שתף קטע נבחר

חייבים לקנות דירה: כך שברנו שיא בהיקפי המשכנתאות

אנחנו חולמים להיות בעלים של נכס ומחכים לרגע בו נצליח לרכוש בית - גם אם בעזרת משכנתה שמנמנה. אבל האם זאת ההשקעה הטובה ביותר? וגם: מותגי עלית בינלאומיים לא מפסיקים להגיע לישראל, בעוד שרשתות הלואו-קוסט בארץ מדשדשות. הילה ציאון סוגרת שבוע

משבר הדיור בישראל אמנם רחוק מלהסתיים, אבל זה לא מנע מהציבור הישראלי להפוך את 2019 לשנה ששברה את שיאי כל הזמנים אי פעם בארץ הקודש בהיקפי נטילת משכנתאות למגורים. לא פחות מ-67.7 מיליארד שקל, דיווח השבוע בנק ישראל, התחייבו רוכשי הדירות להחזיר לבנקים כדי לרכוש דירה. לשם השוואה, ב-2018 עמד הנתון על 59.5 מיליארד שקל (עלייה של יותר מ-13%); ואילו השיא הקודם נרשם ב-2015, אז היקף נטילת המשכנתאות עמד על 64.7 מיליארד שקל.

 

הדרך לפתרון מצוקת הדיור עוד ארוכה ומפותלת

למה הדירות ימשיכו להתייקר והאם במקום בגדים נאכל המבורגר?

בלי כאב ראש ב-2020: בין צדק חברתי לטירוף הקניות ברשת

 

סך החוב של הציבור בשוק המשכנתאות טיפס ללא פחות מ-370 מיליארד שקל - נתון כפול מזה שהיה לפני עשור. מחירי הדירות שהמשיכו לעלות, הפלונטר הפוליטי והיעדר תוכניות חדשות לטיפול במצב - כל אלה הובילו לכך שרוכשי הדירות ירדו מהגדר, זנחו את הציפייה לשינוי והחליטו לקנות, בהם לא מעט זוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה. למעשה, מה שהקפיץ את היקף ההלוואות לדיור היו זוכי תוכנית מחיר למשתכן, שהגיעו לשלב נטילת המשכנתה, כמו גם הריבית הנמוכה על המשכנתאות שהציעו הבנקים.

  (צילום: דנה קופל)
דירה למכירה(צילום: דנה קופל)
   

בשנת השיא הקודמת מספר עסקאות הנדל"ן היה גבוה ממספר העסקאות בשנה שחלפה: בעוד שב-2015 נרשמה כמות של כ-120 אלף רכישות של דירות, ב-2019 צפויה הכמות לעמוד על פחות מ-110 אלף. עם עליות המחירים, כך עולה היקף כל הלוואה לגופה, וכך גם היקף ההלוואות בסיכון גבוה טיפס ב-2019. על פי הנתונים, כ-35% מהמשכנתאות היו במינוף גבוה (כלומר הרוכשים מימנו יותר מ-60% מרכישת הדירה), בעוד שב-2017 הן היו קצת יותר מרבע מהשוק. הסיבה, בין היתר, היא שוב תוכנית מחיר למשתכן, שהזוכים בה נוטים ליטול משכנתאות מסוכנות יותר.

 

החלום להיות בעלים של נכס הוא ברור ומוכר, אבל איכשהו בישראל הוא כל כך מועצם, עד שנראה שפתרונות אחרים למגורים הם כמעט בלתי נתפסים עבור הישראלי הממוצע. השאלה אם לקנות או לשכור כבר מזמן לא עומדת על הפרק עבור משפחה צעירה או אנשים בוגרים שרוצים יציבות בחייהם. אבל מדוע לאדם ליטול משכנתה בסיכון גבוה, במקום להשקיע את הכספים (אם יש) באפיקים אחרים ולהתגורר בשכירות מפוקחת וסבירה, לעיתים אף מסובסדת?

 

שאלה טובה, שהתשובה עליה היא, כמובן, נוסחת הביקוש הקשיח מול ההיצע הדל. כבר לא מעט שנים מקדמת המדינה פתרון לא רע בכלל: פרויקטים של שכירות ארוכת טווח עם שכר דירה קבוע שאינו מטפס לפי גחמות בעלי הדירות בשוק החופשי - רק שהדרך לפריסה מלאה עדיין רחוקה. ואשר לשוק החופשי, המדינה ניסתה להתערב עם חוק שכירות הוגנת, שלא הבשיל.

 

 

ובזמן שאצלנו הסוגיה מקרטעת, במדינות אחרות נראה שהרשויות אינן חוששות מכך: רק אתמול אישרה עיריית ברלין להקפיא את שכר הדירה בעיר לחמש שנים, לאחר שהמחירים זינקו ב-100%. " אנחנו לא מעוניינים שברלין תהפוך להעתק של ערים יקרות אחרות, היכן שאנשים רבים כבר לא יכולים להרשות לעצמם דירה", הסבירו שם את ההחלטה והפילו את מניות הנדל"ן. האם גם אצלנו מהלך כזה יכול להתרחש? סביר שלא.

   (צילום: Pixabay)
ברלין(צילום: Pixabay)
  

על אופנה וסיפורים אחרים

משבר האופנה בישראל השפיע, למרבה הצער, בעיקר על רשתות ישראליות, בהן לא מעט רשתות לואו-קוסט שנקלעו לקשיים ולחובות בעקבות המעבר לקניות אונליין ורפורמת השמיים הפתוחים, שאפשר לצרכנים ולצרכניות לקנות יותר בחו"ל. אבל אי אפשר להתעלם מהפריחה של רשתות האופנה, הטיפוח והקוסמטיקה הבינלאומיות בישראל. אלה ממשיכות להגיע ולהתרחב, הן בחנויות הפיזיות והן באונליין בעברית.

TONI MOLY טוני מולי טונימולי סופר פארם (צילום: יח
TONYMOLY בסופר-פארם בישראל(צילום: יח"צ)
 

השבוע הודיע מותג הקוסמטיקה הקוריאני TONYMOLY, המתמחה ברכיבים לא קונבציונליים כמו ריר חלזונות ומשגע את קהל הצרכניות הצעירות, שחוץ מחנות בדיוטי פרי ודוכנים בסניפי סופר פארם הוא מרחיב את פעילותו בארץ - ומתחיל למכור מוצרים באופן ישיר לצרכן. היבואנית, חברת טטרה פארם, העלתה לאוויר אתר אונליין שמאפשר רכישה של מוצרי האיפור והטיפוח, חלקם מוצרים בלעדיים, שאמורים לעלות כמו המוצרים בדוכנים הפיזיים. גם מותג הקוסמטיקה האמריקני OLAY הודיע השבוע כי הוא עושה עלייה - ו-18 ממוצרי האנטי אייג'ינג שלו צפויים לנחות גם הם כאן.

 

האחרונה ברשימה השבוע היא רשת Other Stories & - אופנת העילית של קבוצת H&M. על פי דיווחים, ככל הנראה תפתח הקבוצה סניף של הרשת בתל אביב בסוף 2020 או תחילת 2021, ובכך היא תצטרף למותג COS שכבר נמכר בארץ בקניון TLV. האם רשתות העילית הללו מצביעות על מגמה של עזיבת הלואו-קוסט לטובת מותגים גבוהים? לזמן ולצרכניות פתרונים.

פורסם לראשונה 31/01/2020 08:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנה קופל
דירה למכירה
צילום: דנה קופל
מומלצים