שמינה בית המשפט. הנאמנים מתכוונים למכור אותו, וההערכות הן שוויליפוד ואולי גם סלטי שמיר, בתופסת חיזוק של עדי צים, ינסו לרכוש. תקוות הצרכנים היא שהמפעל לא ייסגר, שכן כל שחקן שנעלם מהמפה פירושו חיזוק נוסף לשחקנים החזקים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: חגית גורן
מעדני מיקי
צילום: חגית גורן
מומלצים