חצי יובל עבר מאז עלו לראשונה על הכביש הישראלי רכבי פנאי, ובזמן הזה הם הספיקו להפוך מקטגוריית נישה לאחת החשובות שבסביבה המוטורית. לא רק אצלנו אגב, אבל זה כבר סיפור אחר. כולם רוצים רכב פנאי, עם מראה מעט קרבי, שימושיות משפחתית ומרכב גבוה שמעניק ביטחון (מדומה לעיתים). בהתאם, אין יצרנית רכב שמכבדת עצמה ואינה מחזיקה אחד באולם התצוגה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
6 צפייה בגלריה
מבחן רכבי הפנאי
מבחן רכבי הפנאי
מבחן רכבי הפנאי
(צילום: ניר בן זקן)
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יונדאי טוסון לא היה מחלוצי הקטגוריה, אבל כן הראשון להפוך ללהיט מכירות היסטרי, כתחליף למשפחתית גדולה וכאלטרנטיבה מאוחרת יותר אפילו למשפחתית קומפקטית. כל זאת על אף שיתרונו היחיד על המתחרים, הטובים ממנו מכל בחינה, היה תג מחיר אטרקטיבי.
כעת טוענת יונדאי שהעסק שונה. הטוסון החדש אמור להציג קפיצת מדרגה בכל תחום, בעיקר מבחינת האיכות. כדי לבדוק עד כמה זה אפשרי הצבנו אותו למבחן מול הטובים ביותר - טויוטה ראב4 ופיז'ו 3008. אחד מהשלושה יצא מנצח.
6 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 2.5 ליטר וחשמל, 218 כ"ס
תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.4 שניות, 180 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 17.5 ק"מ לליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן (בסיס): 213 אלף שקל (183 אלף שקל)
6 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.6 ליטר, 180 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8 שניות, 222 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 14.3 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן (בסיס): 190 אלף שקל (173 אלף שקל)
6 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.6 ליטר, 180 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.8 שניות, 201 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 13.9 ק"מ לליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן (בסיס): 192 אלף שקל (170 אלף שקל)
למרות מראה שונה לגמרי, שלושתם מצליחים להיראות טוב. הראב4 הוא הקרבי והמוחצן יותר, ה-3008 אלגנטי ודינמי למראה, הטוסון מרשים עם חזית מקורית ושילוב יחידות תאורה יוצא דופן בסבכה.
השוויון הזה לא נשמר בתאי הנוסעים. זו של הטויוטה נראית ומרגישה מיושנת, עם צג צנוע בלוח המחוונים ("7) לעומת דיגיטלי מלא באחרים, בורר הילוכים מכאני ושימוש מסיבי בפלסטיק שחור. הוא כן הנוח ביותר לתפעול, ותנוחת הנהיגה בו גבוהה ושלטת יותר עבור נהגים המחפשים זאת. הנוסע לצידו, לעומת זאת, לא יכול לכוון את גובה המושב.
סביבת הנהג בפיז'ו עדכנית, מודרנית ומקורית, עם חומרים מגוונים ואיכותיים בהתאם לשינוי שעבר המותג בשנים האחרונות, לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) הוא הגדול ביותר ומאפשר מגוון אפשרויות תצוגה. יש פתחי אוורור לתא האחסון הגדול, ומושב הנהג נוח ותומך היטב. עם זאת, שדה הראייה כאן הוא הפחות טוב מהשלושה. חיסרון גדול יותר הוא תפעול מסורבל של מערכות הרכב דרך תפריטים מייגעים במסך המגע, וההגה הקטן שאינו חביב עלינו, ופוגם בתנוחת הנהיגה. שימו לב, וילון חלון הגג אינו מונע חדירת קרניים מקומיות.
יונדאי ביצעה כמובטח קפיצת מדרגה של ממש בסביבת הנהג, עם חומרים איכותיים משמעותית מבעבר, גוונים נעימים לעין במקרה של רכב המבחן ומתגי בחירת הילוכים במקום בורר קלאסי, שמשחררים מקום לתאי אחסון. חבל רק שפלסטיק שחור מבריק נבחר עבור הקונסולה המרכזית, שכן הוא מתלכלך במהירות. חבל גם שלוח המחוונים הדיגיטלי ("10.25) אינו מאפשר תצוגת נתונים משתנה, ומצער שמושב הנהג לא מספק תמיכה ראויה.
הראב4 הוא המרווח ביותר מאחור, ומאפשר ישיבה נוחה לשני מבוגרים גבוהים ומתבגר. טוסון שני עם מעט פחות מרחב לראש ולרגליים, וה-3008 הוא הצפוף מכולם, וגם היחיד ללא אפשרות לכיוון זווית המסעד. גם תא המטען של הראב4 הוא הגדול ביותר (580 ליטר, כ-60 ליטר יותר מהאחרים), ובעל מפתח רחב ונמוך יותר.
