שתף קטע נבחר

הסעות השבת בגוש דן יצאו לדרך - עם עומסים כבדים בת"א

מערך ההסעות "נעים בסופ"ש" בתל אביב, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון הושק אחרי כניסת השבת. בת"א אנשים נותרו בתחנות בשל ביקוש רב, והעירייה תגברה את הקווים. "היוזמה הגיעה מאוחר מדי, היו צריכים לעשות זאת קודם"

 

 

מיזם מערך ההסעות המטרופוליני בשבת "נעים בסופ"ש", שמופעל על-ידי ארבע רשויות בגוש דן, יצא הערב (ו') לדרך. במסגרת המיזם יפעל בכל סוף שבוע מערך של מיניבוסים בשישה קווים שינועו בתל אביב, בגבעתיים, בקריית אונו וברמת השרון.

 

הרשימה המלאה: כל תחנות קווי השבת בגוש דן

 

בימי שישי יפעלו המיניבוסים מכניסת השבת ועד השעה 2:00 בלילה. בשבת יפעלו המיניבוסים מ-9:00 ועד 17:00. בכל מיניבוס יש 19 מושבים והם יעצרו ביותר מ-500 תחנות במרכזי הערים והשכונות, תוך התחשבות באזורים מסורתיים ובשומרי שבת.

תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן (צילום: מוטי קמחי)
בתל אביב דווח על עומסים. מיזם תחבורת השבת יצא לדך(צילום: מוטי קמחי)

תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן (צילום: שי ספיר)
(צילום: שי ספיר)

כשעתיים אחרי שהחלה הפעילות, דווח בתל אביב על עומסים כבדים ועל אנשים שנותרו בתחנות. העירייה הודיעה כי תגברה את המיניבוסים בעיר והעלתה את התדירות.

 

"אנחנו מחכים לקו 707. נוסעים לצהלה, יש לנו שם קרובים", סיפר אגאי שהמתין בתחנה בכיכר רבין בתל אביב לקו הראשון של השעה 18:00 לכיוון רמת השרון. הוא סיפר שבעבר "היינו לוקחים מונית. דעתי על היוזמה שזה מאוחר מידי, היו צריכים לעשות זאת קודם, במיוחד בעיר חופשיה וסוציאליסטית כתל אביב. יש אוטובוס כל חצי שעה".

 

מצדה, צעירה מתל אביב, נסעה לנמל יפו לארוחת שישי אצל ההורים. "בדרך כלל הייתי מגיעה אליהם באופנים או במונית או בקורקינט", היא אמרה. על סוגיית הפעלת תחבורה ציבורית בשבת אמרה: "המיניבוסים לא באים כל חמש דקות ולכן לא יעשה הרבה רעש ובלגן בעיר. זה מעולה לאנשים שגרים קצת רחוק ורוצים להגיע למרכז להינות מהסופ"ש".

תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן (צילום: מוטי קמחי)
"היו צריכים לעשות זאת קודם". נוסעים בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

לו
לו"ז ההסעות בתחנות אוטובוס בתל אביב(צילום: צחי שדה)

דנה, דתיה לשעבר, סיפרה שהיא נוסעת לבקר חברים ביפו. "תמיד קשה להגיע ליפו מתוך תל אביב. לנסוע עכשיו באופניים זה הרבה זמן וזה הפתרון שלי להגיע לקצה אחר של העיר", היא אמרה. "הנושא של תחבורה בשבת הוא מורכב. גם אני לא יודעת עד כמה צריך להיות, באיזה אופן וצורות. יש בזה כפייה אבל חובה להציע אלטרנטיבה במחיר יותר זול לאנשים שכן רוצים להתנייד בסביבה. מוניות זה יקר ומונע מאנשים לעשות הרבה דברים לכן חייב להיות פתרון כלשהוא".

 

אופיר מתל אביב נסעה לבקר את בן זוגה ברמת השרון. "בדרך כלל אני נוסעת יותר מוקדם בתחבורה ציבורית (לפני כניסת השבת) או באוטו. היוזמה מבורכת לחלוטין אבל כרגע זה עוד לא הוכיח את עצמו כיעיל", היא אמרה, והוסיפה שהקו שהמתינה לו איחר בעשר דקות לפחות.

