שתף קטע נבחר

אלפי שקלים בשנה למשאיות שלא יכנסו לערים בשעות העומס

התקדמות בהקלה בפקקים: המדינה תחלק לחברות תובלה בין 8,000 ל-12 אלף שקל עבור כל משאית שתשנה הרגלי נסיעה. התשלום: לפי הזמן שנחסך

עוד התקדמות למען ההקלה בפקקים: המדינה תעניק בין 8,000 ל-12 אלף שקל בשנה למשאיות שלא יכנסו למרכזי הערים בשעות העומס. התוכנית, שגובשה בחברת נתיבי איילון, אמורה להיכנס לתוקפה תוך שבועות בודדים.

 

חסרים שטחי חניה ל-6,000 אוטובוסים במרכז הארץ

ה-OECD: פקקי התנועה בת"א רק יחמירו, הפתרון הוא שימוש באגרות גודש

סטטוס קוו במקום פתרון לפקקים

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

מדובר בתוכנית המשך לפרויקט "דרך ערך" (הפרויקט הלאומי למאבק בפקקים), במסגרתו המדינה תתגמל מכוניות פרטיות שיימנעו מכניסה בשעות העומס למרכזי הערים. המודל הכספי הוא הענקת "בנק כספי" (עד 4,500 שקל בשנה), ממנו "מקזזים" כסף כאשר בעל הרכב נכנס לעיר בשעות השיא ומגדיל את העומס.

 

בחברת נתיבי איילון החליטו שהמודל לא מתאים למשאיות - ובנו מודל חדש שמשקלל את שעות הפעילות, סוגי המשאיות, משקלן וסוגי ציי הרכב. עוד הוחלט להתחיל את התמרוץ הכספי באפס שקלים, כך שהנהג יוכל לצבור "נסיעות חיוביות" לאורך השנה ולהרוויח כסף, בניגוד לשיטת "הענשה". הפוטנציאל הוא ל-40 אלף משאיות שישתתפו בפרויקט. בפיילוט, שיפעל בכל הערים הגדולות, ישתתפו כ-1,000 משאיות.

   (צילום: דנה קופל)
המטרה: צמצום העומס בכבישים וזיהום האוויר(צילום: דנה קופל)

 

ככל שכלי רכב יותר כבד - כך הוא יותר מזהם

בנתיבי אייליון ישתמשו באותם זכיינים של הפרויקט שמיועד לרכב הפרטי - החברות פוינטר, פנגו ומוטורולה - שיפנו לבעלי משאיות, בין אם מדובר בצי "משפחתי" של 3-1 כלי רכב, ועד חברות תובלה שמחזיקות מעל ל-50 משאיות. המשאיות יפולחו בהתאם למשקלן, תחת ההנחה שככל שכלי הרכב יותר כבד - כך קיימת אפשרות שהוא יותר מזהם.

 

התגמול הכספי שנקבע לשנה הקרובה יהיה עד 8,000 שקל למשאיות בין 12 ל-16 טון, עד 10,000 שקל למשאיות בין 16 ל-34 טון ועד 12 אלף שקל למשאית שמשקלה מעל 34 טון.

 

 

במהלך השנה הקרובה יאספו כ-1,000 משאיות שבהן יותקן אמצעי מעקב, והתגמול הכספי ישולם בסוף השנה - כששיטת החישוב היא זמן הנסיעה שנחסך. לתפיסת נתיבי איילון, נהגי המשאיות צריכים להיערך למשלוחי סחורה כבר בלילה שלפני ולאו דווקא בשעות הבוקר, או לחלופין להיכנס לערים בצהריים ולהשאיר את הכבישים ריקים ממשאיות בשעות הקשות של הבוקר.

 

מדובר במודל דומה לזה שהופעל על ידי חברת נמלי ישראל, אז תגמלו כספית נהגי משאיות שנכנסו ויצאו מהנמלים בשעות הלילה המאוחרות, כשהכבישים יחסית ריקים. אליצח דמבינסקי, סמנכ"ל טכנולוגיה וחדשנות בנתיבי איילון, הדגיש שהמשאיות הגדולות תופסות מקום של כמה כלי רכב על הכביש, ולכן בחברה לא רואים סיבה שחברות התובלה לא יצטרפו "למאמץ המלחמתי בהפחתת העומס בכבישים". לדבריו, אם הפיילוט יצליח - המדינה תרחיב את השימוש ב-2021 למספר רב יותר של משאיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
עומס בכביש החוף. המטרה: צמצום הפקקים
צילום: עידו ארז
מומלצים