רובנו נוטים להתייחס לשש בש כאל משחק של יותר מזל משכל. הכול בסוף יקום וייפול על הטלת הקוביות, אנחנו אומרים לעצמנו. האומנם כך?
לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
המציאות רחוקה מכך מאוד. שש בש הוא משחק המצריך תכנון, בניית אסטרטגיה ומהלכים מנצחים לטווח הארוך. מהלכים שנראים לכם זניחים לגמרי בתחילת המשחק, כאלו שאתם מבצעים כלאחר יד, עשויים לא פעם להפוך את המשחק לחלוטין בסופו, כשהכול נראה לכם אבוד. שחקן שש בש מיומן יודע לצפות מהלכים קדימה ולצאת ממצבים שנראים בלתי אפשריים. כבר בפתיחת המשחק, ממש מהטלת הקוביות הראשונה, ניתן לבסס יתרון על הלוח ולהגדיל משמעותית את הסיכויים לנצח. אדגים זאת בהמשך.
5 צפייה בגלריה
שש בש. הרבה יותר ממזל
שש בש. הרבה יותר ממזל
שש בש. הרבה יותר ממזל
(צילום: shutterstock)
"שש בש בהחלט מצריך חשיבה ארוכת טווח. זריקת הקוביות מייצרת אינסוף נתונים המצריכים חישוב של כל מהלך ומהלך",
אלי שווידלר, אמן שחמט.
"העובדה שבשש בש כמו בשחמט יש מד כושר לכל שחקן, הנקבע על פי ההיסטוריה של משחקיו ומשמש כמדד לגבי סיכוייו לנצח, מעידה בבירור שהכישרון משחק כאן תפקיד מרכזי",
אהוד פרידגוט, פרופ' למתמטיקה באוניברסיטה העברית.
בשש בש אין "פוקסים" - וגם ברכה מהרב לא תעזור כאן. שש בש הוא לפני הכול משחק של חשיבה אסטרטגית, ואלמנט המזל הרבה פחות מכריע משחשבתם. שש בש הוא משחק מרתק הבנוי ממעט מזל וממרכיבים רבים של סטטיסטיקה, אסטרטגיה ומתמטיקה. פול מגריאל, מתמטיקאי ושחקן שש בש, היה מהראשונים שפיתחו תיאוריית שש בש המבוססת על חישובים מתמטיים. ספרו "Backgammon", שאותו כתב עם אשתו הראשונה רנה מגריאל, מכונה עד היום "התנ"ך של השש בש".
אם תהיתם מדוע מתמטיקאים כל כך מחבבים את משחק השש בש, יש לכך סיבות מגוונות. לימוד המשחק מקנה יכולות רבות, ומפתח חשיבה לוגית מתמטית ויכולת חישוב הסתברויות. המשחק מקנה ערכים כמו סבלנות וקבלת האחר, ומפתח יכולות מנטליות כמו שמירה על קור רוח, קבלת החלטות במצבי לחץ, יצירתיות, יזמות, חשיבה מחוץ למסגרת, דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכולים וחיזוק הביטחון והדימוי העצמי.
כעת ארצה לשאול אתכם שאלה מעניינת. נניח שאתם משחקים ראשונים והייתה לכם אפשרות לבחור את צירוף המספרים שהייתם מטילים בזריקה הראשונה, באיזה צירוף קוביות הייתם בוחרים?
1. 4-2
2. 6-1
3. 3-1
כדי להבין איזה מהצירופים יקנה לכם את היתרון הגדול ביותר בפתיחת המשחק, עליכם להבין ראשית את המשמעויות האסטרטגיות של הנקודות על הלוח. נקודה מס' 5 (ראו איור של לוח השש בש) היא החשובה ביותר בלוח הפנימי (הלוח הפנימי שלך הוא נקודות 1-6, עבור היריב נקודות 19-24). אם יש לכם הזדמנות לסגור אותה בפתיחת המשחק, אל תפספסו אותה.
5 צפייה בגלריה
לוח שש בש עם מספרי הנקודות
לוח שש בש עם מספרי הנקודות
לוח שש בש עם מספרי הנקודות
(איור: shutterstock)
מה הופך את נקודה 5 לחשובה ביותר במשחק?
