שתף קטע נבחר

צילום: שאול גולן

בהלת הקורונה: ועד הרכבת קורא לסגור את תחנת נתב"ג

חולי קורונה עלו על הרכבת מנתב"ג ליעדים שונים בארץ ומאות אנשים נדרשו להכנס לבידוד. במשרדי הממשלה אין הנחיות לגבי תחנת הרכבת בשדה התעופה ולא מתייחסים לפוטנציאל ההדבקה העצום הנובע ממנה. הוועד פנה במכתב: "להפעיל אמצעי אכיפה כלפי נוסעים או לסגור את התחנה לאלתר"

 

 

לאחר שנודע כי חוליקורונה עלו על הרכבת מנתב"ג ליעדים שונים בארץ ומאות אנשים נדרשו להיכנס לבידוד, ועד עובדי הרכבת כתב בדרישה למנכ"ל הרכבת ולשר התחבורה: "למען שמירה על בריאותם של הנוסעים והעובדים ברכבת, יש להפעיל אמצעי אכיפה כלפי נוסעים שעולים לרכבת בתחנת נתב"ג או לסגור את התחנה לאלתר". במשרדי הממשלה אין הנחיות לגבי תחנת הרכבת בשדה התעופה, ולפי שעה לא מתייחסים לפוטנציאל ההדבקה העצום הנובע ממנה. לקריאת המכתב המלא לחצו כאן.

 

התפשטות נגיף הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet:

ניחום אבלים, מסעדות וטיסה מרוסיה: מסלולי עשרת החולים האחרונים

כללים חדשים בתחבורה הציבורית, עובד בשגרירות ביוון נדבק מהצליינים

נתניהו הכריז על מבצע חיטוי אוטובוסים, משרד התחבורה לא שמע | מעקב ynet

 

במכתב ששלחה הבוקר יו"ר הוועד, גילה אדרעי, היא מבקשת בין היתר שיפורסמו הנחיות והוראות לציבור הנוסעים ברכבת, כמו גם הנחיות להתגוננות של עובדי הרכבת הבאים במגע ישיר עם אלפי נוסעים ביום בדומה להוראות שפורסמו הבוקר ביחס לנוסעי האוטובוסים". בתוך כך, ברכבת חילקו לפקחים ערכה שכוללת ג'ל חיטוי ומסכת פנים.

 

עוד נכתב על ידי הוועד כי "ככל שיוחלט להמשיך את פעילותה, הרי שיש להפעיל אמצעי אכיפה וגורמי אכיפה באמצעות משטרת ישראל או כל גוף ביטחוני אחר, שיקבלו את הסמכות לאשר או לשלול כניסה של נוסעים מנתב"ג לרכבת. בנוסף, יש לדאוג לחיטוי מכונות רכישת הכרטיסים, חיטוי הרכבות מבפנים לפני ניקיון ועוד".

  

 

מחקירת משרד הבריאות עולה כי תושב אזור הצפון חזר מוינה ב-5.3 ונסע ברכבת מנתב"ג לביתו בעכו בשעה 18:05. בדקנו עם מוקד משרד הבריאות אם יש הנחיות לבידוד נוסעים מקרון ספציפי, אך נאמר שם כי ההנחיות חלות על כלל נוסעי אותה הרכבת. בשעות אחר הצהריים הרכבת נמצאת בתפוסה של 100%, והרכבת שעליה עלה חולה הקורונה היא רכבת חד-קומתית. המשמעות היא שכ-750-800 בני אדם נדרשו להיכנס לבידוד וזו הערכה זהירה משום שנוסעים עולים ויורדים גם בתחנות הביניים. נזכיר כי זהו לא המקרה היחיד. ב-1 במרץ, תייר מצרפת שאובחן כחולה קורונה נסע ברכבת מנתב"ג לירושלים, ויום לאחר מכן חזר מירושלים לנתב"ג עם הרכבת.

  

 

רק הבוקר, משפחה שחזרה מתאילנד לא הורשתה לעלות על הרכבת על ידי פקחים ובתחנה התרחשה מהומה. מעבר לתשאול, אין לפקחי הרכבת סמכות לבדוק דרכונים ולוודא מהיכן הגיעו הנוסעים. בנוסף, אין לפקחים כל דרך להתגונן מהידבקות במחלה במידה שיצרו אינטראקציה מסוג כזה עם החולים. במשטרת ישראל לא התייחסו לפניית ynet לשאלה מדוע המשטרה לא לוקחת חלק במאמצי אכיפת הבידוד הביתי של מי שחזר ממדינות רבות בעולם ומגיע לרכבת בנתב"ג.

 

מקור ברכבת אמר ל-ynet כי "הפחד הגדול ביותר הוא בנתב"ג - אומרים שאסור לחולים לעלות על הרכבת אבל אף אחד לא אוכף את זה. אם במקום 15 חולים בישראל אחד עולה על רכבת - זה עלול להגיע גם לאלף חולים, פשוט הזיה". לדבריו, "מכיוון שאין אכיפה, לפחות היו עושים משהו כמו חלוקת ג'ל חיטוי לעובדים או להתקין כמו בבתי חולים חומר חיטוי לשימוש הנוסעים כדי לשמור על שלומם".

 

ואכן ל-ynet נודע כי 10 מפקחי הרכבת כבר נמצאים עתה בבידוד מחשש שבאו במגע עם נוסעים שאובחנו כחולי קורונה. המשמעות ביחס להפעלת מערך הרכבות היא דרמטית: מנהלים נדרשו לתפקד כפקחים וגורמים ברכבת מביעים חשש מכך שבקרוב לא יהיה די כוח אדם להפעיל את רשת הרכבות. הנוסעים עצמם מביעים חשש ברגליים ומספר הנסיעות ברכבת ירד ב-7% בימים האחרונים ביחס לתקופה שלפני הבהלה הציבורית סביב הקורונה.

 

היום, יום ראשון של חג הפורים, עלו על הרכבת עד השעה 09:00 בבוקר 143,243 בני אדם. באותו מועד אשתקד עלו עליה 163,954.  

 

שמרית נוטמן, מנכ"לית 15 דקות, אמרה ל-ynet: "אנחנו מצפים לראות את משרד התחבורה, הנהלת הרכבת ומשרד הבריאות יושבים יחד עוד היום ומחליטים על סדרה של צעדים שימנעו מאנשים האמורים להיכנס לבידוד בהגיעם לישראל, לעלות על אוטובוסים ורכבות ולסכן את חייהם של אלפי נוסעים ונוסעות אחרים.

 

"לצערנו, כיום לא מתבצעת אכיפה שיטתית בשטח נמל התעופה בן-גוריון לנכנסים ארצה", הוסיפה נוטמן. "אנשים שנדרשים להיכנס לבידוד משתמשים בתחבורה הציבורית ומסכנים את הציבור. אכיפה בשדה התעופה לא אמורה להיות מסובכת מדי, והיא יכולה להיעשות בידי פקחים על ידי בדיקת תגי המזוודות שלהם המראים על יעד הנסיעה שלהם".

 

בתשובה לשאלת ynet מדוע לא נסגרת תחנת נתב"ג, או לחילופין שתתאפשר הורדת נוסעים ולא העלאתם בתחנה זו, הפנו במשרד התחבורה למשרד ראש הממשלה שמתכלל את טיפול משרדי הממשלה בקורונה - אך שם הפנו למשרד הבריאות. ממשרד הבריאות לא נמסרה תשובה עד כה ביחס לפניות ynet בימים האחרונים באשר להיערכות התחבורה הציבורית לטיפול בקורונה, וגם לא הפעם.

 

בעקבות הפרסום, הודיעה חברת אפיקים על חיטוי של צי האוטובוסים שבבעלותה, וחלוקת בקבוקי אלכוג'ל ומטליות חיטוי לנהגים ועובדי החברה.

 

מהנהלת הרכבת נמסר: "הנהלת הרכבת נמצאת בקשר רציף ויומי עם הגופים המרכזים את הטיפול במשבר הקורונה, בהם המל"ל, משרד הבריאות ומשרד התחבורה, וממלאת את הנחיותיהם באופן מלא. מתוך דאגה לשלום העובדים והנוסעים, חילקה ההנהלה אמצעי מיגון לעובדים הנמצאים במגע עם נוסעים, ואף מתבצע תשאול של הנוסעים המגיעים בשערי תחנת נתב"ג, וואף מניעת כניסה של אזרחים השבים מהמדינות המוגדרות, לצד פרסום ההנחיות לציבור. כמו כן, נערכת הרכבת להחמרה במשבר במגוון דרכים ואמצעים, בהתאם להנחיות משרדי הבריאות והתחבורה. הנהלת הרכבת פנתה כבר לפני מספר ימים לגורמים המוסמכים בממשלה בנושא הפעלת תחנת נתב"ג, ותפעל על פי הנחיותיהם".

 

30 נהגי דן בבידוד

ראיה לכך שאין אף גורם ממשלתי שמטפל בסוגיית הערכות התחבורה הציבורית לקורונה היא הודעת משרד התחבורה הבוקר בנוגע להנחיות חדשות למפעילי התחבורה הציבורית. עד כה טענו במשרד כי הם ממתינים להוראות משרד הבריאות, אך משעה שנהגים הפעילו לחץ על החברות המפעילות ועל משרד התחבורה, הוא פרסם את הנחיותיו ובהן בין היתר: איסור ישיבה ליד הנהג, איסור על עמידה באוטובוס בנסיעות בינעירוניות והנחיה לפתיחת חלונות האוטובוס. כן הנחו במשרד התחבורה את החברות המפעילות להערך למחסור בכוח אדם. ואכן, ל-ynet נודע כי כבר עתה נמצאים כ-30 נהגי דן בבידוד.

 

נזכיר כי התחבורה הציבורית סובלת גם כך מהיעדר כוח אדם. ההערכות בתחום הן שחסרים כבר היום כ-3,000 נהגי אוטובוס והנחיות משרד התחבורה נועדו בין היתר לבודד את נהגי האוטובוס מהנוסעים על מנת למנוע בידוד של נהגים ל-14 יום ולפגיעה בכוח האדם שאמור לתפעל את המערך כולו.

 

ביחס להנחיות אלה אמר פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול לתואר שני בהנדסה וניהול מערכות תשתית במכללת אפקה, כי "גם ככה התחבורה הציבורית עובדת על הקצה ולכן אנחנו לא יכולים להרשות שכמות גדולה של נהגים ייכנסו לבידוד. זו תהיה קריסה של מערך התחבורה הציבורית, ולכן חשוב להגן על הנהגים לא רק מסכנת המחלה אלא גם מסכנת הבידוד, שלא ייעדרו מעבודתם למשך שבועיים".

 

לדבריו, "לגבי הגנה על הנוסעים - הגיוני להרחיק אותם מהנהג כמו אנשים אחרים שנמצאים ברמת חשיפה גבוהה בהם פקחים, דיילים, כרטיסנים. הרעיון של לא לצופף אנשים באוטובוס ולא לאפשר עמידה הוא לכאורה נכון הבעיה שלאנשים רבים אין אופציות אחרות להגיע לעבודה והם ימתינו לאוטובוס הבא ועלולים להיות בצפיפות רבה מחוץ לאוטובוס בזמן ההמתנה. הדרך הטובה ביותר לטפל בנושא, וזה מה שאמורים לעשות ממילא זה להגדיל את כמות האוטובוסים על מנת לאפשר רמת שירות סבירה ולא להצטופף".

 

בנוסף, גם בעיריית פתח תקווה הפסיקו להמתין להנחיות בנושא, וראש העיר רמי גרינברגר פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תיעוד של חיטוי וניקוי האוטובוסים על ידי העירייה.

 

במוצאי שבת הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על גיוס תלמידים למשימת חיטוי וניקוי האוטובוסים - ואף חזר על כך אמש. עם זאת, כפי שפורסם כאן במשרד התחבורה וברכבת ישראל, עדיין לא התקבלו שום הנחיות בנושא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית הובר
רכבת. ארכיון
צילום: עמית הובר
מומלצים