שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    חלבון מן הצומח: למה הוא בריא לנו?

    כולנו כבר מודעים היטב לתפקידו הקריטי של חלבון בגופנו. למה דווקא חלבון מן הצומח עדיף ואיפה ניתן לקבל אותו במזון?

    בשיתוף נייצ'ר וואלי

     

    עם העלייה ההולכת וגוברת במודעות לניהול אורח חיים בריא בעשור האחרון, בשנת 2020 אנחנו כבר מודעים היטב לתפקידו הקריטי של חלבון בגופנו. למעשה, חלקנו נמצאים במרדף יומיומי אחריו: מתכננים ארוחות, בודקים ומשווים מוצרים בדקדקנות, ומנסים לסחוט עוד גרם ועוד גרם. כל זאת על מנת למקסם את הצריכה היומיומית שלנו, שהיום כבר ידוע שביכולתה להשפיע עד מאוד על תוצאות האימונים - אבל בהחלט לא רק.

     

    "חלבון הוא אחד משלושת אבות המזון ואנחנו חייבים לצרוך אותו כל יום", מאשרת טופז דרזנר, תזונאית. עלינו לאכול חלבון 3 פעמים ביום לפחות על מנת לקבל את כמות החלבון המומלצת ע"פ מחקרים, שעומדת על 0.8-1 גרם לכל ק"ג משקל גוף, לאנשים שלא מתאמנים או ללא בעיות בריאותיות".

     

    חלבון מהצומח (צילום: Shutterstock)
    חלבון מהצומח(צילום: Shutterstock)

     

    לדבריה של דרזנר, ההנחה כי רק אלו העוסקים בספורט זקוקים לכמות חלבון מספקת שגויה מיסודה. "תמיד משייכים את החלבון רק לספורטאים אך הוא חשוב לנו לבניית כל תא", היא מסבירה, "תאים בגוף שלנו מתחדשים כל הזמן וזקוקים לחלבון על מנת לבנות את עצמם, שלא לדבר על מקרים של פצע או שריטה הדורשים תגבור נוסף של חלבון. אנשים שעוסקים בפעילות גופנית ורוצים להגדיל את המסה או לחטב את גופם זקוקים לכמות גדולה אף יותר – הכל תלוי בסוג המתאמן, האימון או המטרות".

     

    בשנים האחרונות אנו שמים לב לשינוי באופן צריכת החלבון בקרב אוכלוסיית העולם, הרבה בשל המעבר של רבים לתזונה טבעונית או צמחונית. בשונה מפעם, מתקופות שבהן אופן צריכת החלבון התמקד כמעט באופן אבסולוטי רק במזונות מן החי, כיום רבים לומדים להבין את ההשפעות המטיבות של צריכת חלבון מן הצומח.

     

    "התזונה המומלצת ביותר כיום היא התזונה הים תיכונית", מדגישה דרזנר. הבסיס של תזונה זו מורכב מהעשרת הגוף בשומנים בריאים כמו שמן זית ובאכילה של אגוזים ושקדים, דגנים מלאים וסיבים תזונתיים. אלו המסייעים במניעת מחלות לב, תורמים לקצב ספיגה איטי יותר ומסיבה זו גם לא מעלים את רמות הסוכר בדם".

     

    כפי שניתן להבין תזונה זו מבוססת ברובה על הפחתת צריכת מן מן החי והעדפה של מוצרים מן הצומח – אך האם שני סוגי החלבון דומים במהותם והשפעתם?

     

    השפעת החלבונים על הגוף

    החלבונים בגופנו בנויים מ-20 חומצות אמינו שתשעה מתוכן על הגוף לקבל מהתזונה היומיומית. הבעיה האלמותית בהשוואה בין חלבון מן הצומח לזה מן החי היא שחלבון מן החי תמיד מכיל את מלוא החומצות האמינו שגופנו זקוק להן – משמע "חלבון מלא", ואילו חלבון מן הצומח חסר בהן. על אף זאת לפי דרזנר ניתן לפתור בעיה זאת בפשטות יחסית.

     

    "אמנם לחלבון מן החי יש יתרון בכך שהוא מכיל את כל חומצות האמינו שהגוף לא יכול לייצר לבד, אך על ידי שילוב של דגן וקטניה מן הצומח ניתן להגיע לתוצאות זהות ובריאות יותר, "מרחיבה דרזנר, "חשוב לזכור שחלבון שמגיע ממזונות מן החי תמיד מלווה באחוזי שומן גבוהים ובכולסטרול, רעלנים וחומרים מחמצנים שונים, זה תמיד בילט אין. מזון מן החי גם אינו מכיל סיבים תזונתיים הטובים לעיכול, המגנים מפני סוגי סרטן שונים ומחלת הסוכרת".

     

    מסיבה זו צריכה של חלבון מן הצומח נחשבת לבריאה יותר למערכת הלב והדם. בנוסף, חלבון זה לרוב מגיע עם תכולת סיבים גבוהה התורמת לתחושת שובע מוגברת ולתקינות מערכת העיכול.

     

     

    בשיתוף נייצ'ר וואלי

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: Shutterstock
    חלבון מן הצומח
    צילום: Shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים