שתף קטע נבחר

תלמידי החכמים מתפלפלים: על איזו אוזן תולים תחילה את מסכת הקורונה?

רב מהישיבה היוקרתית "מיר" הוציא חיבור החוקר לעומק את הסוגיה הרת הגורל: על איזו אוזן יש לתלות תחילה את המסכה המגנה מפני הנגיף? בדרך לתשובה בדק, בין היתר: "המקפל שרווליו, איזה שרוול יקפל תחילה" ו"האם יש להקדים במשקפיים הרכבת ידית ימין על אוזן ימין קודם ידית שמאל"

שגרת הקורונה עוררה בחודשים האחרונים כמה דילמות שהעסיקו את פוסקי ההלכה, בעיקר סביב נושאים "קלאסיים" כמו צירוף אנשים ממרפסות שונות למניין תפילה אחד, הענקת משלוחי מנות דרך צד-ג' בפורים - והשתתפות בליל סדר משפחתי בזום בפסח, אבל כעת יש מי שמרחיק לכת עד לשאלה הרת הגורל הבאה: על איזו אוזן יש לתלות תחילה את מסכת האף והפה המגנה מפני התפשטות הנגיף? רב מהישיבה החרדית היוקרתית "מיר" בירושלים הוציא לאור חיבור מיוחד החוקר לעומק את הסוגיה, ובתום דיון ארוך הכריע: זה לא באמת משנה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

  (אוסף גיליונות, פניני הלכה)
(אוסף גיליונות, פניני הלכה)

 

בעולם הישיבות הליטאי יש הנוהגים לצלול לעתים לעומקם של נושאים הלכתיים איזוטריים ואף היפותטיים ולהתפלפל בהם, כהפוגה מרעננת מסדר הלימוד הרגיל. במבט חיצוני הדבר נראה לרבים כמגוחך ומיותר, אך בעיניי התלמידים והאברכים מדובר בתעסוקה חיובית לשעות הפנאי, העדיפה על ביטול הזמן בענייני בחול, על פי ביטוי שטבע משורר תהילים "תורתך (היא גם) שעשועיי".

 

קיראו עוד בערוץ היהדות:

 

הדיון בשאלת האוזן שעליה יש לתלות תחילה את מסכת הקורונה הופיע בעלון "פניני הלכה" שראה אור לאחרונה. הדילמה התעוררה על רקע הדין לפיו אדם צריך לנעול תחילה את נעל ימין ולקשור תחילה את שמאל, והרב אברהם זנגר נדרש להכריע האם הוא חל גם על המסכה. בתשובתו הציג הרב את צדדי הספק, והסביר כי בניגוד לנעליים, הנחשבות כל אחת ל"בגד" אחר - המסכה היא אחת, והיא גם איננה נחבשת על האיבר שלגביו השאלה (האוזניים) אלא הוא רק מחזיק בה.

 

בין ימין לשמאל

בהמשך דן הרב זנגר בהרחבה בטעם הקדמת הנעילה על רגל ימין, ובסיבה לכך שדין זה לא נאמר גם בלבישת בגדים אחרים, תוך שהוא מדקדק בכתביהם של פוסקים מתקופות שונות של השתלשלות ההלכה שהתייחסו לנושא. בין היתר, חקר את הנושאים הבאים: "איטר – איזו רגל ינעל תחילה", המקפל שרווליו – איזה שרוול יקפל תחילה" ו"האם יש להקדים במשקפיים הרכבת ידית ימין על אוזן ימין קודם ידית שמאל".

 

בני ברק (צילום: נדב אבס )
(צילום: נדב אבס )

 

מסקנת הרב אברהם זנגר: "נראה דלא (שלא) שייך בזה דין קדימה, לפי שדין הקדימה הוא משום חשיבות איבר ימין שמקדים להלבישו, וכאן הלבישה היא על הפנים ולא על אוזן ימין או שמאל. ועוד נראה דדין (שדין) קדימה שייך רק בבגד של כבוד או שיש בו עכ"פ (על כל פנים) תועלת לגוף, ולא בגד כזה המשמש להגנה ועיקרה למניעת נזק מאחרים". עם זאת הוסיף הרב: "אפשר דיש (שיש) בזה עניין על פי קבלה לעשות כל מעשיו מימין לשמאל, ולכוון כי הכול נכלל בימין ומן הימין בא לשמאל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נדב אבס
איך לובשים את זה נכון?
צילום: נדב אבס
מומלצים