שתף קטע נבחר
ynet

"האובר של המשלוחים": החברה שגייסה אלפי מפוטרים מתחילת המשבר

ניר בן גל, מייסד ומנכ"ל גט פקג', ניצל את משבר הקורונה כדי לבסס את פלטפורמת המשלוחים, המאפשרת שיתוף שירותים בין אנשים. ויש לו מסר למי שנפלט משוק העבודה: "אין לכם פרנסה? תעלו על רכב או אופנוע ותייצרו אותה"

 

 

למילה "מהפכה" יש משמעות מיוחדת עבור ניר בן גל, המייסד, המנכ”ל והבעלים של חברת השליחויות גט פקג' (Get Package). המילה מקבלת אצלו נפח בעיקר בימים אלו, כשהוא מיישם אותה על פלטפורמת המשלוחים של החברה, שהקים לפני כארבע שנים, ומבוססת על מודל של כלכלה שיתופית: מערכת כלכלית שמאפשרת שיתוף של שירותים בין אנשים, תוך ניצול יעיל במיוחד של משאבים.

 

 

הרעיון של גט פקג' נרקם במוחו של בן גל, נשוי ואב לשניים, עוד ב-2014. שנתיים לאחר מכן יצאה הפלטפורמה לדרך. נכון לתקופה זו, יש תחתיו שישה מנהלים, 60 עובדים ויותר מ-14 אלף שליחים בטווח גילאים שבין 21 ל-65 אשר פרוסים בכל הארץ. לדבריו, העלייה במספר השליחים מגלמת גידול של כ-600% במספר השליחויות לעומת ימי טרום הקורונה. "בחודש האחרון גייסה החברה למעלה מ-4,000 שליחים, והמספר הולך וגדל. שכר ממוצע של שליח אצלנו נע בין 8,000 ל-12 אלף שקל לחודש, ויש שחוצים גם את ה-20 אלף שקל. שעת עבודה של שליח נאמדת ב-80 עד 100 שקל, ויש שליחים שמגיעים לשכר של 800 עד 1,000 שקל ביום".

GetPackage (צילום: GetPackage)
"יצרנו אפליקציה ייחודית, שהיא בעצם ה'אובר' של תחום המשלוחים"(צילום: GetPackage)
 

איך עובד המודל של גט פקג'?

"יצרנו אפליקציה ייחודית, שהיא בעצם ה'אובר' של תחום המשלוחים. את המודל יצרתי לאחר שבדקתי היצע וביקוש בענף והבנתי שיש פה כשל שוק גדול, אותו זיהיתי עוד לפני המשבר. הקניות אונליין אמנם הגדילו את הביקוש למשלוחים, אבל בשל הסכום הגבוה שדרשו למשלוח, הרבה לקוחות ויתרו על משלוחים עד הבית ונהגו לאסוף את מה שהזמינו מחנויות או מבוקסים. כתוצאה מכך, גם השליחים לא יכלו לקבל את המגיע להם.  

 

"עבודה של שליח היא עבודה קשה שלא תוגמלה כראוי" טוען בן גל. "השכר הממוצע עד למהפכה שהבאנו עמד על 32 שקל לשעה, שכר זהה לשומר, שהעבודה שלו פחות קשה. שליח צריך לעבוד בכל מזג אויר ולא פעם הוא מסכן את עצמו. כשהבנתי את זה, החלטתי לעשות שינוי גם בשיטה וגם במעמד השליחים. לפי המודל שלנו, השליח בעצם עובד בשביל עצמו, באמצעות המכונית או האופנוע שלו, ומבין שכמה שיספק יותר משלוחים ביום, הוא ימקסם את ההכנסה שלו".

 

בן גל מספר כי "החברה משרתת חברות מזון, פארם, חנויות ספרים ועוד עסקים רבים שקודם עבדו עם משכורות ומכוניות, להם אנחנו חוסכים את התקורות. כשהשליח נכנס לתמונה, הוא רואה באמצעות האפליקציה אילו משלוחים מתאימים לו, ועושה את האופטימיזציה שלו לגבי הסכום שירוויח בכל יום".

  ()

 

מקצוע מבוקש

"פלטפורמת הגט פקג' מחולקת לשלושה סוגי שליחויות, ובהתאם למסלול נקבע שכר השליחים. מסלול פרימיום הוא שליחות שנעשית מהרגע להרגע ואמורה להגיע ללקוח בתוך כרבע שעה, עבורה מקבל השליח 35 שקל. על שליחות שמגיעה באותו היום יקבל השליח 25 שקל למשלוח, ועבור משלוחי מזון מקבלים השליחים 20 שקל למשלוח. בעצם, פתרנו את בעיית השכר של השליחים כשאנחנו מציעים להם 75% ממחיר המשלוח". בתום משבר הקורונה, החברה שוקלת לבדוק אפשרות להפיץ את המודל שלה בחו"ל. 

 

"אין ספק שאחד הענפים שהרוויחו ממשבר הקורונה הוא המשלוחים. הענף לובש צורה חדשה, שבאה לתת מענה למצב שבו לאנשים אסור לצאת מהבית ושכל מקומות הבילוי, החנויות והמסעדות סגורות".

 

בתקופה הנוכחית, שבה ענף המשלוחים לובש צורה חדשה ונדרש להעניק מענה להיקף רחב בהרבה של לקוחות, בן גל אומר שגם מקצוע השליח מקבל משמעות אחרת. "שליח הפך למקצוע מבוקש בימים אלו ואני משער שכך יישאר גם בתום משבר הקורונה. ההנחיות החדשות הביאו לגידול עצום באבטלה ובשונה מתחומים אחרים בהם הוציאו עובדים לחל"ת או פיטרו אותם, ענף השליחויות רק הולך ומתחזק.  

GetPackage (צילום: GetPackage)
"השליח בעצם עובד בשביל עצמו"(צילום: GetPackage)

 

"החברה שלנו מספקת מענה מיידי לכמויות משלוחים גדולות, ומאפשרת לאנשים פרטיים להצטרף אלינו כשליחים ולהתחיל להרוויח באופן מיידי מביצוע המשלוחים באזורם. בין אלפי השליחים יש גברים ונשים, עצמאיים, בעלי עסקים קטנים ושכירים, שנותרו חסרי עבודה וחייבים לפרנס את המשפחות שלהם. בעצם יצרנו מצב של רווח הדדי, כי האזרחים מקבלים מענה בזמן שהם סגורים בבתים, והשליחים מרוויחים ומפרנסים את משפחותיהם. יש שליחים שזו עבודתם היחידה, יש שעובדים במקום מסויים בשכר מינימום, והעבודה אצלנו משלימה להם הכנסה, ויש שליחים שכבר החליטו לעשות הסבה מקצועית ויישארו איתנו גם בתום ימי הקורונה".

 

מהפכה בתחום המשלוחים

לצד היתרונות שבתחום העולה, יש סכנה שהשליחים ינצלו את המצב. כבר היו מקרים ששליחים שלא קיבלו מענה טלפוני מיידי מהלקוח, חזרו אליו שוב וכדי להביא את המשלוח, ביקשו תוספת כסף לחשבונם הפרטי. בן גל אומר כי מקרים מסוג זה הם "עבריינות לשמה, ולכן אנחנו פה. יש לנו שירות לקוחות, וללקוחות יש אבא" אומר בן גל.

 

"יש לנו סנקציות כנגד שליחים כאלו. שליח שעושה דבר כזה נחסם במערכת, ברגע אחד ייגדע לו מקור הפרנסה, ולא נהסס לפרסם עליו פוסט בעמוד הפייסבוק שלנו, למען יראו וייראו. אנחנו גם עובדים בשיטת המקל והגזר, ומבקשים מהלקוחות משוב על השליחים. שליח שיקבל פחות משלושה כוכבים עבור השליחות לא ימשיך בעבודה. מי שמקבל יותר ויותר חמישה כוכבים, יקבל גם יותר שליחויות. חשוב גם לציין שאנחנו לא מבטיחים לקבל כל אחד ויש תהליך סינון".

 

אתה בטוח שהשיטה תמשיך לעבוד גם בתום המשבר?

"משבר הקורונה לימד את מי שפחד מהאונליין, שהשד של משלוחים עד הבית לא נורא ואפילו יותר טוב. עובדה שיותר ויותר חברות מצטרפות אלינו, ואני משער שגם כשהמשק יחזור לשגרה, משלוחי האון-ליין יעלו ב-15%-25% לעומת הימים של טרום המשבר".

 

בעצם, השתלטתם על השוק?

"במובן החיובי", הוא צוחק. "אנחנו משתמשים ביתרונות שלנו: זמינות מידית, שירות מעולה, פחות כסף ללקוח ויותר כסף לשליח, זו בפירוש מהפכה בתחום. לכן אני קורא לאנשים: אל תיכנעו למצב. אל תשבו בבית ותחכו שהמשבר יעבור, ובינתיים אין לכם פרנסה. תעלו על רכב או אופנוע ותייצרו לעצמכם הכנסה". 

GetPackage (צילום: GetPackage)
"אנחנו משתמשים ביתרונות שלנו"(צילום: GetPackage)

 

אורי אלוש, סמנכ"ל התפעול של החברה, אומר כי "כמובן שאי אפשר להתעלם מהחשש הבריאותי בעבודה היומיומית של שליחים בצל נגיף הקורונה. הרוב המוחלט של השליחים מקפיד על ההנחיות: לובשים מסכות, נמנעים ממגע עם הלקוחות, שומרים על מרחק נדרש או משאירים את החבילות מחוץ לדלת".

 

שירותי משלוח גם לטובת העסקים הקטנים

בעקבות הביקוש הרב למשלוחים, עולה מספר השליחים בעסקים שמספקים משלוחים. מלבד ברשתות הגדולות, שמספקות שליחויות משלהן, קמות לאחרונה עוד ועוד יוזמות של שליחויות. חלק מהחברות מתחייבות על משלוח חינם לבית הלקוח וחלק גובות סכום של עד 50 שקל, בהתאם לסכום הרכישה.

 

חברת משלוחה המפתחת שירותים טכנולוגיים למסעדות, ו- Gett Delivery שירות המשלוחים של חברת Gett, משתפות פעולה ומשיקות שירות משלוחים מוזל למסעדנים. השירות יאפשר לראשונה להזמין משלוח למרחק גדול משמעותית מארבעה ק"מ בין המסעדה ליעד המסירה, בשונה ממרחק השילוח המקובל כיום בתחום המסעדנות.

 

דניאל רחמים, מנכ"ל משלוחה, אומר כי "חברות שליחויות בבעלות זרה הפועלות בישראל, מנצלות את גובה ההזמנה לניפוח עלויות המשלוח ונוגסות עד 30% מגובה ההזמנה. בשירות החדש שהשקנו הפחתנו את העלות למסעדה בצורה מדורגת בהתאם לגובה המשלוח עד ל- 10% מגובה ההזמנה. בכך אפשרנו למסעדנים להרוויח יותר ואנו בטוחים שהמהלך בסופו של יום יבוא גם לטובת הצרכן הסופי".  

6 (צילום: Gettyimages)
עוד ועוד יוזמות חדשות של שליחויות(צילום: Gettyimages)

 

מאיה רויזמן, מנהלת Gett Delivery ישראל, מוסרת כי "באמצעות Gett Delivery ניתן לקבל כל מוצר עד הבית בתוך שעות בודדות". עלות המשלוח לצרכן עד למרחק של שני ק"מ נעה בין משלוח חינם לעשרה שקלים, בהתאם לגובה ההזמנה, כשכל קילומטר נוסף עולה עוד ארבעה שקלים. שירות המשלוחים החדש תומך במסעדות בתל אביב עבור שליחויות בעיר ומחוצה לה, כמו ראשון לציון או הרצליה, ובקרוב יורחב השירות גם לתמיכה במסעדות בערים נוספות.

 

חברת CAR2GO השיקה שירות משלוחים חדש, ותעמיד לרשות עסקים קטנים ובינוניים צי של מאות רכבים בכל הארץ במחיר יומי של החל מ- 80 שקל ליום. השירות יכלול מגוון סוגי רכבים, שיגיעו ללקוחות עם שליח או נהג. כאמור, מחיר השכרת הרכב החל מ-80 שקל לרכב קטן ועד 217 שקל + מע"מ ליום לרכב גדול. החברה כבר פנתה לעסקים ולמחפשי עבודה ובונה מאגר של עסקים ושליחים. התשלום עבור שירות השליחים יתבצע ישירות בין הלקוח לשליח, CAR2GO תספק את הרכבים ותהווה הגורם המתווך בלבד בין העסק לבין השליח.


פורסם לראשונה 14/04/2020 07:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים