הביטו בתמונה של שלוש מכוניות היוקרה שבמבחן הזה. הן דומות מאוד בממדיהן למכוניות קומפקטיות עם חמש דלתות. בעצם לא רק בממדים אלא גם במנועים, בתיבות ההילוכים, בביצועים ואפילו ברשימת האבזור ובמערכות הבטיחות.
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
זה לא מונע מהן להיות יקרות בעשרות אלפי שקלים ממשפחתיות "רגילות", אלה שעולות בין 130 ל-150 אלף שקל נניח, ולא 200 אלף שקל לפחות - המחיר של השלוש הללו. מסתבר שעל הסמל מלפנים יש לא מעט שמוכנים לשלם הרבה יותר.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
מי שנחשבת כבר שנים ארוכות לקובעת הטון בקטגוריה היא אודי A3, כעת כבר בדור הרביעי לחייה וכמו בעבר, עדיין על בסיס פולקסווגן גולף החדשה (דור 8), תוך שהיא חולקת חלק ניכר ממכלוליה גם עם מותגי הבסיס של הקונצרן, סיאט וסקודה. מולה מתייצבות ב.מ.וו סדרה 1, שנטשה את ההנעה האחורית לטובת קדמית הזולה יותר לייצור ויעילה יותר מבחינת ניצול השטח, וגם מרצדס A קלאס היקרה מהן בכ-10%, אך עדיין הזולה בסוללת דגמי מותג היוקרה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.33 ליטר, 136 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.8 שניות, 215 קמ"ש
צריכת דלק: 16.6 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטחים מתים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 260 אלף שקל (220 אלף שקל)
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר, 140 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.5 שניות, 211 קמ"ש
צריכת דלק: 15.1 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב והתראת שטחים מתים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 214 אלף שקל (199 אלף שקל)
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 150 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 224 קמ"ש
צריכת דלק: 16.9 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית
מחיר רכב מבחן (בסיס): 208 אלף שקל (198 אלף שקל)
האודי היא החדשה בחבורה, ולמרות צבע לבן, דמיון עז לדגם היוצא ופתחי אוורור מדומים וזולים למראה מלפנים, היא נראית אלגנטית ונאה. הב.מ.וו נראית טוב כמעט מכל זווית ובעיקר מאחור, גם אם קשה לנו עדיין עם הגדלת גריל הכליות בחרטום, חלק מהמראה העדכני של המותג. למרצדס - כמעט כרגיל - המראה הסולידי בחבורה. אולי אפילו סולידי מדי.
אבל סביבת הנהג של ה-A קלאס היא המרשימה מכולן ובפער גדול, וכזו שמבהירה להיכן הגיעה תוספת המחיר. איכות החומרים היא בבירור הגבוהה ביותר, לרבות ריפוד העור המלא (יחידה כאן), שילוב גוונים נאה, ומסך המגע הענק ("10.25) בעל הרזולוציה הגבוהה שנוסף לו לוח מחוונים ("7), יחיד בחבורה הזו עם תצוגה משתנה לבחירת הנהג.
9 צפייה בגלריה
מרצדס A קלאס
מרצדס A קלאס
מרצדס A קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
לסדרה 1 הנבחנת - רמת גימור M - מושבים קדמיים מצוינים מבחינת מראה, תמיכה ואפשרויות כיוון, אלא אם אתם רחבי גוף. אהבנו גם את ההגה המאוד נעים לתפעול ולאחיזה, אבל היא היחידה ללא מנופי שליטה ידנית מתבקשים בתיבת ההילוכים. איכות החומרים טובה, אבל לוח המחוונים פשוט ומסך המגע ("8.8) הוא הקטן במבחן.
עיצוב הפנים ב-A3 עמוס מאוד - ועשוי לעייף לאורך זמן - בצורות גיאומטריות. יש גם מסך מגע ("10.1) מרשים אבל השאר מאכזב, לרבות איכות חומרים נמוכה מהאחרות, עם פלסטיק מחוספס ונוקשה שמגיע ממותגי הקונצרן הזולים בהרבה. עומס יתר של גוון שחור וריפודי בד פשוטים למושבים - פחות נוחים ותומכים מהאחרות - אינם מייצרים תחושת יוקרה כלשהי.
9 צפייה בגלריה
ב.מ.וו סדרה 1
ב.מ.וו סדרה 1
ב.מ.וו סדרה 1
(צילום: ניר בן זקן)
המושב האחורי ב-A קלאס מרווח יותר, בין היתר הודות לבסיס גלגלים ארוך במופגן מהאחרות (273 ס"מ, 6 ס"מ יותר מסדרה 1, כמעט 10 ס"מ מה-A3). ה-A3 צפופה ממנה במקצת, אך היא היחידה עם פתחי מיזוג נפרדים ליושבים שם (בגרסה הבכירה), שמאוד במפתיע אין באחרות. סדרה 1, תמיד מכונית עם פחות "התחשבות" בנוסעים מאחור, שומרת על מעמדה גם כאן, לרבות ספסל אחורי נוקשה ומעייף לאורך זמן. תאי המטען לעומת זאת כמעט זהים, אם כי יש לציין כי מרצדס מוותרת על גלגל חלופי.
ואיזה אבזור מגיע צמוד לתג מחיר של 200 אלף? שום דבר מיוחד, תודה ששאלתם. לאודי וב.מ.וו אין כיוון חשמלי למושב הנהג, והן נעדרות מצלמת נסיעה לאחור - ציוד תקני במרצדס כבר בגרסת הבסיס. לב.מ.וו אין כלל בקרת שיוט, או צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto, וזה כבר מאוד מפתיע. לכולן יש בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב, אך מרצדס מצוידת באופן תקני כבר בגרסת הבסיס בהתראת שטח מת (יש גם בב.מ.וו) ובבקרת שיוט אדפטיבית (תקני רק באודי הבכירה).
9 צפייה בגלריה
אודי A3
אודי A3
אודי A3
(צילום: ניר בן זקן)
שוויון מסוים נרשם במפרט המנוע-גיר, שכן לשלוש מנועי בנזין מוגדשים בהספקים דומים ותיבות הילוכים כפולות-מצמד עם שבעה יחסים. על הכביש, ה-118 הייתה הנמרצת מכולן לרבות תאוצות ביניים, בעיקר בגלל תיבה מהירת-תגובה. המינוס: יחסי העברה ארוכים מדי ותצורת מנוע (שלושה צילינדרים לעומת ארבעה באחרות) מסרסים את יכולת בלימת המנוע באופן דרמטי.
ל-A3 מערכת היברידית קלה (V48) שמדוממת מנוע בעומס נמוך ובהתאם, צריכת הדלק שלה הייתה טובה במקצת מהאחרות - 13.9 לעומת 13.7 ק"מ לליטר במרצדס, ו-12.3 ק"מ לליטר בב.מ.וו. אלא שעל אף שהיא בעלת ההספק הגבוה ביותר, היא רק שנייה בתאוצות ביניים, בעיקר בגלל תיבת ההילוכים המהוססת. בפער קטן ממנה המרצדס הייתה האיטית בחבורה, שכן ל-A180 הספק המנוע הנמוך מהשלוש. לתיבת ההילוכים פעולה פחות חלקה בתחילת נסיעה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
ה-A קלאס היא היחידה עם מתלה אחורי בסיסי (קורת מתח לעומת רב חיבורי באחרות), ודבר זה מתבטא בנוחות נסיעה מעט פחות טובה בתנועה עירונית. התנהגות הכביש שלה טובה, עם מגבלות אחיזה גבוהות ויציבות כיוונית טובה מאוד, לצד הגה מעט מעורפל וארוך יחסית (3 סיבובים מקצה לקצה, 2.5 באחרות). בידוד רעשי הרוח והדרך בשיוט הוא הטוב ביותר, עדות לאיכות בנייה ובידוד גבוהים בהשוואה לאחרות.
ל-A3 נוחות נסיעה טובה המסתייעת בחישוקים צנועים ("16 לעומת "17 באחרות) ודופן צמיג עבה יותר. היכולות הדינמית טובה אבל היא מעט פחות מרשימה כאן, עם זוויות גלגול מוחשיות יותר ומגבלות אחיזה נמוכות יחסית. במפתיע היא היחידה ללא בורר מצבי נהיגה, ומסתפקת באפשרות למצב S בתיבת ההילוכים.
ה-118 היא היותר דינמית מהשלוש, עם כיול מתלים מוצלח והגה חד ומדויק יחסית, כל זאת לצד נוחות נסיעה טובה. צמיגים רחבים וספורטיביים יחסית (גודייר איגל F1 לעומת ברידג'סטון טורנזה באחרות) של רכב המבחן סייעו לאחיזה, אך ייצרו רעשי דרך מוחשיים ומטרידים בשיוט.
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
עם כל הכבוד לסמל, בתחום התמורה למחיר בשוק הרכב - בכל סעיף - כל השלוש מאכזבות. סיבה עיקרית לכך היא תג מחיר גבוה בעד 60% ממשפחתיות קומפקטיות כמו פולקסווגן גולף, פורד פוקוס או יונדאי i30, בזמן שבאירופה פער המחיר הוא 10% בלבד, שכן למעט סמל, אין להן יתרון משמעותי על "העממיות". לא באבזור, לא בנוחות ובוודאי שלא בביצועים. יש אומנם אווירת יוקרה (במרצדס) ותחושה ספורטיבית (בב.מ.וו) מסוימות, אבל ממש שום דבר מעבר, ולעיתים אפילו חסרונות אבזור מתמיהים.
אחת מול האחרת? אודי A3 שימושית ונוחה אומנם אבל כמוצר יוקרה - על כל המשתמע מכך למעט הסמל - היא פשוט נכשלת, ולבטח אינה מצדיקה פער מחיר כה גדול מול אחיותיה הקרובות מבית פולקסווגן.
ב.מ.וו סדרה 1 היא ללא ספק המועדפת עבור חובבי הגה. היא רחוקה מלהסעיר עם מנוע בסיסי אבל מבחינת תחושה - מושבים, הגה ומתלים - ויכולת דינמית היא בקלות הטובה בהשוואה. אבל היא גם הפחות רלוונטית עבור המשפחה, עם מושב אחורי צפוף מדי ורשימת אבזור צנועה עוד יותר מאודי.
מרצדס A קלאס יקרה מהשתיים האחרות, עם מחיר בסיס גבוה ב-10% מהן ומחיר מכונית מבחן יקר בכמעט 20%. היא גם לא הכי ביצועיסטית או נוחה כאן. אבל ראשית, היא המרווחת מכולן והיחידה שבאמת ראויה לשימוש משפחתי תכוף. חשוב הרבה יותר (במבחן הזה), היא פשוט היחידה שראויה לתואר יוקרתית, בעיקר הודות לתא נוסעים שמצליח להעתיק באופן ראוי להערכה את דגמי המותג היקרים פי כמה. ולפחות במקרה שלה, תוספת המחיר מוצדקת - עבור מי שמתעקש לשלם פרמיה עסיסית עבור סמל.