זוכרים תיבת הילוכים ידנית, כזו עם בורר הילוכים שממש צריך להניע מעלה-מטה, זו שמחייבת גם דוושה שלישית משמאל לדוושת הבלם שעליה חובה לדרוך כדי להעלות ולהוריד הילוך? הסיכוי שאתם מכירים אותה גבוה כמובן, אבל הסיכוי שאתם עדיין נוהגים במכונית כזו זעיר. הקדמה הטכנולוגית שסייעה להשביח את פעולת התיבה האוטומטית חיסלה מעשית את הגיר הידני. אפילו ביבשת אירופה, ששמרה לו אמונים הרבה אחרי שארה"ב למשל הפנתה לו עורף. ובישראל? ב-2019 נמכרו כאן אומנם כ-11,200 מכוניות ידניות, 5% משוק הרכב, אבל רובן היו מסוג טנדר או רכב מסחרי. כמה מכוניות פרטיות ידניות נמכרו? 3,400 בלבד, בעיקר קטנות וזולות מאוד.
וזה חבל. תמיד, אבל בעיקר כעת לאור ההאטה הצפויה במשק, הוצאות הרכב הן חלק בלתי נפרד, גדול ומכביד - מדי, בזכות רשות המיסים - מהוצאות המחיה השוטפות שלנו. לכלי רכב ידניים יש יתרונות בלתי מבוטלים כאן, בעיקר כאשר מעוניינים לרכוש רכב משומש. מחיר הרכישה נמוך בהרבה, עד כדי עשרות אלפי שקלים, בהשוואה לדגם זהה עם תיבה אוטומטית - פועל יוצא של מחיר רכישה נמוך יותר אך בעיקר ביקוש נמוך במידה ניכרת. במילים אחרות, כוח המיקוח שלכם יהיה גדול בהרבה. וישנו גם עניין האמינות העדיפה לא פעם, העמידות הטובה יותר של אבזור מתכלה (רפידות בלמים למשל), לא פעם צריכת דלק נמוכה יותר וכמובן, אוהבי הנהיגה יעריכו יותר את המעורבות המוגברת בתפעול הרכב.
אבי מויאל, לשעבר משנה למנכ"ל טרייד-מוביל, אמר ל-ynet: "גילינו בחברה כי רוכשי רכב ידני הם בעיקר צעירים וסטודנטים, מעל ל-80% מהם גברים. רובם אגב כלל לא התכוונו לקנות רכב ידני, אבל השתכנעו לעשות זאת בגלל הבדלי המחיר המשמעותיים שהיטו את הכף. אין ספק שקשה יותר למכור מכוניות ידניות, ועל כן מחיר הרכישה בפועל נמוך משמעותית מ"מחיר המחירון", גם בהשוואה לאותם דגמים עם תיבה אוטומטית".
ישראל מאיה, מנהל הפעילות של קרסו-טרייד, הוסיף כי "רוכשי רכב ידני הם קהל פחות שמרני. הם מחפשים חיסכון כלכלי, גם במחיר הרכישה, גם בצריכת הדלק שבמציאות היא בפער גדול יותר מנתוני היצרן הרשמיים, ובחלק מהמקרים גם כאלה שמחפשים את חוויית הנהיגה. הרכבים הידניים פשוטים יותר מבחינה מכאנית, ולכן מתקלקלים משמעותית פחות. רכבים ידניים מוחזקים על-ידי הלקוח לתקופה ארוכה יותר, כך שמספר הידיים שלהם נמוך יותר ממכוניות אוטומטיות מאותו שנתון".
גיא ברבון, מנהל חטיבת מכירות טרייד-אין בכלמוביל-טרייד, ציין כי "ההיצע אומנם מוגבל בדגמים ידניים, מכיוון שאין הרבה כלי רכב כאלה שנמכרים כחדשים. היום יש הרבה יותר לקוחות שכלל אין להם רישיון לידני. אבל דווקא בגלל זה יש הרבה הזדמנויות. יש קהל קבוע שמחפש את המכוניות האלה, והביקוש להן יחסית יציב. בגלל המחיר הנגיש יותר של הגיר הידני, ניתן לרכוש מכוניות חדשות יותר או מקטגוריה גבוהה יותר. חשוב גם לזכור שהחיסכון ברכישה בהשוואה לאוטומטי יהיה גדול משמעותית מהפער במכירה לאחר שלוש שנים".
10 צפייה בגלריה
(צילום: הלל פוסק)
כדי לבדוק עד כמה באמת ניתן לחסוך, בחרנו מספר דגמים משומשים מקטגוריות שונות, כולם בני שלוש שנים או פחות. הבדיקה התייחסה למחירים הרשמיים, לרבות מחירון לוי יצחק, אך גם לנתונים שונים כמו הבדלי העלויות בדלק (צריכה רשמית ומחיר עדכני של כ-5 שקלים לליטר), למרות שהפערים לעיתים קטנים, ולא בכל מקרה לידני יש יתרון על אוטומטי מתוחכם. בדקנו גם את מחירי הטיפולים (מ-60 עד 120 אלף ק"מ) כפי שנמסרו על-ידי היבואניות, ולהפתעתנו הפערים זניחים. החיסכון העיקרי, כך מסתבר, הוא במחיר הרכישה הנמוך משמעותית. הנה הפירוט:
10 צפייה בגלריה
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
(צילום: רונן טופלברג)
הדור העדכני של קיה פיקנטו הוא מהדגמים המומלצים לרכישה בקטגוריה, בעיקר כמשומש, עם יתרונות רבים על המתחרות כמעט בכל תחום. הגרסה הידנית משווקת רק בגרסת הבסיס (LX), ללא אבזור מותרות (מסך מגע, משענת יד מרכזית, הגה מצופה עור וחישוקים קלים) של האוטומטית הבכירה (EX), אבל לא מוותרת על מערכת הבטיחות שכוללת בלימה אוטונומית.
מנוע: בנזין, 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, 67 כ"ס
תמסורת: 5 הילוכים ידנית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 14.1 שניות, 155 קמ"ש
צריכת דלק: 20 ק"מ לליטר
מחירון: 42 אלף שקל
חיסכון בצריכת הדלק (ל-60 אלף ק"מ): 1,200 או 1,500 שקל, בהתאם למנוע (יותר ב-1.0 ליטר)
חיסכון ברכישה: 4,500 או 12 אלף שקל, בהתאם למנוע (יותר ב-1.25 ליטר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
סיאט איביזה העדכנית מיצבה עצמה מאז נחתה כאן כאמת המידה של הקטגוריה, עם שילוב בין תא נוסעים מרווח ואיכותי, אבזור בטיחות מתקדם וביצועים טובים מאוד. גם במקרה שלה, הגרסה הידנית מוצעת רק בגרסת "רפרנס" הבסיסית, שמוותרת על חלק מאבזור הגרסאות האוטומטיות הבכירות, דוגמת בקרת שיוט אדפטיבית, הגה מצופה עור וחישוקים קלים. יש לציין כאן כי מלבד מחיר רכישה נמוך משמעותית, הגרסה הידנית נהנית מרמת אמינות טובה משמעותית בהשוואה לתיבה כפולת-המצמדים האוטומטית.
מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, 95 כ"ס
תמסורת: 5 הילוכים ידנית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.9 שניות, 182 קמ"ש
צריכת דלק: 19.2 ק"מ לליטר
מחירון: 54 אלף שקל
חיסכון בצריכת הדלק (ל-60 אלף ק"מ): 950 שקל
חיסכון ברכישה: 14 אלף שקל
10 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
סוזוקי ניסתה למצב את הבאלנו כאלטרנטיבה למכונית משפחתית, כשהיא נשענת על שם הדגם המפורסם ועל מידות גדולות במעט מדגמי סופר-מיני מקובלים. גם כאן רשימת האבזור צנועה יותר ובדומה לאוטומטית, גם היא נטולת מערכות בטיחות מתקדמות. ביצועי שתי הגרסאות זהים, וגם הפערים בצריכת הדלק צנועים - כך שיתרון הידנית מתבטא רק במחיר רכישה נמוך בהרבה.
מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.2 ליטר, 90 כ"ס
תמסורת: 5 הילוכים ידנית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.3 שניות, 180 קמ"ש
צריכת דלק: 21.7 ק"מ לליטר
מחירון: 40.5 אלף שקל
חיסכון בצריכת הדלק (ל-60 אלף ק"מ): זניח
חיסכון ברכישה: 18.5 אלף שקל
הדור הקודם של פורד פיאסטה - והאחרון ששווק כאן - נחשב לאחד הדגמים היותר מהנים לנהיגה בקטגוריה, עם איכויות נסיעה גבוהות והנאה נדירה מנהיגה. הגרסה הידנית אומנם נחותה מבחינת ביצועים מהאוטומטית, שלה גם מנוע גדול וחזק יותר (1.6 ליטר, 105 כ"ס), אבל האמינות שלה טובה לאין ערוך מזו של האוטומטית כפולת המצמד.
מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.25 ליטר, 82 כ"ס
תמסורת: 5 הילוכים ידנית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.9 שניות, 167 קמ"ש
צריכת דלק: 19.2 ק"מ לליטר
מחירון: 41 אלף שקל
חיסכון בצריכת הדלק (ל-60 אלף ק"מ): 2,125 שקל
חיסכון ברכישה: 11 אלף שקלים
10 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
סיטרואן C4 קקטוס שווק בתחילה רק עם תיבה ידנית - האוטומטית הוצעה רק שנתיים לאחר מכן. בשני המקרים מדובר ברכב פנאי קטן-מידות בעל עיצוב חיצוני ופנימי סופר-ייחודיים. צריכת הדלק של שני הדגמים זהה, אך הביצועים של הידני בעל מנוע הבנזין האטמוספרי לעומת היחידה המוגדשת נחותים בעליל.
מנוע: בנזין, 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, 82 כ"ס
תמסורת: 5 הילוכים ידנית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 13.3 שניות, 168 קמ"ש
צריכת דלק: 21.7 ק"מ לליטר
מחירון: 60.5 אלף שקל
חיסכון בצריכת הדלק (ל-60 אלף ק"מ): אין
חיסכון ברכישה: 2,500 שקל
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
רק שנתיים לאחר השקת המותג בישראל הציעה דאצ'יה גם תיבה אוטומטית כפולת-מצמד בדאסטר טורבו-דיזל. זו הפכה אותו לאחד הדגמים הנמכרים של המותג, עם יחס תמורה לשקל גבוה מאוד בשוק הרכב המקומי. בהשוואה לתיבה הידנית (הנעה קדמית), האוטומטית כפולת המצמד מציעה ביצועים וצריכת דלק טובים יותר, ולמיטב ידיעתנו גם רמת אמינות טובה יחסית. למה ידני בכל זאת? מחיר הרכישה נמוך יותר, והפערים גדולים משמעותית מאלה המוצגים במחירון.
מנוע: טורבו-דיזל, 1.5 ליטר, 110 כ"ס
תמסורת: 6 הילוכים ידנית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.2 שניות, 169 קמ"ש
צריכת דלק: 20.8 ק"מ לליטר
מחירון: 59 אלף שקל
חיסכון בצריכת הדלק (ל-60 אלף ק"מ): זניח
חיסכון ברכישה: 6,000 שקל
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מיצובישי אאוטלנדר הוא אחד מרכבי הפנאי המומלצים בשוק המשומשים, בזכות רמת אמינות גבוהה ושבעה מקומות ישיבה. עם זאת, כדאי לזכור כי בגרסה הידנית אין שורת מושבים שלישית, רשימת האבזור צנועה יותר (הגה מצופה עור, מסך מגע, שקע USB וחישוקים קלים) וצריכת הדלק דווקא גבוהה במקצת. מצד שני, פער המחיר ביניהם הוא הגדול ביותר בהשוואה.
מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 150 כ"ס
תמסורת: 5 הילוכים ידנית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.6 שניות, 190 קמ"ש
צריכת דלק: 14.9 ק"מ לליטר
מחירון: 71 אלף שקל
חיסכון בצריכת הדלק (ל-60 אלף ק"מ): זניח
חיסכון ברכישה: 36 אלף שקל