שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מחלוקת על יישום התקן מעכבת מעבר לפיגומים בטיחותיים

    אתרי הבנייה יחוייבו החל מיולי להשתמש בפיגומים לפי תקן אירופי מחמיר כדי לצמצם את התאונות בענף. אך יבואנים טוענים: "מכון התקנים דורש בדיקות יקרות מאוד, ענף הבנייה ימצא את עצמו בחודש יולי ללא פיגומים"

    מחלוקת בין משרד העבודה למכון התקנים על תקן הפיגומים האירופי מעמידה בספק את הסיכוי להיערך בזמן כדי לצמצם את התאונות הקטלניות באתרי הבנייה. המעבר לפיגומים אירופיים ב-13 אלף אתרי הבנייה בארץ צפוי ביולי הקרוב, אך החשש הוא שלא יוקמו פיגומים מתאימים עד אז והענף כולו יהיה משותק.

     

    פיגומים רעועים ומנופאים ללא הסמכה: בדרך לאסון הבא באתרי הבנייה

    סכנה באתרי הבנייה: "הפיגומים בישראל הם מדגם שהשתמשו בו בגרמניה לפני מאה שנה"

    ההרוג ה-43: כך משפיעה ממשלת המעבר על הקטל באתרי הבנייה

     

    הפיגומים בארץ מיושנים ומחוזקים בקרשים, לעומת הפיגומים באירופה החוסמים כל אפשרות לנפילה. כתוצאה מכך, מספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה הולך ועולה. מתחילת השנה נהרגו 43 אנשים באתרי בנייה, רובם מנפילות, לעומת 38 בשנה שעברה. מספר הפצועים בינוני וקשה הגיע ל-184.

    ידיעות ()
    פיגומים

    הכנסת התקן האירופי של פיגומים לישראל היא סעיף מרכזי בהסכם בין ההסתדרות לבין משרד העבודה שנחתם לפני כשנה. במשרד העבודה ובמכון התקנים לא מוכנים להתפשר, ודורשים את התקן הגרמני הנוקשה והמחמיר, שאינו מקובל ברוב מדינות אירופה, אולם לא מגיעים להסכמות באשר ליישומו בארץ.

     

    יבואני הפיגומים הופתעו

    יבואני הפיגומים, שהזדרזו להביא ארצה פיגומים מאירופה כדי לעמוד בזמן בדרישות שהוסכמו על ידי הממשלה וההסתדרות, הופתעו לגלות שכל הפיגומים שהביאו לארץ לא יקבלו את אישור מכון התקנים מפני שלא עברו בדיקות עומס.

     

    יבואני הפיגומים טוענים כי מדובר בדרישות דרקוניות ויקרות מדי שאין ביכולתם לעמוד בהן. "רק בגרמניה מבקשים בדיקת עומס לפיגום הזה, ובכל אירופה הבדיקה לא נחוצה. הבדיקה הזאת יקרה מאוד, 15 אלף אירו, ואף מפעל באירופה לא מוכן לבצע אותה", טוען אחד מיבואני הפיגומים.

     

    תזכורת: מחאת ההסתדרות בעקבות תקן הפיגומים    (צילום: אלי סגל)

    תזכורת: מחאת ההסתדרות בעקבות תקן הפיגומים    (צילום: אלי סגל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    כתוצאה מכך, כל היבואנים שהביאו פיגומים לארץ גילו בדיעבד שהפיגום לא תקני לפי מכון התקנים מפני שלא עבר בדיקת עומס. "הבאתי פיגומים ב-300 אלף שקל ונאלצתי למכור אותם בחצי מחיר, כי לא יכולתי לעמוד בהוצאות של הבדיקה", סיפר אחד היבואנים.

     

    "מכון התקנים ניסה לתת פתרון יסודי ואמיתי לבעיה שנוצרה, אך משרד העבודה לא היה קשוב לצורכי הענף וגזר גזרה שבלתי ניתן לעמוד בה", אמר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ויבואן פיגומים בעצמו. "אם לא יהיה פתרון מיידי - ענף הבנייה ימצא את עצמו בחודש יולי ללא פיגומים".

     

    "מכון התקנים אשם"

    לדברי יצחק מויאל, יו"ר איגוד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, הסיכום עם משרד העבודה היה על תקן אירופי מחייב עם תמיכות וחיזוקים מיוחדים שבעתיד תתלבש עליו הרשת. "התנהלות מכון התקנים לא מובנת. בוועדת העבודה התחייבו שתוך חצי שעה הם יסדירו את זה. עברה שנה, והעניין עדיין מתמסמס. פניתי לשר הכלכלה אלי כהן ונפגשתי איתו עם צוות של מינהל הבטיחות כדי להגיע לפתרון מהיר", אמר.

     

    הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע, מסר: "מכון התקנים התחייב בפני הכנסת כי בתום תקופת היערכות, יהיה ערוך לאישור תקני פיגומים מיובאים או מיוצרים בארץ - אך לא עמד בהתחייבות זו. משרד העבודה מחויב ליישם את החקיקה כפי שקבע המחוקק, ומחויבותנו היא בראש ובראשונה לבטיחות העובדים. לשם כך הותקנו התקנות ובשבועות הקרובים נפעל לאכיפתן".

     

    ממכון התקנים נמסר: "המכון ערוך לאשר דגמי פיגומים בהסתמך על תעודות בדיקה ממעבדות באירופה. המכון מוכן להקים מעבדה אך דרוש תקציב של משרד העבודה. ישנן מעבדות באירופה שיכולות לבצע בדיקות עבור היבואנים הישראלים טרם הגעת הפיגומים לארץ".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה
    פיגומים
    צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה
    מומלצים