מאז שנחשפה לראשונה, אודי A3 היא אחת המכוניות היותר-חשובות עבור אודי. למרות הביקורת על כך שמדובר ב"פולקסווגן גולף עם סמל שונה" (ואולי בגלל), היא זכתה להצלחה מסחרית יוצאת דופן מבחינת המותג. בראש ובראשונה מבחינת היקפי מכירות אבל גם מבחינה אסטרטגית, שכן לפני הגעתה של ה-A1 (שהרעיון מאחוריה זהה) הקטנה ממנה, היא-היא הייתה זו שנדרשה להביא לקוחות חדשים וצעירים למותג. ועוד נקודה מעניינת - הקשר ההדוק עם פולקסווגן אפשר לאודי להיות מובילה בעולם היוקרה הגרמני עם דגם קומפקפטי, ובאופן נדיר להיות זו שקובעת את הכיוון, ולא ב.מ.וו או מרצדס.
4 צפייה בגלריה
אודי A3
אודי A3
(צילום: ניר בן זקן)
אז כמעט חצי יובל לאחר ה-A3 הראשונה שהגיעה באמצע שנות ה-90, נוחתת כאן הרביעית בשושלת, שתנסה לשמר את מידה ראויה של אטרקטיביות מול צמד מתחרות ישירות ועדכניות: ב.מ.וו סדרה 1 ומרצדס A קלאס. זה לא יהיה פשוט.
סיכום: השורה התחתונה די ברורה - אודי A3 העדכנית טובה מקודמתה ומעבר למראה רענן מביאה עימה גם שיפור משמעותי בצריכת הדלק (המרשימה בכל קנה מידה) ובממשק המשתמש. בשאר התחומים מדובר בשדרוג קל יותר. החל בעיצוב, דרך שימושיות תא הנוסעים ועד איכות הנסיעה. אז כן, זו משפחתית קומפקטית טובה וייחודית במידה מסוימת ומסקרן יהיה להעמיד אותה מול צמד הגרמניות המתחרה. אבל היא רחוקה מלהצטיין, וחבל שכך.
אבל השאלה הגדולה - עליה עדיין לא ניתן לתת תשובה - והמאוד מסקרנת היא עד כמה תצדיק עצמה תוספת המחיר הצפויה של עשרות אלפים, לעומת פולקסווגן גולף החדשה (דור 8) שתגיע אלינו כנראה בעוד שבועות ספורים.
4 צפייה בגלריה
אודי A3
אודי A3
(צילום: ניר בן זקן)
איך נראית: מעצבי אודי טוענים כי מי ששימשה להם השראה לעיצוב המכונית היא לא אחרת מלמבורגיני קונטאש, בעיקר באזור הכנפיים וקווי המתאר הכלליים. אם אתם מוצאים קשר, ספרו לנו עליו. מלבד זאת, לנו היא נראית בעיקר כמו מתיחת פנים ל-A3 היוצאת, פחות דגם חדש לחלוטין. ובעניין זה, מה יהיה עם פתחי האוורור המדומים וזולים למראה?
4 צפייה בגלריה
 למבורגיני קונטאש - מצאו את הדימיון
 למבורגיני קונטאש - מצאו את הדימיון
למבורגיני קונטאש - מצאו את הדימיון
גם בתא הנוסעים אומרת אודי כי שאבה השראה מיצרנית האקזוטיקה בסנטה אגטה, למשל עם קוביות-פתחי מיזוג בולטים משני צידי לוח המחוונים. את ההורקאן זה לא הזכיר לנו ובהתחשב בממשק המשתמש הידוע לשמצה של למבורגיני, טוב שכך.
עיצוב הפנים בכלל עמוס בזוויות בכל פינה אליה תביטו. יש מי שיאהבו את זה, אותנו זה מעייף, אז פחות. הופתענו גם לגלות באודי - בעבר ממצטיינות תאי הנוסעים - איכות חומרים לא אחידה, עם פלסטיק מחוספס ונוקשה המצוי לרוב במותגים הזולים יותר בקונצרן פולקסווגן (כן, סקודה וסיאט). שילוב הצבעים השחור קודר משהו ומושבי הבד הפשוטים למראה והלא נוחים במיוחד (עם כיוון ידני מוגבל-משהו) לא סייעו כאן.
מסך מגע איכותי וגדול ("10.1) ברזולוציה מרשימה מחליף את צג המידע הקטן ("7) מדי והנשלף שנשלט בעבר בעזרת חוגה ארכאית, ואת בורר הילוכים מחליף מנוף זעיר. חבל רק שהמקום שנחסך בשל כך לא נוצל לתאי אחסון נוספים. לוח המחוונים הדיגיטלי ("10.25) נראה טוב, אבל מוזר שאינו מאפשר שינוי תצוגה - לא זו הפואנטה?
מרחב המחיה ליושבים מאחור דומה לדגם היוצא. הוא טוב יחסית לשני נוסעים אבל לנוסע במרכז יהיה צפוף. במפתיע (מאוד, לאור תג המחיר) פתחי המיזוג ליושבים מאחור אינם ציוד תקני בגרסת הבסיס, וכך גם צמד שקעי USB ליושבים שם המגיעים כסטנדרט בגרסאות המשווקות באירופה ובסקודה סקאלה הזולה ממנה בכ-100 אלף שקלים. נפח תא המטען - ללא שינוי (380 ליטר).
ובכלל, רשימת האבזור רחוקה מלהרשים. במכונית שמחירה מעל 200 אלף שקלים אין מצלמת נסיעה לאחור (יש חיישני חניה) ותידרשו להוסיף 10,000 שקלים כדי להתפנק בבקרת אקלים מפוצלת שתצנן גם את היושבים מאחור. במחיר זה תקבלו גם חלון שמש ובקרת שיוט אדפטיבית, יחד עם בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב.
איך נוסעת: מנוע ה-1.5 ליטר המוגדש עבר בירושה מהדגם היוצא (150 כ"ס) וכך גם תיבה כפולת-מצמד עם שבעה היחסים. המנוע מקבל כעת סיוע של מערכת היברידית קלה (48V) המסייעת עם מתנע-גנרטור שמאפשר כיבוי מנוע בעזיבת דוושת התאוצה והארכת פעולת מערכת-עצור-סע. כל זאת לטובת צריכת דלק משופרת, ואכן כך. הממוצע במבחן עמד על 15.3 ק"מ לליטר "אמיתיים", וזו תוצאה מעולה.
מצד שני, הביצועים פחות מרשימים. לא רק בגלל כוח המנוע הסביר בלבד, אלא בעיקר מכיוון שהתיבה ממהרת להעלות הילוך גם אם אין בכך צורך מיוחד ויחד עם כיבוי המנוע לעיתים תכופות (מדי), התגובה להזמנת תאוצת ביניים המדמה עקיפה מהוססת. עם זאת פעולתה נעימה יחסית לדומות לה, והיא פחות סובלת משיהוקים מטלטלים בנסיעה עירונית וזחילת פקקים.
4 צפייה בגלריה
אודי A3
אודי A3
(צילום: ניר בן זקן)
ה-A3 משתמשת גם בדור הנוכחי בפלטפורמת הדגם היוצא עם בסיס גלגלים זהה, ומפסקי סרנים שהורחבו במעט. נוחות הנסיעה טובה, וזה המקום לציין כי רכב המבחן צויד בחישוקי "16 צנועים יחסית למקובל כיום, ואלה הותירו דופן צמיג בשרנית דיה לטובת ספיגת שיבושים קטנים. גם בידוד רעשי רוח ודרך בשיוט מרשים למדי.
כצפוי, התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, אבל לא הרבה מעבר לכך. במילים אחרות, אל תצפו להנאה מנהיגה או יכולת דינמית גבוהה שכן לא תמצאו כאן כאלה. בולט בהיעדרו בורר מצבי נהיגה המשנה את כיול המערכות השונות, שכן אודי מסתפקת באפשרות בחירת מצב S בתיבת ההילוכים.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 434.3 ס"מ
  • רוחב: 181.6 ס"מ
  • גובה: 144.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 263.6 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,395 ק"ג
  • נפח תא מטען: 380 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 224 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.9 ק"מ לליטר, 135 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 208 אלף שקל (198 אלף שקל)