1. כאשר ליריב שלנו יש checker (אבן משחק) שהכינו והיא נמצאת בחוץ (על הבר), ונקודה 5 סגורה על ידינו, אנחנו מצמצמים הסתברותית את הסיכוי שלו לחזור ללוח. אם קודם לכן הוא היה נשאר מחוץ ללוח רק אם היה זורק 6-6 (סיכוי של 1 ל-36), כעת הוא יישאר בחוץ גם אם יזרוק 5-5 או 5-6. הסיכויים שיישאר בחוץ צומחים ל-4 ל-36 או אם תעדיפו לצמצם, 1 ל-9. פי ארבעה יותר מבמצב הקודם.
2. בשש בש ישנו מונח מקצועי שנקרא "פריים" (Prime), והוא מתייחס למבנה של לפחות שתי אבנים על אותה נקודה (בסלנג ישראלי נהוג לקרוא לכך "בית") הצמוד למבנה נוסף ("בית") בלי מרווח ביניהם - משמע שני בתים צמודים. כאשר אנו בונים "פריים", אנו יוצרים מצב מאוד בעייתי עבור היריב שלנו, מבנה המקשה עליו מאוד לצאת החוצה עם האבנים השבויות בלוח הפנימי שלנו.
נקודה 5 היא נכס משמעותי בבניית פריים ובחסימת היריב. ברגע שאתם סוגרים את נקודה 5, אתם בונים פריים בין נקודות 5 ו-6. מעבר לכך, נקודה 5 נמצאת במקום אסטרטגי מצוין המאפשר לה לקחת חלק באפשרויות חסימה (פריים) רבות נוספות: - מנקודה 10 לנקודה 5.
- מנקודה 9 לנקודה 4.
- מנקודה 8 לנקודה 3.
5 צפייה בגלריה
דוגמא לפריים בנקודות 7 ו-8
דוגמא לפריים בנקודות 7 ו-8
דוגמא לפריים בנקודות 7 ו-8
(איור: shutterstock)
3. מונח חשוב בשש בש נקרא "עוגן". זהו מבנה של שני אבנים לפחות באותה נקודה ("בית") בלוח הפנימי של היריב. אנחנו לא נרצה שהיריב יבנה עוגן בנקודה 5 בלוח הפנימי שלנו, שכן עוגן כזה יקנה לו יציבות וביטחון להמשך המשחק. אם הוא אכן יבנה שם עוגן, יהיה עבורנו כמעט בלתי אפשרי לבנות פריים שיחסום אותו ויקשה עליו לברוח עם האבנים האחוריות שלו. חשוב להילחם על נקודה 5 ולתפוס אותה לפני היריב.
4. נקודה 5 היא נכס לטווח ארוך. מרגע שתפסנו אותה, אם נשמור עליה היטב היא תשמש אותנו עד לסיום המשחק. באמצעותה אנו מייצרים פריים (מחסום) עבור היריב, והיא סוגרת לנו את הלוח הפנימי.
נחזור כעת לשאלה המקורית ונענה עליה. לאחר שהבנו את חשיבות הנקודות בלוח הפנימי, לא תופתעו לגלות ש-1-6 הוא הצירוף הכי פחות טוב מבין השלושה. אם הטלנו 1-6, המהלך המתבקש הוא לסגור את נקודה 7, אלא שנקודה 7 היא הכי פחות חזקה כי היא נמצאת מחוץ ללוח הפנימי שלנו. אם תכה ביריב כשאתה סגור בנקודה 7, הסיכויים שלו לחזור ללוח יהיו גבוהים מאוד. למעשה, הוא יישאר בחוץ רק אם יטיל 6-6, סיכוי של 1 ל-36.
5 צפייה בגלריה
דוגמא לעוגן של הלבן בנקודה 5
דוגמא לעוגן של הלבן בנקודה 5
דוגמא לעוגן של הלבן בנקודה 5
(איור: shutterstock)
במקום השני נמצא הצירוף 4-2, שבאמצעותו נסגור את נקודה 4. נקודה 4 חשובה אף היא בלוח הפנימי שלנו. בדומה לנקודה 5, נקודה 4 מאפשרת לנו גם כן לסגור בית בלוח הפנימי שלנו, אבל היא מעט פחות חשובה אסטרטגית מכיוון שהיא לא מייצרת רצף של מבנים (פריים). זאת בניגוד לנקודה 5, היוצרת לנו רצף של מבנים ללא מרווח ביניהם (נקודות 5 ו-6) המקשה על היריב לברוח החוצה ולהתקדם.
במקום הראשון, הצירוף הטוב ביותר הוא 1-3. עד עתה, כשהטלתם 1-3 סביר להניח שאינסטינקטיבית סגרתם בית בנקודה 5. כעת אתם גם מבינים את ההיגיון שמאחורי המהלך הזה. ההיגיון הזה, אגב, מגובה במספרים. שימו לב לנתון הבא:
- אם תפתחו את המשחק בהטלת 1-3 ותסגרו את נקודה 5, יש לכם סיכוי של 55.51% לנצח במשחק.
- אם תפתחו את המשחק בהטלת 4-2 ותסגרו את נקודה 4, יש לכם סיכוי של 53.65% לנצח במשחק.
- אם תפתחו את המשחק בהטלת 6-1 ותסגרו את נקודה 6, יש לכם סיכוי של 53.54% לנצח במשחק.
כפי שהבנתם, צירוף המספרים שאותם נגריל בהטלת הקוביות הוא אכן עניין של מזל. מה תעשו עם הצירוף שהטלתם זה כבר לגמרי עניין של ידע, תכנון ואסטרטגיה. פרופ' צבי גילולה, סטטיסטיקאי, הגדיר זאת כך: "לשחקן בעל יכולות יש סיכוי גבוה לפחות פי 15 לנצח במשחק מלשחקן אקראי". אז להבא, במקום לנשוף על הקוביות, להתפלל לאלוהי השש בש או לענוד שום למזל… למדו את המשחק המרתק והמופלא הזה לעומק - זה בוודאות יעזור לכם יותר.
1. הילחמו עבור נקודה חשובה
נקודות 4,5,7 נחשבות לנקודות אסטרטגיות חשובות על הלוח. אם בתחילת המשחק או במהלכו היריב פולש עם אבן בודדת לאחת מהנקודות הנ"ל, עלינו להילחם עליהן ולתפוס אותן. נעדיף להכות אותו גם במחיר שהוא עלול להכות אותנו חזרה, מכיוון שאם הוא יצליח לסגור את הנקודה עם אבן נוספת (לבנות עוגן), נהיה בנחיתות אסטרטגית מולו.
2. חוק השלושה חלקים (mid point)
נקודה 13 נקראת נקודת אמצע. בשלבים המוקדמים של המשחק רצוי להשאיר בנקודת האמצע לפחות שלוש אבנים כדי לייצר אפשרויות משחק רבות ומגוונות. השארה של שתי אבנים בלבד מפחיתה את הגמישות שלכם במשחק, מכיוון שהיא מגדילה את הסיכון לפתיחת המבנה ולהשארת אבן בודדת חשופה.
3. לפעמים כדאי להיאכל על ידי היריב
אם הגעתם לסיטואציה שבה היריב מוביל במרוץ במידה ניכרת, עשוי להשתלם לכם לתת לו לאכול אתכם. מהלך זה עשוי לחזק את המשחק האחורי שלכם, ובנוסף לא תצטרכו לפתוח את הלוח הפנימי ואת הבתים שסגרתם בו.
5 צפייה בגלריה
טורניר שש בש. לפעמים צריך לקחת סיכונים
טורניר שש בש. לפעמים צריך לקחת סיכונים
טורניר שש בש. לפעמים צריך לקחת סיכונים
(צילום: שבתאי עמדי)
4. סיכון מחושב
העדיפו לבנות כמה שיותר בתים בלוח הפנימי שלכם ולסגור אותו כמה שיותר מהר. עדיף לקחת את הסיכון ולהשאיר אבן חשופה מחוץ ללוח הפנימי למען בניית בתים ברצף.
5. להישאר מאחור עשוי להיות יתרון
כאשר אתם בפיגור במרוץ ויש לכם עוגן, בית בלוח הפנימי של היריב, אל תמהרו לברוח ולנטוש את הנקודה הזו. העוגן האחורי נותן לכם יציבות וביטחון, ובתזמון הנכון הוא יכול להיות ההזדמנות שלכם לעשות את המהפך ולנצח במשחק.
יובל שגר הוא שחקן ומאמן שש בש מקצועני, המנהל את עמוד הפייסבוק "לומדים שש בש עם יובל"