מפה ()

 

"יום היסטורי, הביקושים מוכיחים את חיוניות השירות"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה הערב כי "זהו יום היסטורי עבור תושבי תל אביב-יפו ועבור הציבור בישראל שמצביע ברגלים ועולה על המיניבוסים. הביקושים לנסיעות עולים על התחזיות ומוכיחים את חיוניות השירות. לאור זאת תגברנו הערב את הקווים ברכבים נוספים ואני כבר נמצאת בקשר עם רשויות נוספות כדי לצרפן לרשת שלנו". להבי הוסיפה: "הערב ראיתי משפחות שנסעו לבקר קרובים ועשרות צעירים שהוקירו תודה על שסוף סוף זכו להתנייד בחופשיות באמצעות קווי השירות. אם גרמנו לכך שפחות כלי רכב ייסעו על הכביש ופחות צעירים ינהגו אחרי בילוי, זה הישג גדול וזו מטרתה של תחבורה זמינה 24/7".

 

גם רועי שוורץ תיכון, יו"ר תנועת "נוע תנוע בשבת", הגיע לתחנה בכיכר רבין. "היום ממשיכה מהפכת התחבורה בשבת, בעיניי זה התגשמות חלום. עיריות תל אביב, רמת השרון, קריית אונו וגבעתיים יצרו רשת תחבורה מטרופולינית ולקחו אחריות על הנושא, למען הציבור". הוא אמר. לדבריו, מידע על הקווים "אפשר למצוא באפליקציית MOVEIT או בכל אפליקציה אחרת של מיקומי זמן אמת או באתר של 'בא סופ"ש'. התדירות היא של פעם בחצי שעה, בקריית אונו אחת לשעה, והכל בהתאם לביקוש. זה חינם ללא תשלום".

 

הקו הירוק שמספרו 705 מחבר בין תל אביב לגבעתיים, הקו האדום (706) נוסע מרמת השרון לתל אביב והקו הסגול (707) בכיוון ההפוך. הקו הכחול (708) והכתום (709) פועלים בתחומי תל אביב והקו הוורוד (710) מחבר בין קריית אונו לתל אביב דרך רחוב האלוף שדה ברמת גן. המיניבוסים והתחנות ממותגים וניתנים לזיהוי בקלות, וכוללים מפות של הקווים בתחנות הייעודיות.

תחברוה ציבורית ב שבת ב שישי תל אביב   ()
שלט מחאה שנתלה בתל אביב

פעילים של קבוצת
"ראש העיר צריך להתבייש". מפגינים בראשון לציון(צילום: שי יחזקאל)

המיזם יצא לדרך לאחר שמועצת העיר תל אביב אישרה בישיבתה האחרונה תקציב שנתי של 12.5 מיליון שקלים להתנעתו. במקביל, מנסים בעיריית תל אביב לרתום לתוכנית ערים נוספות מגוש דן, בהן הרצליה והוד השרון. רמת גן החליטה שלא להצטרף למיזם, ובמקום זאת להרחיב את מערך ה"סבבוס" שפעל בתחילת הקיץ.

 

הבוקר נתלו בתחנות אוטובוס ברחבי תל אביב שלטי מחאה נגד המיזם, שבהם צוטטו מנהיגי הציונות בהתייחסם ל"קדושת השבת".

 

בתוך כך, פעילים מקבוצת "ראשון חופשית" הפגינו הערב מול בית ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך, במחאה על כך שאינו מקדם תחבורה ציבורית בשבת. "לא יכול להיות שחיילים, מבוגרים וכל מי שאין לו רכב יהיו מקורקעים לביתם ולא יוכלו לבלות את שבת בדרך בה יבחרו", אמר סיל ויסמברג, מפעילות "ראשון חופשית" וממארגנות ההפגנה. "קינסטליך צריך להתבייש שהוא נוסע ברכב שמשלמים הכספים שלנו ולא דואג לתושבים לתחבורה בשבת".

 

אלי סניור השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
נוסעים בתל אביב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים