שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

יצרניות רכב ושואבי אבק: העולם במרוץ למכונות הנשמה

נגיף הקורונה גורם למחלה נשימתית, ובבתי החולים אין מספיק מכשירים. מסין עד אינדיאנה, חברות שבדרך כלל מייצרות חלקי מכוניות ומוצרי חשמל עושות הסבה לפסי הייצור – ומתגייסות לייצר רכיבים למכונות הנשמה. פיאט וג'נרל מוטורס כבר בפנים, יצרן שואבי אבק מבריטניה: "באוויר אנחנו מבינים"

חברות ברחבי העולם מתגייסות בימים האחרונים למשימה אחת המשותפת לאנושות כולה בצל התפשטות נגיף הקורונה: ייצור מכונות הנשמה, שיסייעו לצוותים בבתי החולים מוושינגטון, דרך איטליה ועד ישראל, הכורעים תחת העומס, להציל את החולים בקורונה שמצבם קשה. המאמץ המלחמתי הזה גדול כל כך, עד שאפילו חברות שאינן מספקות בימים כתיקונם מכשירים רפואיים, למשל יצרניות רכב ושואבי אבק, מסיבות קווי ייצור שלהן לכאלה שבהם ייוצרו חלקים למכונות הנשמה.

 

משבר הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

 
  (צילום: AFP)
בבית חולים בהמבורג. התקווה: מאות אלפי מכונות עד אמצע מאי(צילום: AFP)

"יש ביקוש חסר תקדים לציוד רפואי, בכלל זה מכונות הנשמה", מעיד קיראן מרפי, העומד בראש הקונגלומרט GE Healthcare שמטהו בשיקגו. הקבוצה שלו שכרה עובדים נוספים, וכעת הם עובדים מסביב לשעון בניסיון לעמוד בביקוש. חברת הטכנולוגיה הרפואית השבדית Getinge הגבירה גם היא את הייצור בעקבות הגידול האקספוננציאלי בביקוש מרחבי העולם, ומסרה כי כל הציוד שבו היא משתמשת בדרך כלל להדגמה או לאימון, למשל בירידים, הועמד כעת לשימוש הלקוחות. קבוצת Air Liquide הצרפתית מתכוונת להגדיל באפריל את מספר מכונות ההנשמה שהיא מייצרת בחודש מ-500 ל-1,110, וענקית הטכנולוגיה הרפואית הגרמנית Draeger הודיעה אף היא כי הכפילה את מספר מכונות ההנשמה שהיא מוציאה תחת ידיה.

  (צילום: AP)
רופאים נאלצים להכריע מי יחיה ומי ימות. מכונת הנשמה בניו יורק(צילום: AP)

אבל המאמץ של יצרניות המכשור הרפואי לבדן אינו מספיק, והן זקוקות להירתמות נרחבת יותר: מהמדינות שנפגעו מהנגיף יותר מכול, ובראש איטליה, ספרד וסין, הגיעו בשבועות האחרונים דיווחים קשים שלפיהם בשל המחסור בציוד רפואי, ובראש ובראשונה במכונות הנשמה, נאלצים הרופאים להחליט את מי להנשים ואת מי לא, ולמעשה – מי יחיה ומי ימות. נגיף הקורונה, נזכיר, גורם במקרים החמורים למחלה נשימתית, וחולים בה זקוקים להנשמה.

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מנהיגי העולם קראו בימים האחרונים לחברות שונות שיש להן ידע ויכולות הקשורים בדרך זו או אחרת לייצור מכונות הנשמה לסייע לבתי החולים, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ אף נתן בציוץ בטוויטר אור ירוק לפורד, ג'נרל מוטורס וטסלה לסייע בייצור מכונות כאלה. קבוצת PSA הצרפתית, שהיא הבעלים של פז'ו וסיטרואן, הודיעה כי היא בוחנת ברצינות את האפשרות לשתף פעולה עם חברות המייצרות אותן.

 

פרויקט אפולו

גם יצרנית הרכב פורד, שהמטה שלה יושב בדטרויט, התגייסה השבוע למשימה, ובשילוב כוחות עם ג'נרל אלקטריק וחברת 3M נרתמת לייצור המכונות. החברה הודיעה כי הפרויקט קיבל את שם הקוד "פרויקט אפולו", על שם משימת "אפולו 13" ב-1970, שבה בוטלה הנחיתה על הירח בעקבות פיצוץ מכל חמצן על סיפון החללית, פיצוץ שאילץ את האסטרונאוטים לבצע אלתורים כדי לחזור בבטחה לכדור הארץ. לפי הערכות, על-ידי שילוב הכוחות הזה תוכל התעשייה האמריקנית לייצר מאות אלפי מכונות הנשמה עד אמצע מאי.

  (צילום: AFP)
ניק גריי. מחכה לאישור כדי לייצר(צילום: AFP)

יום אחד לפני פורד הודיעה ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב מספר אחת בארה"ב, כי היא משלבת כוחות עם יצרנית הציוד הרפואי Ventec כדי לייצר מכונות הנשמה במפעל של ג'נרל מוטורס באינדיאנה. יצרניות הרכב האיטלקיות פרארי ופיאט הודיעו בשבוע שעבר כי פתחו בשיחות עם יצרנית מכונות ההנשמה הגדולה ביותר במדינה, Siare Engineering , כדי לסייע להגביר את הייצור של המכונות. הממשלה ברומא ביקשה מ-Siare להגדיל את קצב הייצור שלה מ-160 מכונות בחודש ל-500.

 

בין המתגייסים יש גם יצרנים של שואבי אבק. יצרן אחד כזה, ניק גריי מרוצ'סטר שבבריטניה, קיבל בשבוע שעבר הודעת דואר אלקטרוני מ"יועץ מיוחד של הממשלה" שביקש ממנו ליצור איתו קשר. תחילה חשב שמדובר בהונאה, אבל אחרי שבירר גילה שהכוונה אמיתית. כעת ייתכן שבקרוב יעמוד בקו החזית של ייצור אלפי מכונות הנשמה לבתי החולים.

  (צילום: AFP)
פניות גם לדייסון ורולס רויס. בבית חולים בגרמניה(צילום: AFP)

"התקשרתי אליו והוא אמר 'אני עובד על פרויקט מיוחד עבור ראש הממשלה, ואנחנו זקוקים ל-30 אלף מכונות הנשמה בתוך שבועיים'", סיפר גריי. "המחשבה הראשונה שלי הייתה 'בהצלחה עם זה', אבל אז נכנסתי לפרויקט והתחלתי לברר מה זה מכונות הנשמה". בתוך 24 שעות כבר גיבשו המהנדסים שלו עיצוב, ולדבריו אם הממשלה תאשר אותו – תוכל החברה לייצר בין 60 ל-80 מכונות הנשמה ביום. הוא מאמין שלחברה שלו יש די ידע כדי לעמוד במשימה: "אנחנו מבינים את שפת האוויר. אנחנו מעצבים שואבי אבק. אנחנו יודעים מה זה ליטר לשנייה, מה זה מילימטרים של לחץ מים".

 

ממשלת בריטניה פנתה בימים האחרונים לשלל יצרנים, מיצרנית שואבי האבק דייסון ועד יצרנית הרכב רולס רויס, כדי שיתגייסו למשימת הייצור.

 

מדפסת התלת-ממד הצילה

גם חברות המתמחות בחידושים כמו מדפסות תלת ממד מנסות לסייע, וחברת Ultimaker ההולנדית למשל העמידה את מרכזי ההדפסה, המומחים והמעצבים שלה לרשות בתי החולים. מדפסות תלת-ממד כבר הוכיחו את יכולתן לייצר שסתומים עבור מכונות הנשמה.

  (צילום: AFP, ISINNOVA)
שסתומים שיוצרו במדפסת תלת-ממד בחברה של רומאיולי(צילום: AFP, ISINNOVA)

  (צילום: AFP, ISINNOVA)
(צילום: AFP, ISINNOVA)

  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

שסתומים כאלה שיוצרו באיטליה כבר עזרו לחולים שם בשבועות האחרונים. למשימה שם התגייס אלסנדרו רומאיולי, מהנדס מחברה בשם Isinnova המתמחה בהדפסות תלת-ממד ומייצרת בין השאר חלקי אופניים. אנשיו של רומאיולי ניגשו לבית חולים מקומי כדי לבחון את החלקים שלהם זקוקים הרופאים שם, החלו בייצור ניסיוני – והוא קצר הצלחה.

 

"הם בדקו אותם על החולים והתוצאות היו מצוינות. הם אמרו לנו: נהדר! עכשיו אנחנו צריכים עוד 100 כאלה!", סיפר רומאיולי. מנהל בית החולים, מאורו בורלי, אישר: "השסתומים שלנו אזלו ולא ידענו איך להמשיך לתת חמצן למטופלים שלנו. מדפסות התלת-ממד הצילו אותנו!".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
בבית חולים בהמבורג, גרמניה
צילום: AFP
מומלצים