שתף קטע נבחר

תלונות נוספות: "החלפת מוני המים יצרה ניפוח חשבונות"

הפרסום אתמול ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" גרר גל פניות של תושבים מכל הארץ: "עלייה של מאות אחוזים בחשבון". בתאגידי המים ממשיכים לטעון שאין תקלה גורפת, ברשות המים יבדקו "כל מקרה לגופו"

צרכנים ברחבי הארץ מקבלים חשבונות מים גבוהים, אך תאגידי המים ורשות המים (הגוף שמפקח על התאגידים) טוענים שאינם מכירים עלייה משמעותית בחשבונות או תקלה גורפת במוני המים ומוכנים לבדוק "כל מקרה לגופו". למרות זאת, אחרי פרסום כתבה נוספת בנושא אתמול ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעו למערכת פניות רבות של תושבים מת"א, גן יבנה, מגדל העמק, כפר סבא, מודיעין וערים נוספות שטוענים: יש לנו עלייה של מאות אחוזים בחשבון.

 

גם בהרצליה: "חשבון המים זינק ב-2,000%"

בקשה לייצוגית: "עשרות אלפי מדי מים הותקנו בניגוד לדין"

עלייה שלישית בתוך כשנה: תעריף המים הבסיסי צפוי להתייקר בינואר בכ-4%

חיסכון של מיליונים: רשות המים אישרה את צמצום מספר תאגידי המים

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

לעיתים קרובות מדובר בהתנפחות של הצריכה המשותפת, אך יש גם טענות לעלייה תלולה בצריכה הביתית. התלונות האלה מצטרפות לתלונות של תושבי הרצליה, אשקלון, ראשון לציון, רמת גן, עפולה וערים נוספות.

מד מים (אילוסטרציה). צרכנים טוענים שהחריגות החלו לאחר החלפת מדי מים (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
מד מים (אילוסטרציה). צרכנים טוענים שהחריגות החלו לאחר החלפת מדי מים(צילום: צביקה טישלר)

 

לא נמצאו נזילות

הצרכנים טוענים שבדיקות של אינסטלטורים לאיתור נזילות לא העלו דבר, וגם בדיקת מונה המים במעבדה או עצמאית לא העלתה ממצאים. האצבע המאשימה מופנית לעבר התאגידים והמונים עצמם. מבדיקה עולה שארד טכנולוגיות מדידת מים שולטת בתחום מדי המים בישראל. כיום כל מוני המים החדשים בת"א, למשל, הם של ארד, לדברי חברת מי אביבים. מונים ותיקים יש גם של חברות נוספות כמו ורד ורימונים.

 

ארד מספקת לאחרונה מונים חדשים מדגמים שנקראים אוקטב אולטרסוני. חלק מהצרכנים טוענים שהחריגות בחשבון הופיעו לאחר החלפת המונים, אך לפי תאגידי המים אין כל הוכחה שנפל פגם במונים. ברשות המים טוענים שגם להם לא מוכרת בעיה במונים, "ובוודאי שלא בהיקף גדול".

 

לפני כשנתיים וחצי ארד הסתבכה בפרשת קרטל המים. בית המשפט המחוזי הרשיע בכירים בחברות הפועלות בתחום בעריכת הסדרים כובלים במטרה לתאם מכרזים ולחלק ביניהן את השוק, באופן שגרם בעקיפין לעליית מחירי המים לצרכנים.

 

לפי טענה נוספת, יש פער בין תוצאות המדידה שמראה מד המים הראשי שמודד צריכה משותפת לבין תוצאות מד המים הדירתי. גורם בענף המדידה אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "התאגיד מודד לפי המד הראשי, ועקב כך כל התאגידים מבקשים בחוזה הרכישה שהמד הזה יהיה רגיש ומשוכלל יותר. הם לא רוצים שההפרש בצריכה יהיה לטובת המד הדירתי, כי אז הם יצטרכו להחזיר כסף לצרכנים".

 

 

"מדי המים תקינים"

צרכנים רבים שלחו את מד המים לתאגיד לצורך בדיקה, ולדבריהם הבדיקות תמיד יוצאות תקינות. "מי שהגדיר את בדיקות המעבדה זו רשות המים, והיא עשתה זאת לא טוב", הסבירו באחד ממכוני הבדיקה. "אנחנו עורכים את הבדיקה בתנאי מעבדה, אך במקרים רבים ההתקנה של המד בשטח לא מספיק טובה. הם מורידים את המונה מההתקנה הלא טובה, אנחנו מחברים אצלנו בתנאי מעבדה - והוא עובד פיקס. ואז הם לוקחים מד חדש ושוב מתקינים אותו לא טוב".

 

מרשות המים נמסר בתגובה: "צרכן שיש לו תלונה צריך לבדוק אותה מול ספק המים. אם יש הסתייגות מהמענה או תלונה על הספק, ניתן לפנות לפניות הציבור. כל פנייה נבדקת לגופה מול הספק. נכון להיום, במרבית המקרים נמצא שהתאגיד פעל בהתאם להוראות. באשר למדי המים, יש מספר יצרנים בישראל והרגולציה מאפשרת יבוא. הרשות מקבלת דיווחים על בדיקות המדים ומעודכנת בכל בעיה".

 

מחברת ארד נמסר בתגובה: "למדי האוקטב אישור מטעם רשות המים ובעלי תקינה בינ"ל. לא כל המדים הראשיים בישראל הם מסוג אוקטב או מתוצרת חברתנו. למיטב ידיעתנו ובדיקתנו, כל מדי האוקטב שאנו מספקים תקינים. אם נמצא מד לא תקין הוא מוחלף על ידי ספק המים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: צביקה טישלר
מד מים. אילוסטרציה
צילום: צביקה טישלר
מומלצים