שתף קטע נבחר

הצפת מטוסי ה-F-16: מפקד הבסיס עוזב, קצינים ננזפו

מפקד בסיס חצור אלוף משנה ע' יסיים את תפקידו בעקבות ההצפה בבסיס שבה ניזוקו שמונה מטוסי F-16. הוא יעבור לשמש כנספח צה"ל במדינה זרה. שלושה מפקדי טייסות ננזפו, בהם מפקד הטייסת שבה הוצפו הדירים התת-קרקעיים. הנזק מוערך ב-30 מיליון שקלים. מפקד חיל האוויר: "טעינו שלא פרסמנו את האירוע קודם"

מסקנות דרמטיות בעקבות ההצפות בבסיס חצור שבהן ניזוקו מטוסי קרב : מפקד בסיס חצור, אלוף משנה ע', יסיים את תפקידו בעקבות הצפת הדירים התת-קרקעיים שבהם אוכסנו מטוסי F-16. בנוסף, מפקד טייסת הקרב שבה התרחש האירוע יינזף פיקודית, וכך גם מפקד טייסת התחזוקה ומפקדת טייסת התעופה בבסיס.

חצי חצי מטוס מטוסים הצפה שיטפון בסיס חצור חיל האוויר צה
(צילום: דובר צה"ל)

אלוף משנה ע' (צילום: קורל דביר, דו
מפקד בסיס חצור, אלוף-משנה ע'. יסיים את תפקידו בעקבות האירוע(צילום: קורל דביר, דו"צ )

צוות המומחים שבדק את התקרית מסר אתמול דו"ח ביניים למפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין. לפי הדו"ח, היקף הנזק הכולל שנגרם מוערך בכ-30 מיליוני שקלים, לרבות התיקונים לשמונה מטוסי הקרב שנפגעו. האלוף נורקין ציין בפני אנשי חיל האוויר כי "הכשירות המבצעית נפגעה בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם. הסימנים היו ברורים וניתן היה לעלות במדרגות ההיערכות מוקדם יותר".

 

מפקד חיל האוויר הוסיף: "טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור, ונכון היה לעשות זאת מוקדם יותר. הטעות נבעה משיקול דעת ביטחוני מקצועי שגוי". נורקין התייחס בכך להסתרת ההצפה והנזק במשך שלוש יממות בסיוע הצנזורה הצבאית. הוא אישר את כיווני התחקיר להמשך - הן בתוך חיל האוויר והן בממשק מול הרשויות האזרחיות.

מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית (צילום: דובר צה
"טעינו שפרסמנו את האירוע מאוחר מדי". אחד המטוסים ששבו לפעילות(צילום: דובר צה"ל)

מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

קצין בכיר בחיל האוויר אמר היום (שלישי) בשיחה עם כתבים כי "התחקיר נמשך. יש תובנות בכל הרמות ונפיק לקחים נוספים. חמשת המטוסים שניזוקו קל חזרו לפעילות, ושלושה מהמטוסים ממשיכים להיות מטופלים בארץ". לדבריו, "הבסיס לא נערך נכון לעוצמת הגשם הצפויה ולא בוצעו כל הפעולות הנדרשות. תפעול נכון ומקצועי היה מקטין את היקף הנזק. היו פעולות חילוץ, גם של חיילים, וכולם בריאים ושלמים. לאחר שזוהה האירוע, הפעילות הייתה מקצועית, הקטינה את היקף הנזק ואפשרה חזרה מהירה לכשירות מבצעית".

 

אלוף משנה ע' היה אמור לסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים, אך התפטרותו מתפקיד מפקד בסיס חצור תיכנס לתוקף בימים הקרובים. עם זאת, הוא ימשיך לשרת בצה"ל כנספח במדינה זרה.

 

גורם בכיר בחיל האוויר עדכן באחרונה כי שלושה מטוסי F-16 שניזוקו קשות יחזרו לשירות רק בעוד כחודשיים-שלושה. לדבריו, "שאבנו מים מהדת"קים (דירים תת-קרקעיים) וגררנו את המטוסים שנפגעו. הם נבדקו באופן עמוק". הגורם הוסיף כי "הניקוז בבסיס עובד כמו שצריך. הפתרון להיקפי מים כמו שנכנסו הם לא בניקוז בבסיס, אלא בשיתוף פעולה עם הרשויות הסמוכות".

הצפה בבסיס חצור ()
כך זה נראה בעת ההצפה
 

מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית (צילום: דובר צה
אחד המטוסים שתוקנו. שלושה נוספים יחזרו לפעילות רק עוד כמה חודשים(צילום: דובר צה"ל)
 

נורקין קיים באחרונה תחקיר לאירוע ההצפות יחד עם צמרת הפיקוד הבכיר של החיל. בהודעת דובר צה"ל נאמר כי אתמול הוצג למפקד חיל האוויר דו"ח ביניים לאירוע, שהתרחש ב-9 בינואר. כל החלטות מפקד חיל האוויר אושרו על ידי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי.

 

לפי צה"ל, "במהלך שלושת השבועות האחרונים התנהל בחיל האוויר תחקיר מקיף ומקצועי, על ידי צוות מומחים. ממסקנות תחקיר הביניים עולה כי באירוע התרחשו שתי הצפות בבסיס: הראשונה בחלקו הצפוני של הבסיס, בשל עליית נחל ברקאי על גדותיו, והשנייה בחלקו הדרומי של הבסיס, בעקבות עליית מפלס המים בנחל האלה, שהובילה לבסוף להצפת הדירים התת קרקעיים".

 

"בעלי התפקידים בבסיס העריכו באופן חסר את עוצמת מערכת הגשם הצפויה ועל כן לא נערכו כראוי ולא ביצעו פעולות נדרשות. עליית מפלס המים בנחל האלה ותפעול לא מספק של מערכת הניקוז גרמו לעלייה משמעותית בכמות המים שזרמו לעבר הבסיס ולנזק שנגרם. תפעול נכון ומקצועי של מערכת הניקוז של הבסיס - שחודשה לאחרונה - היה מצמצם את הנזק בצורה משמעותית. עם זאת, בעת ההצפה פעלו אנשי הבסיס בתנאי סביבה מורכבים וביצעו את הפעולות הנדרשות".

 

 

 

עוד נמסר מצה"ל, כי נורקין קיבל את ממצאי תחקיר הביניים וקבע כי היו סימנים שהעידו על מזג אוויר חורפי קיצוני. נורקין סיכם: "חווינו הצפה עם נזק לתשתיות, אמצעי לחימה ופגיעה בכשירות המבצעית של הבסיס, בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם. נדרש היה להגביר את ההערכות בבסיס למזג אוויר קשה מוקדם יותר, האיחור הרב יצר נזק גדול יותר".

 

לדברי נורקין, ניכרה נחישות ופעולה אינטנסיבית של אנשי הבסיס, לצד התגייסות חיילית וצה"לית ראויה להערכה, שאפשרו לצמצמם את היקף הנזק ולקצר את משך הזמן של ירידת המטוסים מכוננות מבצעית. מפקד חיל האוויר ציין שכל תאונה ואירוע ניתנים למניעה ולפיכך גם אירוע זה. עוד אמר, כי נדרש היה לפעול להוצאת המטוסים מהדת"קים בטרם ההצפה, ולקיים הערכות בסיסית שונה.   

הכתובת על הקיר 

בפרשת ההצפה בחצור נראה שהכתובת הייתה על הקיר, ומדובר באירוע שלישי דומה בתוך עשור. בפנייה למערכת הביטחון במאי 2013, במכתב שכותרתו "הצפות בבסיס האמור של חיל האוויר", ציינה המועצה האזורית כי "רשות הניקוז האזורית תהיה מוכנה להכין על חשבונה תוכנית אב חדשה ומעודכנת ובלבד שיימצאו מקורות המימון למימוש ההמלצות". חיל האוויר ומשרד הביטחון התבקשו לשאת בעלות של מחצית הטיפול בניקוז אזור הבסיס, אך הדרישה הזו לא נענתה והתוכנית נותרה במגירה.

 

גורם ציבורי שהיה מעורב בדיאלוג שניהל צה"ל בניסיון למצוא פתרון לבעיה סיפר ל-ynet כי אנשיו הפצירו בחיל האוויר לפעול בהקדם, כבר לאחר שמסלולי ההמראה במחנה חצור הוצפו לחלוטין. "כבר אז נגרמו נזקים בכ-20 מיליון שקל", אמר. למרות זאת, בחיל העדיפו להסתפק בעבודות תחזוקה שלא מנעו את הישנות התופעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים