שתף קטע נבחר

השף מאיר אדוני ורשת "דוניא" נפרדים

רשת השווארמה "דוניא" והשף מאיר אדוני, מי שהיה חתום על כל המתכונים והיה הפנים שמאחורי הרשת, נפרדים. מה בדיוק קרה עם ההבטחות לפתיחת מאה סניפים בארץ? "הקונספט של מאיר אדוני דרש הרבה כוח אדם והפוד קוסט היה גבוה"

אחרי שנתיים ברשת "דוניא", השף מאיר אדוני נפרד מרשת השווארמה, שהתחילה את דרכה בינואר 2018 עם הצהרות כוונות גדולה לפתיחת כמאה סניפים ברחבי הארץ ובחו"ל.

 

"לאחר שנתיים של ייעוץ וליווי לרשת 'דוניא', תמה דרכי ברשת", כתב אדוני לפני כשבוע בפוסט שהעלה בחשבון האינסטגרם שלו, והוסיף: "הסניפים כבר מספר חודשים ממשיכים את דרכם בדרך עצמאית. לי אין קשר קולינרי או עסקי עם הרשת".

   (צילום: יח
מאיר אדוני ורשת "דוניא" - כבר לא יחד(צילום: יח"צ)

אז מה בדיוק קרה ברשת "דוניא"? בדצמבר 2016 נמכרה רשת "בנדורה" לעורך הדין ואיש העסקים משה אזולאי, בסכום של 4.1 מיליון שקלים. אזולאי הצהיר אז כי הוא מתכוון להשקיע בפיתוח הרשת עשרות מיליוני שקלים, ודיבר על פתיחה של רשת שווארמה בפריסה של עשרות סניפים ברחבי הארץ. אזולאי, כאמור, גם פזל אז לחו"ל.

צילום מתוך חשבון האינסטגרם של מאיר אדוני (צילום מתוך חשבון האינסטגרם של מאיר אדוני)
(צילום מתוך חשבון האינסטגרם של מאיר אדוני)

צילום מתוך חשבון האינסטגרם של מאיר אדוני (צילום מתוך חשבון האינסטגרם של מאיר אדוני)
(צילום מתוך חשבון האינסטגרם של מאיר אדוני)

 

מנות מורכבות, פוד קוסט גבוה

אבל מה שקרה בפועל היה רחוק מהפנטזיה: בסך הכול נכון לעכשיו יש לרשת שלושה סניפים בלבד, מספר הרחוק שנות אור מההצהרות של אזולאי. מקורבים מספרים שבמקום להקים סניפים זולים שמוכרים מנות שווארמה זולות ופשוטות לתפעול, הקונספט הסתבך להם בין הרגליים, ועצם החבירה לשף ברמתו של אדוני הייתה בסופו של דבר לרועץ - אדוני לא התפשר על איכות, ובשביל לקיים את הקונספט נדרשו בכל סניף הרבה יותר עובדים ממה שנדרשים בדוכן שווארמה רגיל, וגם שטחים גדולים בהרבה, מה שאומר שכירות גבוהה יותר משל דוכן שווארמה. וכך, הצרות של עולם המסעדנות חדרו לאוכל הרחוב - גיוס כוח אדם, עלות כוח אדם, שכירויות גבוהות ומחיר גבוה של חומרי הגלם.

 

"משה אזולאי קנה את רשת 'בנדורה'", מספר מקורב לרשת. "הוא החליט לפתוח רשת חדשה, והצליח לרתום לנושא את השף מאיר אדוני. מאיר הוא השף שהוביל הכול, הוא בנה את הקונספט, הוא פיתח את המתכונים והוא יצר את המנות".

 

השם שנבחר לרשת הוא שיכול אותיות משם משפחתו של השף, אדוני. מקורבים מספרים כי מאיר אדוני לא השקיע כסף ברשת, וכי הוא קיבל ריטיינר חודשי. ההערכות מדברות על סכום של 200-150 אלף שקלים דמי זכיינות, ששולמו לבעלי הרשת על כל פתיחת סניף של "דוניא". הסניפים של רשת "דוניא" היו בזכיינות, ומאיר אדוני לא היה חלק מהבחירה הישירה של הזכיינים, אבל הכיר את כולם ואישר אותם.  

 

"מאיר אדוני לא הצליח להפנים ממוצע סועד של 45-35 שקלים", מסביר מקורב הבקיא בפרטים, "הוא לא ידע להיות זול. הקונספט של מאיר אדוני דרש הרבה כוח אדם במטבח להכנת כל הרטבים והמנות המורכבות, הפוד קוסט שלו היה גבוה, ובשביל לעשות מה שמאיר רצה היה צריך שטח גדול במטבח ולא שטח קטן כמו בכל דוכן שווארמה.

 

"נעשו לא מעט טעויות מקצועיות ברשת", מסביר המקורב. "אין מאחורי הרשת את היכולות האופרטיביות והמקצועיות להרים את המקומות. בעל הרשת מנסה להמשיך לגלגל את הכדורים באוויר, אבל יגיע רגע והם ייפלו, הכול עומד על כרעי תרנגולת. הבעלים של הרשת הוא בחור כריזמטי, אבל אי אפשר לבנות הכול רק על כריזמה. הוא האמין בדרך שלו, אבל זה לא אומר שהדרך שלו נכונה".

 

אילו טעויות למשל?

"רשת זו אופרציה, וכשאתה מקים רשת אתה צריך מטה שיעשה לזכיינים ביקורות, הדרכות, מטה שינהל את הרשת. חייבים מפקחים רשתיים שיסתובבו בין הזכיינים ויבדקו טריות של חומרי גלם, ושהם מקפידים על כל התהליכים".

 

אז מה קרה בפועל? 

"לא הוקמה אופרציה שתוכל לעשות את כל זה. בעל הרשת לא נוכל, הוא פשוט פנטזיונר, והוא משלם על הפנטזיות שלו. הוא מושקע ברשת מכל הכיוונים, ההקמה של הרשת עלתה הרבה כסף, והוא חושב שהוא חכם - אז יכול להיות שהוא עשה כמה עסקים מוצלחים בחיים שלו, ויכול להיות שהוא עורך דין טוב, אבל זה לא אומר כלום על עסקי המסעדנות. אבל זה לא סיפור על עוקץ אלא סיפור על רשלנות, אנשים לא עשו מיליונים וברחו".

  

ואיך הייתה ההתנהלות של מאיר אדוני?

"מאיר עשה את העבודה שלו, אבל הוא היה צריך להיתמך על ידי הרשת וזה לא קרה. מאיר השקיע ימים ארוכים במפעלי בשר, אצל ירקנים ואצל יצרני רטבים. הוא השקיע הרבה מאוד עבודה, והפרויקט הזה היה חשוב לו. הבעיה הייתה שעל כל מתכון היו 800 מרכיבים, והכול היה צריך להיות ברמה גבוהה כמו שמאיר ביקש, אז אם אתה בתור רשת לא יודע לשמר את זה, לפקח על זה ולייצר את זה, זה לא יכול לקרות. דברים התחילו להתפקשש, אז מאיר החליט לצאת משם".

 

תגובות 

תגובת השף מאיר אדוני: "הצטרפתי ל'דוניא' כיועץ קולינרי כדי להקים רשת של אוכל רחוב משודרג, המוגש בסניפים שהיו אמורים להיפתח בכל רחבי הארץ, ולהעניק חוויה כיפית ב-80-60 שקלים לאדם, תוך שימוש בחומרי גלם מצוינים ובהתבסס על ניהול רשתי נכון של בעלי הרשת. משפג תוקף ההסכם המשכתי עם פרויקטים רבים ומרתקים בארץ ובעולם. זכיתי להכיר זכיינים וצוותים מקסימים ונהניתי לעבוד איתם יחד".

 

תגובת עו"ד משה אזולאי, הבעלים של רשת "דוניא": "אם פנטזיה הינה חתירה לשלמות ומקצוענות, תוך הסתמכות על מצגיו ומומחיותו של איש מקצוע, אזי הנני כזה. אני מאחל למאיר אדוני כל טוב בהמשך הדרך".

 

תגובת רשת "דוניא": "רשת 'דוניא' הוקמה תוך חתירה לסטנדרטים גבוהים של מקצוענות וקולינריה בצוותא, ותוך הסתמכות על מאיר אדוני להקניית הסטנדרטים המקצועיים הללו, וזאת תוך השקעות כספיות משמעותיות המסתכמות במיליוני שקלים. משלא צלח בידי הרשת לקבל ממאיר סטנדרטים אלו, החליטו הצדדים על סיום ההתקשרות בין הצדדים. הצגת הדברים כאילו מאיר הוא זה שבחר לסיים את ההתקשרות חוטאת לאמת ואינה נכונה. הרשת תמשיך לשרת את אלפי לקוחותיה בסניפיה ברחבי הארץ".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
מאיר אדוני ורשת "דוניא" נפרדים
צילום: יח"צ
מומלצים