שתף קטע נבחר

ציוני התלמידים הערבים יעלו לכולנו ביוקר

הפערים בין יהודים לערבים בבחינות פיז"ה הם תוצאה של אפליה ומשנה כלכלית נאו-ליברלית. תזכרו: התלמידים החלשים של היום הם מכה לכלכלת העתיד

 

כיתה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

זו תזכורת לכל הציבור בישראל: לא רחוק היום שבו הערבים והחרדים יהיו רוב. ואם לא נשקיע במערכות החינוך שלהם ובילדי כל מגזרי האוכלוסייה בישראל, נהיה למדינת עולם שלישי נחשלת. תוצאות בחינת הפיז"ה שפורסמו היום (ג') הן צלצול אזהרה.

 

 

כל מי שעוקב מקרוב אחרי מערכת החינוך בישראל אינו מופתע. הירידה בדירוג התלמידים הישראלים ממחישה כיצד נפגעה מערכת החינוך בשל המדיניות הניאו-ליברלית של ממשלות ישראל בעשור האחרון. נפתלי בנט, שר החינוך עד לפני חצי שנה, אמר שאין להקריב מצוינות למען שוויון, וגישתו תואמת היטב למשנתו החינוכית של ראש הממשלה. זו נחשפה בנאום שנשא בנימין נתניהו בשנה שעברה בכינוס כלכלי בהודו. דבריו לא קיבלו תשומת לב ציבורית מספקת לטעמי. הוא התגאה שם במשנתו הכלכלית הניאו-ליברלית והכריז שחזקים שורדים והחלשים לא שורדים, וקינח בדוגמה החביבה עליו: איך הפכה ישראל ל"סטארט-אפ ניישן".

 

וכך הוא אמר: "הבסיס הראשון לעוצמתה הכלכלית של ישראל הוא צבא ההגנה לישראל. הוא מהווה מנגנון חינוך אחד גדול... לשם כולם נכנסים וזוכים להכשרה טכנולוגית ולהבנה של הטכניקות המרכזיות של הטכנולוגיה החשובות כל כך לעתיד".

 

לתומי חשבתי שמשרד החינוך אמון על מתן חינוך איכותי לילדינו והוא שאמור להכשירם לקראת העתיד, כולל זה הטכנולוגי. אבל מדבריו של נתניהו משתמע שהצבא הוא מנגנון החינוך המרכזי ולא משרד החינוך. מכאן גם שחינוך לפי נתניהו מתחיל בגיל 18 ולא בגיל שלוש. ואולי נסיק מכאן שמשרד החינוך בכלל מיותר, לשיטתו ושאין טעם להשקיע בו משאבים?

ההתבטאות של ראש הממשלה מגלמת בתוכה לא רק את משנתו החינוכית אלא מבהירה בעקיפין את עומק האפליה כלפי התלמיד הערבי ואת אי-השוויון הממוסד. ראש הממשלה מתגאה שכולם נכנסים לצבא וזוכים בו לחינוך טכנולוגי. האמנם כולם? כן, אבל "בניכוי הערבים והחרדים" - עוד ביטוי החביב על ראש הממשלה ושנועד ליפות את הסטטיסטיקות החינוכיות המביכות.

 

 

מערכת החינוך הערבית הממלכתית היא מערכת כושלת, שאינה מותאמת לאתגרים המודרניים:

• ברוב שנות קיומה של ישראל מיעטה המדינה להשקיע בחינוך הערבי. הפערים בהשקעה התקציבית שבין התלמידים היהודים לערבים הם אדירים. קיצוני במיוחד הפער בהשקעה שבין החינוך הממלכתי-דתי לבין ההשקעה בבתי הספר של החינוך הערבי.

• תוכניות הלימודים לא מתחדשות. אין תרגום מיידי מעברית של ספרי לימוד חדשים ומערכי לימוד עדכניים.

• הרפורמות החינוכיות מגיעות לבתי הספר הערבים באיחור של שנים.

• מורים ומנהלים מונו על בסיס המלצות שב"כ או בזכות פרוטקציות – ובכל מקרה שלא על בסיס אמות מידה מקצועיות.

• המערכת מדכאת כל ניסיון של התחדשות או יצירתיות והתוצאות מדברות בעד עצמן.

 

טורים נוספים של מייסם ג'לג'ולי:

 

ערבים לא מתגייסים לצבא ולכן לא זוכים לחינוך הטכנולוגי שראש הממשלה כה גאה בו. היעדר החינוך הטכנולוגי המודרני מחליש אותם עוד יותר ומעמיק את מגמת טביעתם של ערביי ישראל במעגלי העוני והנחשלות. גם החרדים לא מתגייסים לצבא ומערכת החינוך החרדית העצמאית לא מלמדת את מקצועות הליבה החיוניים להשתלבות בשוק העבודה המודרני. ולכן גם החרדים, כמו הערבים, לא יוצאים ממעגל העוני.

 

אבל כדאי שכל הציבור הישראלי יזכור, ובעיקר הממשלה הבאה: לא רחוק היום שבו הערבים והחרדים יהיו רוב. ואם הממשלה הבאה לא תתעשת ותשקיע במערכת החינוך "האמיתית" ובילדים הצעירים מכל שכבות ומגזרי האוכלוסיה, ישראל תהפוך להיות מדינת עולם שלישי נחשלת.

 

מומחי ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות) הבינו את זה מזמן, ולכן בכל דו"ח שהם מפרסמים על שוק העבודה הישראלי ועל מערכת החינוך כאן, הם שבים ומתריעים וקוראים לשילוב ערבים וחרדים בשוק העבודה המיומן.

 

ויש לזכור שהחלשים לא הולכים לשום מקום. הם כאן, וחולשתם היא רעה נוראה לכלל החברה ולכלכלה. חברה בריאה פועלת לקדם ערכי שוויון וצדק חברתי, ועוזרת לחלשים לסגור פערים. ובוודאי שהיא לא מייחלת להיעלמותם.

 

  • מייסם ג'לג'ולי היא יו"ר נעמת במשולש, פעילה חברתית ופמיניסטית, וחברת הוועד המנהל של "סיכוי" – ארגון יהודי-ערבי לקידום שוויון ושותפות אזרחית

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל שחר
מייסם ג'לג'ולי
צילום: טל שחר
מומלצים