רשימת האבזור של רכבי המבחן בגרסאות הבכירות כוללת ריפוד עור (משולב בפיז'ו), כיוון חשמלי למושב הנהג וחימום לקדמיים, ובקרת אקלים מפוצלת (בטוסון לשלושה אזורים). לראב4 אין חלון שמש ומשטח טעינה אלחוטי שיש לאחרים, לטוסון אין חיישני חניה קדמיים ולא דלת תא מטען חשמלית שיש במתחרים.
אבזור הבטיחות של שלושתם כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. הקוריאני מוסיף גם התרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור ותאורה עוקבת פנייה.
לפיז'ו וליונדאי מנועי בנזין מוגדשים בנפח ובהספק דומים (1.6 ליטר, 180 כ"ס). לטויוטה מנוע בנזין אטמוספרי וגדול מהם משמעותית (2.5 ליטר), עם סיוע חשמלי ותפוקה גבוהה יותר (218 כ"ס). הטויוטה הוא גם המהיר מהשלושה - ובפער משמעותי - בתאוצות ביניים, אבל תיבת ההילוכים הרציפה מעלה את המנוע לסל"ד גבוה תחת עומס ומייצרת שאון רב ומטריד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
ה-3008 והטוסון דומים במבחני התאוצה, עם יתרון קל לצרפתי בזכות תגובות מהירות יותר של תיבת ההילוכים (שמונה יחסים, אוטומטית). תיבת הטוסון (שבעה הילוכים, כפולת מצמד), שמגיבה באיטיות לקיק-דאון ובתחילת הנסיעה קופצנית עד אגרסיבית שלא לצורך, מחייבת רגל עדינה (מאוד) על דוושות התאוצה.
שלא במפתיע, ראב4 גם היה החסכוני מכולם, עם 13.1 ק"מ לליטר במבחן המאומץ. ה-3008 שני אחריו, עם 10.4 ק"מ לליטר, בעוד הטוסון היה הצמא בחבורה עם 9.2 ק"מ לליטר.
איכות הנסיעה של שלושתם היא ברמה הגבוהה ביותר בקטגוריה כיום, עדות נוספת לקפיצת המדרגה שביצעו דגמים שבעבר הרגישו מגושמים. כיום, הפערים צנועים וההעדפה היא עניין של ניואנסים בלבד.
ראב4 היה הנוח ביותר במהירות נמוכה, בין היתר הודות לחתך צמיגים גבוה, אבל הוא מתמודד מעט פחות טוב עם רצף שיבושים במהירות גבוהה. ה-3008 הוא תמונת מראה לו - נוקשה יותר בעיר אך מרוסן היטב בכביש בין-עירוני. הטוסון, אם תרצו, ממוקם בין שניהם. לא מבריק בעיר או מחוצה לה, לא כושל בשום מצב. חסרונו העיקרי נובע מצמיגים רחבים בחתך נמוך ברכב המבחן, המייצרים רעש נוכח בשיוט.
6 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
היכולת הדינמית של הראב4 טובה, אבל לא מצוינת כמו במקרה של שני האחרים. הוא גם סובל מדוושת בלם פחות מדויקת (בגלל מעבר בין בלימה רגנרטיבית לבלמים עצמם), ומבקרת יציבות אגרסיבית במגבלות. ה-3008 הוא החד, המדויק והמהנה מהשלושה, ולטוסון אופי בוגר והתנהגות בטוחה וצפויה בכל מצב.
האחרון במבחן הוא טויוטה ראב4 המצוין. יש לו את תא הנוסעים השימושי ביותר, הביצועים הטובים ביותר וצריכת הדלק הידידותית מכולם. אבל הוא לא יכול לנצח, שכן הוא מרגיש פשוט ומיושן לצד האחרים ובנוסף לכך, יקר מהם. תג מחיר ידידותי יותר ומתיחת פנים בסביבת הנהג היו מאפשרים לו להילחם על ניצחון שכעת אינו מגיע לו.
שני במבחן הוא פיז'ו 3008, מי שהוביל את הקטגוריה עד עתה. כמו בעבר, הוא מרשים עם איכות נסיעה יוצאת דופן בקטגוריה וסביבת נהג מקורית (ותפעול מסורבל), אך הוא סובל ממרחב מחיה מוגבל ליושבים מאחור בהשוואה למתחרים. ברכב המיועד לשימוש משפחתי, זו נקודת תורפה בולטת.
יונדאי טוסון אינו חף ממגרעות, ובעיקר סובל משילוב מנוע-גיר פחות טוב בהשוואה. הוא לא הכי נוח, בוודאי לא הכי חסכוני, אבל הוא אינו כושל בשום סעיף ובמקרים מסוימים - חבילת מערכות הבטיחות למשל - מציג יתרון חשוב. הוא גם מרשים מאוד בפנים ובחוץ ונוח מאוד לתפעול - ולכן הוא גם לראשונה הטוב ביותר בקטגוריה.