שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

"מסכה שלא מכסה": תיעוד מהפקרות ההנחיות באוטובוסים

לידי ynet הגיעו עדויות רבות על הזנחת ההנחיות לנוסעים ולנהגים לעטות מסכה כנדרש באוטובוסים. "נוסע עשה עצמו שותה קפה, והמסכה נותרה על האוזן", העידה נוסעת בחיפה. נהגים מלינים על חוסר אכיפה: "נוסע סירב לשים מסכה, ואז חבר שלו איים עליי". המשטרה: "האחריות אצל הנהג"

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (א') ברקע הזינוק בנתוני התחלואה בנגיף קורונה כי "אם לא נקפיד על מסכות, הסגרים יחזרו". ואולם, מעניין לדעת אם בצמרת מקבלי ההחלטות מודעים להפקרות בכל הקשור להתרחשויות בימים אלה בתחבורה הציבורית.

 

לידי ynet הגיעו עשרות דיווחים לצד תיעודים של נוסעים ונהגים ממקומות שונים ברחבי הארץ שבחרו להעביר את הנסיעה הצפופה ללא מסכה או כשהיא מונחת באופן מרושל על פניהם ולא מונעת הידבקות אפשרית. אפילו שרת התחבורה מירי רגב תועדה היום לא עוטה מסכה כנדרש במהלך נסיעת מבחן של הרכבת ובנקודה לחיטוי ידיים לקראת חידוש הפעלתה מחר.

 

שרית שי, נוסעת בקווים 3 ו-5 בחיפה, העידה כי נוסעים רבים לא עטו הבוקר מסכה. לדבריה, "נסעתי היום לפחות בחמישה אוטובוסים, ובכל נסיעה יש לפחות שלושה כאלה שחושבים שזה בסדר לנסוע בלי מסכה. מדובר בעיקר באנשים צעירים אבל לא רק. אני מעירה להם והם בדרך כלל שמים לב, אבל היה אחד שעשה את עצמו שותה קפה והמסכה נשארה רק על אוזן ימין. זו סכנה, זה ממש מפחיד. אנשים לא מבינים שזה מידבק והם מכניסים את כולנו לרולטה רוסית".

אוטובוסים  ()
ההפקרות באוטובוסים

מירי רגב (צילום: משרד התחבורה )
השרה רגב בנסיעת מבחן של הרכבת. לא עוטה מסכה כנדרש(צילום: משרד התחבורה )

מירי רגב (צילום: משרד התחבורה )
וכך גם במתקן לחיטוי ידיים(צילום: משרד התחבורה )

בדיוק היום התפרסם דו"ח חדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, שבו צוין ברקע מחקרים מהעולם כי הסיכוי להדבקה בנגיף עולה באופן משמעותי בעת שהייה בחללים סגורים. לפי הדו"ח, עטיית מסכות היא חיונית מאוד במניעת התפשטות והדבקה בנגיף בעת שהייה במקומות צפופים עם אוורור מופחת.

 

אחד הגורמים העיקריים בהפצת הנגיף הוא נוכחותם של "מפיצי על" בחללים הסגורים. לפי הדו"ח, בגל התחלואה שהתרחש בחודש מרץ - מרבית ההדבקות שמקורן ידוע התרחשו בחללים סגורים. "מסתמן כי הנגיף שורד באוויר לאורך זמן רב יותר בחללים סגורים", צוין בדו"ח.

 

מסקנות הדו"ח מסתמכות כאמור על כמה מחקרים בעולם. כך למשל, לפי מחקר יפני הסיכוי להדבקה בחלל סגור גבוה פי 18.7 בממוצע לעומת ההדבקה באוויר הפתוח. בסין נחקרו 318 מקרי התפרצויות שלגביהם עלה כי למעט מקרה אחד - כל היתר התרחשו בחלל סגור.

קו 852 ()
עטיית מסכה מרושלת בקו 852

גלעד, שנוסע בקו 852 מפרדס חנה לתל אביב, העיד על זלזול. "בשבועיים האחרונים נסעתי כמה פעמים בקו ואין שם הקפדה בכלל. רוב הנוסעים היו בלי מסכות, ומבין אלו שכן עטו מסכות - רובם לא כיסו את האף, וזה כאילו לא שמים מסכה בכלל. הערתי לנוסעים בסביבתי, ורובם כלל לא התייחסו".

 

הוא הוסיף: "באחת הנסיעות אפילו הנהג לא עטה מסכה כלל בחלק נכבד מהנסיעה, וברוב הנסיעות האחרות הנהגים לא כיסו את האף. רק נהג אחד הקפיד ועטה מסכה על פי הכללים".

 

"אתם נדבקים ומדביקים אחרים"

בתל אביב התוודענו להתרחשויות דומות. בנימין נוסע משכונת מונטיפיורי ליפו בקווים של חברת דן, כמו 1, 40, 42 ו-240. לדבריו, רוב הנוסעים עוטים מסכה, אך "יש לפחות ארבעה נוסעים בלי מסכה, ועוד איזה ארבעה שחובשים מסכה שלא מכסה שום דבר".

 

בנימין ציין עוד: "אני בעיקר מרגיש שמזלזלים בי. אם לא אכפת לכם להיות חולים זה דבר אחד, אבל אתם נדבקים ומדביקים אחרים. זה בעיקר כואב כי כולנו בחוסר אונים ומה שיש לנו זה לפחות לנסות למנוע התפשטות. מצד שני, כמובן שקשה להיות ממושמעים 24/7 ולאורך חודשים ובטח כשהממשלה משנה את ההנחיות בהתאם לנוחות שלה וכשזו הדוגמה שיש - קשה להתפלא".

 

הנוסע אמר כי כל הנהגים ובודקי הכרטיסים שבהם הוא נתקל עטו מסכה, אולם נוסעים רבים העידו כי ראו מקרוב נהגים שלא עושים זאת. גלעד, תושב רמת גן, הבחין בנהג שלא עוטה מסכה בקו 42. לדבריו, הוא פנה למוקד פניות הציבור של חברת דן, אך לא קיבל מענה. ברקע הדברים יצוין כי הנהגים, שסובלים מאלימות נוסעים כדבר שבשגרה, נעדרים כל סמכות ויכולות לאכוף את ההנחיות באוטובוסים.

קו 852 ()
נהג ונוסעת בלי מסכה

קו 852 ()
נהג בלי מסכה בכלל

הנחיות משרד הבריאות בתקופת המאבק בהתפשטות הקורונה הן לעטות מסכה, לשמור מרחק ולשמור על היגיינה. בתחבורה הציבורית, כפי שנחשף בעבר ב-ynet, לא מחטאים ומנקים אוטובוסים כנדרש. למשרד התחבורה אין מספיק אוטובוסים, קיים מחסור של 3,000 נהגים ולכן לא מצליחים להיענות לביקושים הרבים באמצעות תגבור. מגבלת הריחוק החברתי לא נשמרת בנסיעות, וכל שנותר לנוסעים ולנהגים הוא להגן על עצמם ועל אחרים באמצעות מסכות.

 

המציאות בקווי האוטובוס טופחת כאמור על פניהם של אלה שרוצים להימנע מהדבקה. בחולון נתקל הנוסע אהוד בתופעה דומה בקו 172 בדרך לתל אביב. "מלבד זה שהאוטובוס היה עמוס מעבר למותר לפי ההנחיות, נוסעים רבים ישבו בלי מסכה ולא הייתה אכיפה של העניין על ידי הנהג.

 

"זה היה מלחיץ לשבת בצפיפות כזו. לידי ישבו שני אנשים בלי מסכה, אחד מהם השתעל פתאום, ואותי זה מאוד הלחיץ. למזלי הייתי עם מסכה וכך הורדתי את הסיכויים להדבקה בקורונה".

קו 852 ()
המסכה לא מכסה את האף

בבאר שבע סיפרה הדר ספורמס על הפקרות מוחלטת. לדבריה, בקו 380 לתל אביב ובקו 16 המקומי נצפו נוסעים רבים ללא מסכות. "אני משתמשת המון בתחבורה הציבורית, בקווים עירוניים וגם בין-עירוניים. פעמים רבות נהגים לא חובשים מסכה והם כנראה מסתמכים על כך שאין הרבה אינטראקציה בינם לבין הנוסעים (שלרוב עולים בימי הקורונה מהדלת האחורית. א"ז).

 

"מבחינת נוסעים - ממש לא כולם ממושמעים. האוטובוסים צפופים וחנוקים ואין הקפדה או אכיפה על מסכות, בטח לא כמו שקיימת אכיפה על תיקוף ותשלום על הנסיעות".

 

"הנהג אמור להעיר" 

אז על מי מוטלת אחריות האכיפה? במשרד התחבורה טענו בתחילה כי הנושא באחריות הנהגים - ואולם עכשיו טוענים שם שזה באחריות בודקי הכרטיסים. רון רטנר, דובר אגד, סיפר כי "עד כה, לפי ההנחיות של משרד התחבורה, נהגי האוטובוס מנועים מלנקוט קו נוקשה כלפי נוסע ללא מסכה. הנהג אמור להעיר לנוסע ולבקש ממנו לחבוש מסכה למען בריאותו ובריאות הנוסעים באוטובוס.

 

"הנהג אמור להדגיש בפני הנוסע שאם יעלה פקח או מבקר לאוטובוס - הוא צפוי לקנס בגין אי חבישת מסכה. ככל שידוע לי, משרד התחבורה שואף להוסיף פקחים כדי להגביר את האכיפה של התופעה הפסולה הזאת באופן ניכר, כאשר ההנחיה להימנע ככל שניתן מעימות ברוטאלי או מאיים כלפי סרבנים כפייתיים. אולם תהיה להם הסמכות להוריד את הנוסע הסרבן מהאוטובוס".  

 

בחברת דן אמרו: "מתוך הכרה מלאה בחשיבות הנושא אנו פועלים בנחישות. החברה כולה מגויסת להגן על נוסעיה ועל עובדיה במלוא החומרה ובאמצעות הקפדה מלאה ליישום התקנות לעניין עטיית המסכות. סמכויות האכיפה בקרב ציבור הנוסעים נתונות לפי החוק בידי משטרת ישראל.

 

"לנוכח ההחרפה בנתוני התחלואה בימים האחרונים, הנהלת דן החליטה לגייס את פקחי החברה לסייע בהסברה ובפניות לנוסעים בבקשה לשיתוף פעולה, ליישום עטיית המסכות בזמן הנסיעה ולקיום כל ההנחיות במלואן. החברה מצפה מהציבור לגלות בגרות ואחריות, למען הבריאות של כולנו והמשך קיום שירותי התחבורה הציבורית בגוש דן".

 

מחברת אפיקים נמסר: "החברה מקפידה על חבישת מסכות פנים בקרב נהגיה ואף מבצעת ביקורות מדי יום ומרעננת הנחיות. לצערנו, חובת חבישת מסכות החלה על הנוסעים לעיתים אינה מתקיימת ולמרות מאמצי הנהגים בהסברה כלפי הנוסעים עדיין ניכר כי הנוסעים לא נשמעים אחר ההוראות. בהיעדר סמכויות לא ניתן לאכוף את הוראות משרד הבריאות באוטובוס".

 

במשטרה מציינים כי "אם ישנה סיטואציה שנהג מעיר לנוסע על עניין המסכה והוא מסרב, הנהג יכול לפנות למשטרה. בנוסף, חברות שלא עומדות בתנאים צפויות לדוחות, כמו שניתנו כבר בחודשים הקודמים 48 דוחות לחברות הסעה. כמו כן, שוטרים יכולים להסתובב באזור של תחנות האוטובוסים ולחלק דוחות, אך בתוך האוטובוס האחריות היא של הנהג ושל החברה".

 

בשטח עצמו ניכר כי נהגי האוטובוסים מופקרים ואמורים לתפקד כ"שוטרים". ש', עובד חברת סופרבוס, העיד על מקרה שבו נהג בקו 274 מבית חולים העמק בעפולה לאום אל-פחם, כשאחד הנוסעים סירב לעטות מסכה. "הוא השתעל הרבה, וזה קרה אחרי שיצאנו מבית החולים. זה היה מלחיץ מאוד, ביקשתי שכולם ישימו מסכות כי המזגן שואב את השאיפות שלהם ומפזר את האוויר על כולנו.

 

"הוא לא הסכים לשים מסכה, אז עצרתי את האוטובוס בצד ליד צומת מגידו, ובחברה הנחו אותי להתקשר למשטרה. הנוסע סירב להזדהות והנוסעים פשוט אמרו לו לשים מסכה. חבר שלו איים עליי ואמר לי, 'עוד לא קיבלת מכות היום, אה?', ביקשתי מהשוטרים שיעשו משהו והם הבטיחו שילוו אותי עם הניידת. כשנכנסתי חזרה פנימה עם שני הנוסעים - הניידת נשארה מאחור ואף אחד לא ליווה אותי".

 

תם פרומוביץ', ראש ענף תחבורה ב"כוח לעובדים", אמר: "אנו עדים לעלייה דרמטית במקרי האלימות כלפי נהגי אוטובוס. אם הגורם המרכזי היה סירוב תשלום של נוסעים, היום מתווסף גורם נוסף בעקבות הקורונה והוא סירוב נוסעים לחבוש מסכות. החברות מפנות את הנהגים להתלונן למשטרה, אך האירוע בעפולה ממחיש את אוזלת היד של המשטרה.

 

"נראה שבטיחות עובדי הציבור לא מעניינת את המשטרה ולכן הפתרון הזה הוא היתממות של החברות, במקרה הטוב, והפקרת העובדים במקרה הרע. 'כוח לעובדים' פתח סכסוך עבודה בנושא המחיצות, ולא יאפשר לטאטא מתחת לשטיח את הצורך באמצעי הבטיחות הקריטי הזה".

 

מארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית נמסר: "חבישת מסכה במשך זמן ממושך גורמת להיסחי דעת ולקשיי נשימה העלולים לפגוע בריכוז הנהג ולסכן את חיי הנוסעים. לא פלא שאנו רואים עדיין נהגים המסרבים להעלות נוסעים מהדלת הקדמית כתוצאה ישירה ממשיכת הזמן במציאת הפתרון שיגן עליהם. הגיע הזמן להתקנת המחיצות באופן מיידי. נהגי האוטובוס הם גם בני אדם ויש לשמור עליהם מכל משמר".

 

בהכנת הידיעה השתתפו אדיר ינקו וגלעד כהן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים