שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    איך לשמר ולחזק את מערכת החיסון

    קיימים מספר גורמים היכולים להשפיע על תפקודה התקין של מערכת החיסון כגון תזונה נכונה, פעילות גופנית מסודרת. בנוסף, ישנם גורמים העלולים לפגוע במערכת החיסון כמו חסרים תזונתיים, היעדר פעילות גופנית, מתח ולחץ ועוד. כך תשמרו על המערכת החיסונית

    בשיתוף אלטמן

     

    המערכת בגוף שתפקידה למנוע או להילחם בזיהום היא מערכת החיסון. זוהי מערכת מסועפת ודורשת תיאום בין מרכיביה הרבים בזיהוי וחסימה של גורמים מזיקים כולל חיידקים, וירוסים, פטריות ופרזיטים מחד והריסת תאים אנושיים שאינם מתפקדים מאידך.

     

    מערכת החיסון מערבת איברים רבים כמו מח העצם, המכיל תאי גזע שיכולים להתפתח למגוון סוגי תאים, הטחול או התימוס, במערכת ישנם סוגים רבים של תאים המסתובבים בגוף או שוכנים ברקמה מסוימת.

     

    כל סוג תא ממלא תפקיד ייחודי, עם דרכים שונות לזהות בעיות, לתקשר עם תאים אחרים ולבצע את תפקידיו. על ידי הבנת כל הפרטים העומדים מאחורי רשת זו, החוקרים עשויים לבצע אופטימיזציה של תגובות חיסוניות לעימותים ספציפיים, החל מזיהומים ועד למלחמה בסרטן.

     

    ישנם מצבים בהם מערכת החיסון אינה פועלת באופן תקין, לדוגמה במחלות אוטואימוניות הפוגעות במפרקים או ברקמת החיבור כאשר המערכת החיסונית מזהה בטעות את תאי הגוף כמסוכנים ותוקפת אותם או כאשר מזהם מצליח לחדור לגוף, להתרבות ולגרום למחלה.

     

    אישה אוכלת (צילום: shutterstock)
    תזונה בריאה. להגנה על מערכת החיסון(צילום: shutterstock)

     

    כיצד ניתן לשמר את יכולתה של המערכת ולהבטיח את תפקודה התקין?

    במהלך השנים במחקרים שונים נמצא כי קיימים מספר גורמים היכולים להשפיע על תפקודה התקין של מערכת החיסון כגון תזונה נכונה, פעילות גופנית מסודרת וישנם גורמים העלולים לפגוע במערכת החיסון כמו חסרים תזונתיים, היעדר פעילות גופנית, מתח ולחץ, גיל מבוגר, משקל יתר, היעדר שינה כרוני, מצבי מחלה מסוימים או שימוש בתרופות מסוימות.

     

    כיצד ניתן לחזק את מערכת החיסון?

     

    1. תזונה נכונה

    ע"פ האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה, הרגלי תזונה טובים כמו אכילת מזון מאוזן ובריא בעל חשיבות לקידום מערכת חיסון חזקה. אכילה של מזונות עשירים בנוגדי חימצון, סיבים תזונתיים, חומצות שומן חיוניות , הפחתת סוכרים, שומנים רוויים ומזון מעובד.

     

    2. ויטמינים ומינרלים חיוניים

    במחקרים רבים נמצא קשר בין חוסר בתזונה של רכיבים חיוניים לתפקוד נמוך של מערכת החיסון. בסקרי התזונה שנעשו על ידי משרד הבריאות בישראל בילדים ומבוגרים ופורסמו ב-2015-2016 נמצאו ערכים רבים בצריכה שאינה מספקת, לדוגמה כ-30% מבני 18-64 הישראלים אינם צורכים כמות ברזל מספקת וכ-57% אינם צורכים מספיק אבץ בהתאם להמלצות.

     

    ישנן עדויות משכנעות לכך שליקויים במיקרו-תזונה יכולים להשפיע באופן עמוק על עמידות כנגד וירוסים; למשל, חסרים במיקרו-תזונה נראים באופן נרחב באיידס, אפילו בקרב חולים אסימפטומטיים. קשרים ישירים נמצאו בין מחסור בחומרים מזינים ספציפיים וחומרת המחלה.

     

    תיקון הליקויים הוכח כמשפיע על הסימפטומים והופעת המחלות , ומיקרו-תזונה מסוימת הוכיחה השפעה אנטי-ויראלית ישירה בבדיקות במבחנה (ויטמין E ואבץ).

     

    קרוב לוודאי שלתזונה ולמיקרונוטרינטים השפעה על מחלות וירליות אחרות ונטילת מולטיוויטמין עשויה למנוע חוסר ולשפר את יכולת הגוף להתמודד עם וירוסים. על מנת להשלים חסרים תזונתיים ניתן ליטול מולטי ויטמין המותאם לגיל ולמין.

     

    3. הקפדה על היגיינה והקפדה על אורח חיים

    אחד הצעדים החשובים ביותר הוא מניעת הדבקות במחלות. יש להימנע ממגע עם חולים או מדבקים, עד כמה שאפשר. יש להקפיד על שטיפת ידיים יסודית באופן תדיר במהלך היום או שימוש במחטא על בסיס אלכוהול במידה ואין גישה למים זורמים. להקפיד לכסות את הפה במרפק בעת שיעול, לאכול רק מזון שנוקה ובושל היטב.

     

    ישנם הרגלים המחלישים את תגובת מערכת החיסון מהם ניתן להפחית או להימנע כמו עישון סיגריות או שתיית אלכוהול מרובה. גם חוסר שעות השינה עלול להעלות מרקרים דלקתיים בגוף, ליצור אי שקט, לחץ ותפקוד לא מיטבי.

     

    גורם התנהגותי נוסף הוא פעילות גופנית, כאשר ידוע כי פעילות מתונה מחזקת את הבריאות וגם מגבירה את זרימת הדם ולכן מיטיבה עם תפקוד מערכת החיסון.

     

    מיינדפולנס (צילום: Shutterstock)
    מדיטציה. להרגיע את הנפש(צילום: Shutterstock)

     

    4. השפעת הנפש על מערכת החיסון

    הרפואה המודרנית למדה להעריך עם השנים את הקשר ההדוק בין גוף לנפש. נערכו מחקרים רבים בהם נמצא כי לחץ ובמיוחד לחץ לאורך זמן מחליש את מערכת החיסון ולכן מומלץ לבצע תרגילים או טכניקות שונות להרגעה, כמו הליכה, יוגה, שחייה, שימוש במכשירים המכוונים את הנשימה, מדיטציה, הקשבה למוזיקה, צמחי מרפא כמו פסיפלורה וכשותנית או אשווגנדה שיכולים לסייע.

     

    5. צמחי מרפא שתומכים במערכת החיסון

    ישנם מספר צמחי מרפא היכולים להטיב עם פעילות מערכת החיסון. צמחי מרפא מכילים מספר רב של חומרים ביו- אקטיבים, לחומרים אילו פעילויות שונות, חלקן מחזקות זו את זו, חלקן מקבילות.

     

    למתן מספר רב של חומרים בו זמנית יכול להיות יתרון בחיזוק מערכת החיסון במלחמה בווירוסים או בחיידקים, מאחר שהם יכולים לפגוע בפעילות הוירוס או החיידק במספר מנגנונים.

     

    המפתח לעוצמת פעילות תמצית הצמח הוא השילוב או האיזון המסוים של המרכיבים הביואקטיבים . מטבע הדברים, המחקרים שנעשו בעבר, נעשו על וירוסים שהיו ידועים ולא על הקורונה, אך יתכן שניתן להקיש מהם.

     

    אחד מהצמחים הנחקרים ביותר לגבי פעילות במערכת החיסון הוא האכיניציאה.

     

    צמח האכיניציאה כולל 9 זנים, 3 מהם משמשים ברפואת צמחי המרפא כבר מאות שנים, המוכר מביניהם הוא האכיניציאה פורופואה. במחקרים שנעשו על השפעת תמצית סטנדרטית של אכינציאה פורפוריאה על וירוסי שפעת שונים, כולל שפעת העופות ושפעת החזירים, מצאו שהתמצית מנעה התחברות הווירוסים לקולטנים בתאים וכך נמנעה כניסתם לתאים.

     

    ממצא מעניין נוסף מאותו המחקר: בעוד שהווירוסים פתחו עמידות לחומרים אנטי ויראליים אחרים, הם לא פיתחו עמידות לתמצית האכינציאה. נעשו מחקרים רבים על אכינציאה בחלקם נמצאה יעילה ובחלקם לא. ההבדל בין השאר באיכות התמצית שנבדקה, במינון שנלקח ובבחירת זן האכינציאה הנכון. בנטילת צמחים יש להקפיד ליטול תכשיר שעובר בקרת איכות קפדנית ורצוי כזה שנעשו עליו ניסויים קליניים.

     

    צמחים אחרים התומכים בפעילות מערכת החיסון הם הצמחים האדפטוגנים, הם צמחים המסייעים לגוף להפחית תגובות למצבי סטרס. לקבוצה זו שייך, בין השאר, הג'ינסנג הסיבירי שמחקרים רבים על יעילותו בחיזוק מערכת החיסון נעשו בברית המועצות לשעבר. מחקרים אילו הראו הפחתה בתחלואה, הקלה בסימפטומים וקיצור משך המחלה.

     

    קיימים עוד צמחים רבים שנמצאו שמשפיעים על מערכת החיסון בין השאר הסמבוק השחור, האסטרגלוס ועוד. בכל הצמחים יש להקפיד על האיכות.

     

    אכיניצאה. הגנה מפני וירוסים שונים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אכיניצאה. הגנה מפני וירוסים שונים(צילום: shutterstock)

     

    6. פרוביוטיקה מגנה על מערכת החיסון

    מחקרים רבים לאורך השנים הראו השפעה חיובית של הפרוביוטיקה (חיידקים ידידותיים) על בריאות מערכת העיכול, כולל הגנה ממחלות ממאירות וטיפול בשלשולים ממקורות שונים. בשנים האחרונות נחקרה גם השפעת המיקרוביום האנושי על זיהומים בדרכי הנשימה.

     

    נמצא כי ישנם זני חיידקים פרוביוטים המווסתים את תגובת מערכת החיסון המולדת והנרכשת ומפחיתים סיכון למזהמים. כיום, ידוע שעל מנת להגן על מערכת החיסון באמצעות פרוביוטיקה יש לשים דגש על 4 קריטריונים:

     

    1. זן הפרוביוטיקה: חשוב ליטול זני פרוביוטיקה רלוונטית לצורך. ישנם מאות מחקרים על זנים ספציפיים הידועים כמשפיעים על מערכת החיסון.

    2. כמות הפרוביוטיקה: קריטריון מעט פחות חשוב כיוון שהחיידקים מתחלקים ומכפילים את כמותם בגוף כל כ-20 דקות ולכן מתרבים במהירות

    3. מספר הזנים הפרוביוטיים: נמצא במחקרים כי מספר זנים רלוונטים לפעילות מסוימת עדיף על מספר זנים מועט יותר.

    4. והחשוב ביותר, פרוביוטיקה הוא הרכיב הרגיש ביותר לתנאי סביבה: כדי שהפרוביוטיקה תשפיע יש לוודא שהחיידקים הנצרכים הינם חיים, שהמוצר מיוצר תחת בקרת איכות קפדנית. יש לשמור את המוצר בתנאים המומלצים ע"י היצרן. חשיפה לחום וללחות גבוהים עלולים לפגום באיכות המוצר וביעילותו.

     

    בשיתוף אלטמן

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    להגן על מערכת החיסון
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים