שתף קטע נבחר

ההרוג ה-43: כך משפיעה ממשלת המעבר על הקטל באתרי הבנייה

לפני שנה בדיוק התחייבה הממשלה לפעול להגדלת הבטיחות באתרי בנייה כדי לצמצם את תאונות העבודה. בפועל, אין מי שיקדם את מימוש ההבטחות, סעיפים רבים בהסכם טרם טופלו - והפועלים משלמים על כך בחייהם

הטיפול בקטל בענף הבנייה רחוק מלהסתיים, ולכך מוסיפה אוזלת היד של ממשלת המעבר. מספר ההרוגים בבניין ממשיך לעלות, וזאת על אף שהממשלה התחייבה לפני שנה בדיוק לפעול להגדלת הבטיחות, במסגרת הסכם עם ההסתדרות.

 

התאונות באתרי הבנייה: החשב הכללי שוקל לבטל את הוראת הבטיחות שהוציא

קבלנים קיבלו צווי סגירה - אבל משתתפים במכרזי ממשלה  

נתונים מבהילים: כמעט מדי יום נהרג או נפצע עובד בענף הבנייה

הותר לפרסום: רמי שבירו הוא בעל חברת הבנייה החשוד בגרימת מוות ברשלנות

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

בפועל, בהיעדר ממשלה - סעיפים רבים בהסכם טרם טופלו; ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, מסרב ליטול אחריות על פועלי הבנייה, כפי שלקח קודמו בתפקיד בהסכם מול המדינה. "מחודש מרץ אין חקיקה ותקנות כדי להתמודד עם זה", אמר. רוב הבעיות נובעות מהיעדר הממשלה: למרות המלצה חד משמעית, אין חובה לרשתות מגן, ואפילו קמפיין של משרד העבודה וההסתדרות נגד התופעה (בעלות של כשני מיליון שקל) מתעכב כבר מספר חודשים.

אילוסטרציה תאונות בנייה (צילום: Shutterstock)
תאונות בנייה. אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

בנוסף, הייתה התחייבות להכנסת הפיגום האירופי כתקן מחייב לעומת הטלאי על טלאי בישראל, אבל קבלני פיגומים מספרים שאין מענה מוסדר וכל ניסיון להכניס פיגומים בטיחותיים יותר נתקל בקשיים מול מכון התקנים ומשרד העבודה. "דורשים עשרות אלפי שקלים על אישור שכבר קיים בכל מדינות אירופה", אומר יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב.

 

אמנם רישיונות המנופאים הוסדרו בכרטיס ולא בנייר, אבל התבררו ככישלון - כי אין בהם צילום ולכן קשה לעצור מתחזים. "פנינו למשרדי העבודה והתחבורה ויש ענייני תקציב ואין ממשלה שתכריע בנושא", אומר יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות.

אינפו כלכלה מפקחי בנייה ()
  

על מי האחריות?

לקראת סוף השבוע שעבר נהרג הפועל ה-43 השנה, אמין עודה רדאיידה מאל עבידיה, בן 63 במותו, לאחר שנפל מקומה שלישית באתר בנייה בירושלים. מדובר בעלייה במספר התאונות הקטלניות לעומת 2018, אז עמד מספר ההרוגים על 38. ביום חמישי נפלו עוד ארבעה פועלים ברחבי הארץ ופונו לטיפול רפואי במצב בינוני עד קשה, ואתמול פועל בן 40 נפל מפיגום באתר ברחובות - מצבו בינוני. בימים האחרונים נסגרו עד הודעה חדשה כל 100 אתרי הבנייה שבהם נערכה ביקורת.

 

לאחרונה הפיץ מינהל הבטיחות תקנות בטיחות שקובעות שרשרת אחריות, המחייבת גם יזמים באחריות - אבל, כאמור, אין מי שיקדם זאת בממשלה. "עדיין מפילים את עיקר האחריות על מנהל העבודה. ניסינו לקדם את הנושא, ויש המלצות, אבל הכל משותק כי אין ממשלה", אומר מויאל.

 

 

על פי ההסכם מול ההסתדרות, אמורים להיות 90 מפקחים, אך כיום יש 54 מפקחים בלבד (כשהצפי הוא שיגיעו בסוף אולי ל-74) - וגם להם אין מספיק כלי רכב. בנוסף, רק 1,000 נאמני בטיחות, שאמורים להיות בכל אתר בנייה, הוכשרו. 9,000 עדיין ממתינים לתורם, אך גם כאן אין מדינה שתעודד.

 

ממשרד העבודה נמסר: "מרבית הסעיפים בהסכם מומשו, למשל ניפוק רישיונות להפעלת עגורן, הגדלת מספר מפקחי הבטיחות ועוד. מספר סעיפים שדורשים שינוי חקיקה ממתינים להתכנסות ועדות הכנסת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
תאונות עבודה
צילום: Shutterstock
מומלצים