שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

עוד דחייה בחזרת הרכבת: תשוב רק ב-8 ביוני

השרים רגב ואדלשטיין סיכמו כי מ-28 במאי תוגדל קיבולת הנוסעים באוטובוסים, ופרט לשורה הראשונה שמאחורי הנהג ניתן יהיה להשתמש בכל המושבים. באוטובוסים עירוניים תותר גם נסיעה בעמידה. הרכבת? היא תשוב לפעילות מלאה רק ב-8 ביוני, ולא ב-1 ביוני, תאריך היעד עד כה

תחנת רכבת נתב
חזרת הרכבת תתעכב בעוד שבוע(צילום: רויטרס)

יש תאריך לחזרת הרכבת - אבל הוא מאוחר עוד יותר מזה שהיה עד כה: בדיון שהתקיים היום (א') בהשתתפות שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, שר הבריאות יולי אדלשטיין, סגני השרים וגורמי המקצוע, סוכם כי הרכבת תשוב לפעילות מלאה ב-8 ביוני, ולא ב-1 ביוני, תאריך היעד עד כה. לפני כן עוד תוכנן שהרכבת תשוב לפעילות ב-17 במאי.

 

בדיון סוכם בנוסף על הקלות בנוגע להגבלות הקורונה על התחבורה הציבורית, שהובילו להמתנה ממושכת בתחנות האוטובוסים. על פי הסיכום, החל מ-28 במאי קיבולת הנוסעים המותרת במערך האוטובוסים הבין-עירוני תגדל מ-23 נוסעים ל-46 נוסעים, כך שלמעט השורה הראשונה שמאחורי הנהג ניתן יהיה להשתמש בכל מושבי האוטובוס. עם זאת, האיסור על נסיעה בעמידה יימשך.

מירי רגב (צילום: אלכס קולומויסקי )
שבוע אחרי תאריך היעד. רגב(צילום: אלכס קולומויסקי )

במערך האוטובוסים העירוני קיבולת הנוסעים תגדל מ-20 נוסעים ל-49 נוסעים באוטובוס רגיל ומ-30 נוסעים ל-75 נוסעים באוטובוס מפרקי. במערך האוטובוסים העירוני תותר נסיעה בעמידה. מיניבוסים ומוניות שירות יוכלו לפעול גם הם בקיבולת של 75 אחוזים מהמותר ברישיון הרכב. מוניות פרטיות יורשו להסיע עד שני נוסעים מאחור, גם אם אינם נדרשים למלווה.

  

"זו הבשורה לה ציפו אזרחי ישראל", אמרה השרה רגב. "אני קוראת לציבור לסייע בידינו, לקחת אחריות ולפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות". שר הבריאות אדלשטיין: "כבר מהשבוע שעבר אנחנו נמצאים בעיצומה של מגמת פתיחת המשק לרווחת הקהל והעסקים. אבל ההמשך תלוי בכל אחת ואחד מאיתנו - אם נשמור על הנחיות משרד הבריאות. בלי שמירה קפדנית על ההנחיות - הקורונה עלולה לחזור ואיתה סגירת המשק".

 

 

בשבוע שעבר החלה רגב לקדם את פתיחת הרכבת באופן מלא החל ב-1 ביוני, ולחצה על גורמי המקצוע להודיע על מתווה להחזרתה. שרת התחבורה הנכנסת החליטה כזכור בשבוע שעבר להסיר את המגבלות על הנוסעים בתחבורה הציבורית בשעת שיא - והיום דנה עם השר החדש יולי אדלשטיין בנושא.

 

תחילה התקבלה במשרד הבריאות החלטה לפתוח את הרכבת כבר ב-17 במאי ללא מגבלת נוסעים, אולם המנכ"ל בר סימן טוב הפך את ההחלטה ברגע האחרון - ומנע את פתיחתה. בסופו של דבר, הוסכם בין הצדדים לחדש את הפעילות ב-1 ביוני בתנאים מגבילים.

 

מאז דחיית הפעלת הרכבת התקיימו דיונים בין משרדי התחבורה והבריאות, חלקם אף היו סוערים, בכל הנוגע לאופן הפעלת הרכבת. במשרד הבריאות דרשו להחיל מגבלת נוסעים, אולם במשרד התחבורה לא הצליחו לייצר תוכנית שתעמוד במגבלת נוסעים מחד ותספק שירות מינימלי וישים לציבור מאידך, מחר שהמשמעות הייתה הפעלת קווים ישירים ללא עצירה בתחנות ביניים.

 

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, אמרה כי "נוסעי הרכבת כנראה לא ישמחו לשמוע את הבשורות באשר לדחייה בחידוש פעולת הרכבת, לאחר שזו נדחתה כבר מספר פעמים בשבועות האחרונים. שינוי מתווה ותאריך החזרה הוביל לקשיים גדולים עבור עשרות אלפי נוסעים שלא יכולים לשוב לעבודתם, ולפגיעה גדולה במיוחד בתושבי הפריפריה שלהם הרכבת היא אמצעי התחבורה המועדף במקרים רבים".

 

עוד אמרה: "כפי שכבר הצפנו בעבר, נוסעי הרכבת מצפים לקבל תשובה ברורה לגבי מתווה החזרה; האם כל התחנות חוזרות לפעילות? האם ישנן הנחיות מיוחדות לנוסעים? אילו צעדים לוקחת הרכבת כדי לשמור על בריאותם של הנוסעים? המשק נמצא כבר עמוק בתוך תהליך החזרה לשגרה ואי הפעלת הרכבת והשבת חלק מקווי האוטובוסים לפעילות מרחיב את הפער בין אלו שיכולים לחזור לעבודה ואלו שאינם. אנחנו מקווים שמשרד התחבורה ימצא דרכים לגשר על הפער הזה, וכמה שיותר מהר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים