שתף קטע נבחר
צילום:  AFP, EPA

אפקט הקורונה: האתגרים של התעשייה הישראלית

אין כמעט מוצר אחד בישראל שאין בו רכיב או חומר גלם כלשהו שמגיע מסין - מתרופות, דרך מזון ועד חלפים לרכב. כיצד תשפיע עצירת המסחר עם סין על ענפי התעשייה והרכב בישראל ועל בורסות העולם? בדקנו

משבר הקורונה חידד את העובדה שסין היא מפעל הייצור של העולם, הן למוצרים מוגמרים והן לחומרי גלם בסיסיים בתחום המתכת, הפלסטיקה, הכימיקלים, המזון ועוד. דוגמה טובה לכך היא מה שאמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שמואל דונרשטיין, בעלי חברת רב-בריח: "אין לנו מוצר אחד במפעל שלא מכיל רכיב מסין, ויש לנו בקטלוג 12 אלף פריטים. המזל הגדול הוא שהתפרצות הקורונה התרחשה במהלך חופשת ראש השנה הסיני, מה שחייב אותנו בהצטיידות מראש. אחרת, הייתי כבר בצרות: הספקים הסינים הודיעו לנו שלא יחזרו לעבודה עד תחילת מרץ. אני מאמין שהממשלה הסינית תחליט על חזרה לעבודה בקרוב כדי לא להרוס את הכלכלה. אבל אני לא לוקח צ'אנס ומתארגן לאספקה חלופית מטורקיה וממזרח אירופה".

 

בצל הקורונה, היבואנים נערכים לפסח: צפי למחסור ועליות מחירים

עוד לפני החולה הראשון: כך פוגע הקורונה ברשתות האופנה הישראליות

חשש מגל התייקרויות בעקבות משבר הקורונה

   

סין מספקת 9% מהיקף היבוא של חומרי הגלם לישראל. עם זאת, אין כמעט מוצר שאין בו רכיב מסוים משמגיע סין. אפילו בתרופות שמיוצרות בארץ יש רכיבים של חומרי גלם שמגיעים מסין.

רב בריח מפעל ב אזור התעשייה אשקלון  ב מהלך מבצע צוק איתן (צילום: אוראל כהן)
מפעל רב בריח. הצטיידו במלאי בגלל ראש השנה הסיני(צילום: אוראל כהן)

 

התעשיינים מחפשים תחליפים: עלול להיווצר מחסור בתרופות

לדברי רון תומר, בעלי מפעל התרופות אוניפארם, "לחלק גדול מהתרופות, מתוחכמות ככל שתהיינה, נדרש לצורך ייצורן חומרי גלם שמגיעים מסין. כמו למשל, חומצות שמהוות את הבסיס לסינתזה לחומרים הפעילים שבתרופה. חומרי הגלם מסין משמשים את כל תעשיית התרופות העולמית. אני עצמי לא רוכש חומרים מסין, אבל ספק חומרי הגלם שלי - כן. אם המשבר יימשך לאורך זמן עלול להיווצר מחסור בתרופות".

 

דן אורן, בעלי מפעל התרופות דקסון, מסכים איתו: "יש שני ספקי חומר גלם לכל תעשיית התרופות בעולם - בסין ובהודו. כדי לא להיות תלוים בסינים אנחנו עובדים גם עם ספקים מהודו ולכן לא מודאגים. בשלב זה לרוב המפעלים יש מלאים, אבל יש חשש שהמחסור יביא לעליית מחירים של חומרי הגלם ובעקבות זאת להתייקרות המוצרים".

 

דוגמה נוספת מגיעה מתחום המזון. מפעל הוופלים הוותיק מנעמים התבשר אתמול על ידי היבואן שלו שרכיב מסוים של ממתיק עומד להתייקר ב-30%. אלקטרה כבר הודיעה שתעלה את מחיר המזגנים מיידית מפני שלטענת המנכ"ל צביקה שווימר, היצרן הסיני של המזגנים הודיע על העלאת מחירים. גם חברת תדיראן דיווחה לבורסה שיש צפי של בעיות הספקה, אך לא בטווח הקרוב, מפני שכל המזגנים הביתיים של תדיראן מיוצרים בסין.

 

התעשייה שהכי מוגנת כרגע מהמשבר היא תעשיית המזון המוגמר בישראל. אין כמעט מוצרי מזון שמיובאים בשלמותם לישראל מסין, למעט דג אמנון קפוא, שמחירו כבר עומד לעלות, ומעט שימורי מזון. רוב מנהלי המפעלים אליהם פנינו ניסו לשדר עסקים כרגיל מחשש לפאניקה אצל הלקוחות, אפילו מפעל שכל החצר האחורית שלו מלאה בקונטיינרים שהיו מוכנים ליצוא לסין ונתקעו. דבר אחד ברור: אם עד סוף פברואר לא ייראה שיפור במשבר והמגפה לא תיבלם - בעוד שלושה חודשים כבר יהיה בלתי אפשרי להסתיר את הנזקים.

 

שוק הרכב והווירוס: מחירי הטיפולים והצמיגים צפויים לעלות

בימים רגילים יוצאת פעמיים-שלוש בשבוע רכבת מכולות ארוכה מדאקינג שבסין, למסע בן 20 יום לבלגיה. בכל מכולה נמצאות שלוש מכוניות סאלון חדשות מדגם וולוו S90, שמיוצאות יבשתית במסילה שנבנתה כחלק מפרויקט חידוש דרך המשי בידי הממשל הסיני. מבלגיה הן נשלחות ליעדן הסופי, כולל ישראל. אבל הייצור במפעל וולוו בדאקינג נעצר לפני שבוע, כחלק מהתמודדות עם מגיפת הקורונה.

מפעל וולוו בווהאן (צילום: אי־פי־איי)
מפעל וולוו בווהאן. יש בארץ מלאי לשבועות ארוכים(צילום: אי־פי־איי)

S90 היא הוולוו היחידה שנמכרת בישראל ומיוצרת בסין. מתחילת השנה נמכרו בארץ 15 דגמי S90. "יש לנו מלאי של כמה עשרות S90 בארץ שיספיק לשבועות ארוכים", אומר שרון גלזר, מנהל חטיבת הרכבים הפרטיים במאיר, יבואנית וולוו. "את החלפים אנחנו מקבלים מאירופה, כך שלא צפוי מחסור".

 

המכונית הסינית הנמכרת בארץ היא MG, עם הג'יפון ZS שמסר כ-300 מכוניות מתחילת השנה. "הייצור של דגמי MG נמשך בינתיים כרגיל באזור שנגחאי, במרחק יותר מאלף קילומטרים מהאזור שבו פרצה המגיפה, יש לנו מכוניות שהועמסו על אונייה לפני שבוע והן בדרך לארץ. המפעל חזר מחופשת ראש השנה הסיני ועובד לפי הדיווחים שלו בהיקף של 90-80 אחוז", אומר דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, יבואנית MG.

 

מי שכן מתחיל להרגיש את השפעות עצירת הייצור הוא ענף החלפים. "העיר ווהאן שבה פרצה המגיפה היא מוקד הייצור בסין של צלחות בילום", מסביר אורי וינקלר, בעליה של יבואנית החלפים אוטו וורקס. "יש לנו כרגע 42 קונטיינרים של חלפים שתקועים ברחבי סין, במפעלים או בנמלים".

 

מתי יורגש מחסור בחלפים?

וינקלר: "הענף הצטייד במלאי גדול מהרגיל בגלל חופשת ראש השנה הסיני. אם הייצור והעבודה בנמלים לא יחזרו לסדרם עד תחילת מרץ, נתחיל להרגיש מחסור. כבר היום יש לקוחות גדולים שמבקשים לשריין להם מלאי חלפים. אין מוצר שמיוצר רק בסין, ומכוניות לא יעמדו, אבל בתוך כמה שבועות יתחיל להיווצר מחסור בחלפים הסיניים, שזולים משמעותית מחלפים מאירופה ומארה"ב, חלקם באיכות דומה. מי שהרכב שלו צריך טיפול בחודש הקרוב, כדאי שיקדים וייכנס למוסך, אחרת הוא עלול להידרש לחלפים יקרים יותר ולשלם יותר על הטיפול".

 

חלק מהיבואנים נערכים למחסור במערכות מולטימדיה המותקנות במכוניות לאחר הגעתן לארץ ומחפשים פתרונות חלופיים. בשבועות האחרונים העבירו יבואנים שעובדים מול סין, ביניהם מאיר, לובינסקי, סמל"ת (יבואנית פיאט וסובארו), ושלמה מוטורס (יבואנית אוטובוסי BYD), משלוחי מסכות לטובת התושבים בסין, לאחר שהמלאי של הפריט החשוב למניעת התפשטות הווירוס החל לאזול בסין. "זה מתבקש שבמצב כזה נירתם לטובת השותפים שלנו בסין", אומר דורון ודאי, מנכ"ל שלמה מוטורס.

 

בשנים האחרונות נכנסו לישראל כמה מותגי אוטובוסים סיניים, ובראשם יוטונג שמייבאת צ'יינה מוטורס. משלחת טכנית של היצרן, שהייתה אמורה להגיע לארץ להכשיר צוותים לטיפול באוטובוס החשמלי של החברה, ביטלה את הגעתה. במקביל צפוי עיכוב של כחודש באספקות מהמפעל, כאשר עצירת פעילות המפעל מעכבת גם עבודה משותפת על אבי-טיפוס לדגמי אוטובוסים חדשים לשוק הישראלי.

 

"חלק מהאנשים שאנחנו עובדים מולם חזרו לעבוד ואנחנו מדברים בשיחות וידיאו במקום לנסוע לשם", אומר רועי תומר, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של צ'יינה מוטורס. "יש ליצרן מחסני חלפים גדולים במזרח התיכון ובאירופה, והמנועים מערביים, של קאמינס ודאף, כך שבחלפים אין תלות בייצור סיני ואנחנו נערכים לספק פתרונות. יש מלאי של כמה שבועות, אבל אם המשבר יימשך זמן ארוך יותר יהיו לזה השפעות אצל כולם". 

 

ובינתיים בבורסות העולם: הריבית משפיעה יותר מהקורונה

הכרזת ארגון הבריאות העולמי לפני כשלושה שבועות על התפרצות נגיף הקורונה הכתה בבורסות העולם. 2019 הייתה שנת שיא בשווקים, ולא נראה היה שמשהו עומד לשנות את הגאות בהם לאור המשכה הצפוי של הריבית הנמוכה והנזילות הגבוהה. אולם ההכרה הרשמית של ארגון הבריאות העולמי בווירוס הקורונה כמגפה הובילה לירידות שערים חדות בבורסות העולם ובראשן סין, ובורסת שנגחאי ירדה תוך מספר ימים ב-10%, ובאירופה וארה"ב נרשמו ירידות שערים של כ-5% בממוצע.

 

אלא שעם כל הכבוד לכותרות המלחיצות, לא מדובר במפולת, ויש שיגידו שאף מדובר בתיקון בריא לשווקים שעלו במשך זמן רב כל כך. בכל אופן, שלושה שבועות עברו, ומאז הבורסות תיקנו את רוב הירידות. הפרסומים השבוע כי ישנם סימנים שסין מתחילה לבלום את התפשטות המחלה הפיחו גם הם רוח חיובית בשווקים.

וול סטריט  (צילום: AP)
הבורסה של ניו יורק. רוב הירידות תוקנו(צילום: AP)

 

"גם כשהכותרות בתקשורת היו מפחידות ושליליות, לא ראינו פאניקה אמיתית בשווקים. לא ראינו מצב בו משקיעים מחסלים פוזיציות במניות ועוברים להשקעה באג"ח הנחשבות סולידיות יותר", אומר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים.

