שתף קטע נבחר

צילום: EPA

2.3 מיליון תלמידים בבית: "מנסים להכיל את מה שקורה"

השבתת מערכת החינוך חייבה את ההורים לפתרונות יצירתיים כדי לשמור על סדר יום. תושב שוהם: "חילקנו את העבודה בבית וכל אחד אחראי על משהו". קטיה מב"ש: "מרשה לילד שעה בפארק, אבל בלי לעלות על מתקנים". הורים בחינוך המיוחד: "לא קיבלנו שום הנחיות על למידה מרחוק"

 

 

 

ההורים מנסים להתרגל למצב החדש: בעקבות ההנחיות החדשות על סגירת כל מערכת החינוך, כל 2.3 מיליון תלמידי ישראל נשארו היום (ראשון) בבית, כולל ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר של החינוך המיוחד. יש לציין כי ההחלטה שלא לפתוח את גני הילדים היום הגיעה לאחר "מרד" של הגננות ביום שישי, כאשר רבות מהן בחרו שלא לפתוח את גני הילדים במחאה על החרגתם מההנחיות הראשונות על סגירת מערכת החינוך.

 

המדיניות לטיפול בקורונה נכונה - ועדיין יש כשלים: פרשנות

 

 

  

בית ספר יסודי ב רמת גן (צילום: AP)
בית ספר יסודי ברמת גן, הבוקר (צילום: AP)

בית ספר יסודי ב רמת גן (צילום: AP)
(צילום: AP)

בית ספר יסודי ב רמת גן (צילום: AP)
(צילום: AP)

הורים ברחבי הארץ נאלצו להישאר בבית או למצוא פתרונות אחרים. סימן עובדיה, תושב שוהם, בעל חברת "קרוז-תור" העוסקת בטיולים מאורגנים ובהם קרוזים, פתח חמ"ל בבית שלו. עובדיה הוא אב לשלושה בני 13, 17 וחייל. כמעט כל המשפחה נאלצה להיכנס לבידוד לאחר ששהו בחו"ל, בלפלנד, ועובדיה החל לעבוד מהבית.

 

"הבידוד יצא בדיוק על ההחלטה להשבית את מערכת החינוך. חזרנו ביום חמישי לארץ ומנסים להכיל את מה שקורה", מספר עובדיה. "הייתה התלבטות איך מנהלים בידוד בבית כי אשתי לא נסעה איתנו לחו"ל, אז שכרנו לה יחידת דיור. ניהול העסק מהבית מעט מורכב אבל בימינו אפשר לעשות את הכל בשלט רחוק, ואנחנו מקיימים שיחות ועידה,. הטכנולוגיה מאפשרת לנו להמשיך לעבוד".

 

עובדיה תיאר את המציאות הלא פשוטה בבית: "הפעילות של העסק ירדה כמובן. הילדים נמצאים עם החברים מרחוק. חילקנו את העבודה בבית וכל אחד אחראי על משהו. הקטן עושה כביסה לכולם ומקפל, משחקים במשחקי וידיאו, מטפלים בגינה, רואים סדרות בנטפליקס כמובן. אני צרכן חדשות. אשתי משאירה לנו על הגדר אוכל. אנחנו מדברים איתה מעבר לחלון".

 

 

סקייפ עם סבא וסבתא (באדיבות קטיה דיצ'י)
סקייפ עם סבא וסבתא. דיצ'י עם בנה בן החמש והוריה (באדיבות קטיה דיצ'י)

קטיה דיצ'י מבאר שבע, אם לבן חמש, מורה בבית ספר יסודי, מנסה לבנות לילד שלה סדר יום. "קמים, מצחצחים שיניים, אוכלים ארוחת בוקר ומסדרים מיטות. אני מרשה לו שעה אופניים בחצר או בפארק ואוסרת עליו לעלות על המתקנים". קטיה מספרת כי מדי ערב היא עורכת שיחת וידיאו צ''אט עם סבא וסבתא. "הם בני 70 ונזהרים מאוד", היא אומרת.

 

טל שירה-בוארון (26) מבאר שבע הוצפה בפניות לשמש כבייביסיטר. "עבדתי כגננת וטיפלתי בילדים, אז מכירים אותי. קיבלתי כל כך הרבה פניות מהורים אבל בגלל המצב אני יכולה לקבל רק מספר מצומצם מאוד של ילדים. אנחנו לא יכולים כל כך לצאת אז אנחנו מבשלים ביחד ארוחת צהרים, כמו פיצה, ועושים הרבה פעילויות. אנחנו עושים פעילויות יצירה ביחד וצובעים וגם יושבים על שיעורים".  

 

בתל אביב מנסים להסתגל: "חוסר הוודאות בעייתי, אבל מקבלים זאת"

 

תל אביב ניסתה הבוקר להתרגל למגבלות הקורונה החדשות. בין בתי הקפה הסגורים והמרכולים בהם חיפשו התל אביבים עוד דברים, בלטו במיוחד הורים לילדים שהסתובבו עימם לכל מקום מאחר ואין בית ספר. כמעט לכל מבוגר בגילי 40-30 ברחוב היה עדר של ילדים מאחוריו, חלקם נראו משועממים, למרות שזהו יומה הראשון של ההשבתה בגנים ומוסדות החינוך.

 

״אנחנו לוקחים את הילדים שלנו לכל מקום איתנו", אומר יוסי גורביץ שהגיע לבית ספרו של בנו, בית ספר יסודי ארנון יחד עם בנו. כמו מרבית ההורים שעימם דיברנו, גם הוא לא בדיוק יודע מה יהיה בעתיד הקרוב. "באנו לכאן לאסוף את הספרים וחוברות הלימוד שעוד נשארו ושאולי נעשה כעת בבית".

 

שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה (צילום: מוטי קמחי)
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה(צילום: מוטי קמחי)

שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

תחנת רכבת אוניברסיטת תל אביב ריקה מנוסעים ()
תחנת הרכבת באוניברסיטת תל אביב ריקה מנוסעים

 

גורביץ מסביר כי הפחד הגדול שלו הוא מה לעשות עם הילדים בהמשך כאשר בעבודה יבקשו ממנו לחזור. ״הפחד להדביק את המבוגרים קיים ולכן אי אפשר להשאיר אותם אצל סבתא וסבא. אני מניח שעד שמוסדות החינוך לא יחזרו לעבוד, אז גם אנחנו בבעיה ואי אפשר להעביר את כל התעשייה לעבודה בבית״.

 

לימור בכור בנישתי, אמא לשלושה, אומרת כי מאז השבוע שעבר היא חשה שכולנו בתוך חלום רע ולא ברור. ״דברים שהיו ברורים לפני שבוע הם כבר לא״, היא אומרת ל-ynet. ״לפי דעתי גם העבודה תיפסק בימים הקרובים זה לא פשוט. חוסר הוודאות הוא בעייתי, אבל מבינים שזה צריך לקרות״. לדבריה ההתנהלות מול שני ילדיה המתגברים קלה יותר מאשר מול בתה הקטנה. ״איתה זה יותר מאתגר. זה לא פשוט אבל גם למדינה אין הרבה מה לעשות, אז מנסים לקבל את זה ולעשות מזה לימונדה״.

 

 

 
  

בכניסה לבית הספר חלק מהורים היו לחוצים לגבי העתיד, אחרים חיכו כבר בקוצר רוח לתחילת הלימודים המקוונים ואחרים כבר מכינים את השטח לתחילת שגרה ביתית. יואב, אב לשלושה, שניים מהם תאומים הלומדים בכיתה ב׳ בבית הספר אמר לנו כי הם כבר הכניסו את הילדים לשגרה. "עשינו לו״ז מסודר כדי להקנות תחושת שגרה והורדנו אפליקציות לזה״. יחד עם זאת גם ליואב הייתה ביקורת על הממשל. ״זה לא יעיל לתת הנחיות כלליות ולא לתת מענה פרקטי למצוקות. יש תחושה של מינוף פוליטי מצד ראש הממשלה".

 

רוני תמיר, אמא לשתי בנות, מורה בעצמה, חגגה יום הולדת הבוקר, ״ הזמנו מקום להצגה שהתבטלה וגם את המסעדה היינו צריכים לבטל. בסוף נראה סרט בטלוויזיה״, היא מדווחת. לדבריה, ״אנחנו עושים קייטנה בבית ומציירים. הבת שלי בת ה-7 לא מעוניינת לשמוע על הקורונה כי כבר הסבירו לה עליה בבית ספר ואני מכבדת את זה״.

 

 

 

מי שמנסה להיות יותר פוזיטיבי הוא שגיא וקשי, שטוען כי הוא לא מוטרד. ״כעם עברנו דברים קשים יותר, זה כן דבר רציני וצריך להתייחס לזה ברצינות אבל המשק חזק".

 

"לא יודע אם לחינוך המיוחד יש מענה למצב"

בתוך כך, בחינות הבגרות השבוע (כיתות י"ג וי"ד) בוטלו, ועיקר העיסוק כרגע הוא במעבר ללמידה מרחוק. בפעם הראשונה בתולדות מערכת החינוך, ינסה משרד החינוך לתפעל מערך של למידה מרחוק בסדר גודל כזה. סימני שאלה נוספים כעת הם בדבר תפעול החינוך המיוחד בזמן ההשבתה. הורים לתלמידים בחינוך המיוחד טוענים הבוקר כי לא קיבלו הנחיות ממשרד החינוך באשר לפעילות מקוונת לילדים, כמו גם בדבר הטיפולים הפרא-רפואיים בביתם של כ-500 תלמידים אשר זקוקים להם. משרד החינוך לא השיב לפניית ynet בנושא.

 

"ההורים מוטרדים משום שכרגע אנחנו נמצאים בחוסר ידיעה", מספר אבי רובין, אבא לתלמיד בחינוך המיוחד מראשון לציון. "אנחנו לא יודעים עד עכשיו האם יש מערכת מקוונת שאנחנו עובדים איתה. כמערכת אני לא מקבל מסר ברור בניגוד לאוניברסיטאות, שם המסרים הם מאוד ברורים. האתגר עכשיו הוא ליצור איזושהי מסגרת שתאפשר לו ללמוד. אני מניח שזה יקרה בימים הקרובים, אבל מתי ואיך – אנחנו לא יודעים".

 

לדברי רובין, "ילד בחינוך המיוחד זקוק למסגרת ולסדר יום ברור ולאינטרקציות חברתיות. בחינוך המיוחד זו סוגיה יותר מורכבת משום שהמסגרות קטנות יותר ולא קרובות לבית. לכן, אלו הן האינטראקציות החברתיות היחידות של הילד. כשבית הספר לא עובד, אין אינטראקציה חברתית, ופתאום זה נגמר".

 

"אני באמת לא יודע אם מערכת החינוך המיוחד יכולה לתת מענה לאתגר. אני מניח שאפשר להיות יצירתי ומקווה שכך יהיה", הוסיף .

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
בית ספר סגור
צילום: מוטי קמחי
מומלצים