שתף קטע נבחר

חולדאי מעכב את המסילה הרביעית באיילון: "סכנה לחיי אדם"

בשל הצרת הנחל והגברת הסכנה להצפות הודיע ראש עיריית ת"א לשרי התחבורה והאוצר שלא ישתף פעולה עם פרויקט הרכבת: "האירועים האחרונים המחישו בצורה טרגית את הסכנה". הפתרון לדבריו: "הטיית נחל איילון". מנגד טוען גורם המעורה בפרויקט המסילה: "צמצמנו את הסבירות להצפה"

 

שרים בכיכר רבין תל אביב יום הזיכרון חללי מערכות ישראל צה
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי(צילום: מוטי קמחי)

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיע לשרי התחבורה והאוצר כי הוא מסרב לאשר את תחילת ביצוע העבודות למסילת הרכבת הרביעית מעל איילון, עד שתשודרג מערכת הניקוז של הנחל. כך נודע היום (א') ל-ynet. במכתב ששלח להם בשבוע שעבר הוא הביע את התנגדותו "נוכח גרירת הרגליים בהקמת מובל הניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון, מהלך שאנשי המקצוע בתחום הניקוז מסכימים כי אין מנוס אלא לקדמו בדחיפות".

 

חולדאי ציין כי העבודות צפויות להצר את הנחל בכ-60%, ובכך להגביר את הסיכוי להצפת נתיבי איילון בזמן גשמים ולפגיעה ברכוש.

 

במכתבו הוא הוסיף: "פתרונות הניקוז כיום אינם נותנים מענה מספק לסכנת השיטפונות. אירועי השבוע שעבר המחישו לצערי בצורה טרגית את סכנת השיטפונות הניצבת לפתחנו ואת נחיצותו של מובל הניקוז. לפיכך, ובשל מחויבותנו לחיי אדם, עיריית תל אביב-יפו לא תוכל להיענות לבקשתכם לתיאום הנדסי עד לקבלת התחייבות ממשרד האוצר לקידום המובל האמור".

 

מנגד, גורם הבקיא בנושא המסילה הרביעית אמר ל-ynet: "בזכות פרויקט הניקוז שמבצעים בשנה האחרונה בהיקף של מיליארד שקל, פרויקט שהיה תנאי לתחילת העבודות להקמת המסילה על איילון, הסבירות להצפה מצטמצמת ביותר מפי שניים".

פקקים בכביש איילון (צילום: ניר בן זקן )
פקק באיילון בזמן מערכת חורפית בחודש שעבר(צילום: ניר בן זקן )

ארכיון רכבת ליד פקק ב נתיבי איילון (צילום: רויטרס)
הפקקים באיילון. המקטע מהווה צוואר בקבוק(צילום: רויטרס)

הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל ()
הדמיית המסילה הרביעית
 

 

 

תוכנית המסילה הרביעית מיועדת למקטע שמתחיל בתחנת סבידור ומסתיים במתחם הרכבת בלוד. כיום קיימות בין נתיבי איילון ותעלת נחל האיילון שלוש מסילות, והמקטע מהווה צוואר בקבוק לרשת המסילות הארצית. המטרה המרכזית היא כמובן לצמצם באופן משמעותי את הפקקים באחד ממוקדי התנועה המרכזיים במדינה.

 

גורמים בעירייה מתעקשים שהנחת המסילה מגבירה באופן משמעותי את סכנת ההצפה בשכונות הדרומיות של העיר ובשכונות הצפוניות של חולון. כבר עתה, ציינו, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר, והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר, לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד.

 

בנוסף, עקב הבנייה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה באופן דרמטי. המשמעות היא שעוד בטרם תחילת העבודות נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראייה נתיבי איילון נסגרו כבר ארבע פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות.

 

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה, ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הוא הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטר, וכן גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. אולם בעיריית תל אביב טוענים שהתוכנית הזאת – שחלקיה העיקריים ממוקמים בשטח העיר - לא תספק מענה לסכנת השיטפונות ולא מהווה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים.

 

בעירייה טוענים כי קיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים שלפיה הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז האיילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. לדבריהם זהו תנאי מקדים והכרחי לתחילת העבודות על המסילה, והוא ייתן מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. "העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון", אמרו.

 

חולדאי אף פנה בעבר בנושא לשרי התחבורה, הן לישראל כץ והן למחליפו בצלאל סמוטריץ', בבקשה להתערבותם בסוגייה.

 

בהכנת הידיעה השתתף
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
נחל איילון בתל אביב
צילום: ניר בן זקן
מומלצים