 

אינדיקציה נוספת לכך שהשווקים אינם בהיסטריה אפשר למצוא בשוק הישראלי. אמנם ישנן מניות שירדו בחדות בשבועות האחרונים, אך מדובר במניות שחשופות לפעילות בשוק הסיני. ישנה סלקטיביות של המשקיעים - מניות של חברות שחשופות לסין יורדות, בעוד אחרות כמעט לא נפגעו. כלומר, השוק מתנהג בצורה רציונלית ולא היסטרית.

 

לדברי ליידרמן, אחד ההסברים לקור הרוח היחסי בשווקים הוא הסתכלות על מקרי העבר כמו התפרצות הסארס ב-2003: "זו אמנם הייתה מגיפה לא פשוטה שגבתה חיים, אבל בסוף היא הסתיימה, ומי שמיהר לחסל אז פוזיציה הצטער על כך בהמשך".

 

אלא שמוקדם לחגוג ולהכריז על סיום הירידות בשווקים. "יש משהו שונה היום לעומת תקופת הסארס", אומר ליידרמן. "סין היא כיום הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, היא המפעל של העולם, היא מספקת את חומרי הגלם לתעשיות, ענפים ובתי חרושת, והיא משותקת לחלוטין חודש וחצי. הרבעון הראשון של 2020 אבוד לכלכלה הסינית ויהיו לזה השלכות על הכלכלה העולמית. אנחנו נמצאים היום בניסוי שלא היינו בו בעבר, הכלכלה השנייה בעולם משותקת מזה מספר שבועות, ויהיו לכך השלכות", הוא מוסיף. להערכתו בשבועות הקרובים נראה יותר ויותר גופים כמו קרן המטבע מעדכנים את תחזיות הצמיחה של הכלכלה הגלובלית.

 

 

כאמור, בינתיים נראה כי המשקיעים אינם בהיסטריה. עם כל הכבוד לנגיף הקורונה, מה שנותן את הטון בשווקים הן הריבית הנמוכה והנזילות הגבוהה בשווקים. המשקיעים הרבה יותר רגישים לאמירות הנגידים השונים בכל הצפוי לריבית, מאשר למספר המתים מנגיף הקורונה. באשר לישראל, ניתן להתעודד מכך שמצבנו בסוגיית הקורונה טוב ביחס לרוב המדינות.

 

ראשית, ניתן לראות זאת בבורסה, שאמנם רשמה ירידה לאחר הודעת ארגון הבריאות העולמי, אולם מאז הספיקה לחזור לרמות השיא בהן הייתה לפני משבר זה. "ישראל היא אמנם יבואנית ויצואנית ל/מסין", אומר ליידרמן, "אבל אנו פחות חשופים לעומת יצרניות סחורות כמו צ'ילה שמייצאת נחושת לסין וכלכלתה תלויה בה. מכיוון שישראל אינה יצואנית סחורות אנחנו פחות פגיעים, וגם חברות ישראליות שמייצרות בסין מנסות למצוא פתרונות ייצור דרך מדינות אחרות".

 

בשורה התחתונה - כרגע השפעת הנגיף על השווקים מוגבלת למדי, אולם איש לא יודע מה יהיה היקף ההשפעה של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית. הדבר תלוי בעיקר בשאלה כמה זמן סין עוד תהיה משותקת, ובסופו של דבר ההאטה כלכלית תחלחל גם לשוקי המניות. זאת ועוד, להערכת ליידרמן דווקא משום שהשווקים בשיא, הם יהיו רגישים יותר לאינדיקציות שליליות על הכלכלה. "ללא קשר לקורונה אולי נראה תיקון בשווקים, בגלל שהם כיום בשיא. ייתכן שנתון מאקרו מאכזב בסין יהיה זרז לתיקון מסוים בשווקים", הוא אומר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אי-פי-איי
מפעל מכוניות בסין
צילום: אי-פי-איי
מומלצים