לאחר דיונים ארוכים, לא פשוטים, שסעים ושיסויים, בעיקר בין הנציגים הדמוקרטים בקונגרס לבין עצמם, הצליחו חברי הקונגרס הדמוקרטים להעביר את חבילת התקציב לשיפור התשתיות בסך 1.2 טריליון דולרים של הנשיא ג'ו ביידן. בית הנבחרים הצביע ברוב של 228 תומכים מול 206 מתנגדים בעד החקיקה, שמטרתה לשפר את התשתיות ברחבי ארה״ב, בין היתר את הכבישים והמסילות, את תשתית האינטרנט המהיר לצד מימון יוזמות הקשורות לסוגיות אקלים, מימון נמוך בהרבה מזה שהוצע בתחילת הדרך.
התוכנית עתידה לייצר מהפכה של ממש שכל אחד מאיתנו בכל מקום בארה״ב אמור להרגיש. במהלך חודש אוגוסט, הצעת חוק התשתית נקבעה בגובה של טריליון דולר. היא עברה את הסנאט עם 69-30 קולות לזכות הדמוקרטים, והבטיחה לספק 550 מיליארד דולר לגשרים ולכבישים המתפוררים של ארצות הברית, כמו גם לשדות תעופה ועבור תשתיות של כלי רכב חשמליים. הבית הלבן הציע מספר מקורות מימון להוצאה, ביניהם מס למס הכנסה (IRS) בשווי של כמעט 80 מיליארד דולר כדי לסגור את פער המס. ההצעה תעזור למס הכנסה להחזיר הכנסות נוספות ממסים בעשר השנים הבאות.
"הלילה, לקחנו צעד מונומנטלי קדימה כאומה", אמר ביידן בהצהרה לאומה אחרי ההצבעה. "בית הנבחרים העביר את חוק ההשקעות בתשתיות ועבודות, הצעת חוק תשתיות דו-מפלגתית חד-מפלגתית שתיצור מיליוני מקומות עבודה, תהפוך את משבר האקלים להזדמנות, ותכניס אותנו למסלול ניצחון בתחרות הכלכלית, למאה ה-21". אנחנו אמנם חיים במדינה המוגדרת כמעצמה הגדולה בעולם, שגם נחשבת לעשירה והחזקה ביותר, אבל מצב התשתיות בה כל כך ירוד ומוזנח כפי שטענו לאורך חודשי הדיונים, כשל ״מדינת עולם שלישי״, בשל עשרות שנות הזנחה ופיגור.
ביידן הכריז באפריל על תוכנית התשתיות ואמר אז כי "זו השקעה של פעם בדור בארה"ב, זה לא דומה לשום דבר אחר שעשינו מאז שהקמנו את מערכת הכבישים המהירים והמרוץ לחלל לפני עשרות שנים". לפי ביידן, תוכנית התשתיות תסייע לארה"ב לבנות את הכלכלה החדשנית ביותר בעולם. "התוכנית גדולה. היא נועזת, כן. ואנחנו יכולים לעשות את זה", אמר.
אכן מדובר באחד ההישגים הגדולים של ביידן עד כה, אחרי מה שהסתמן כמשבר. הנשיא הגדיר את חקיקת התשתיות כהשקעה של "פעם בדור" שתיצור מיליוני משרות חדשות. הוא הבטיח לחתום על החקיקה בקרוב, בטקס שבו ישתתפו דמוקרטים ורפובליקאים. חקיקת התשתיות, חשוב לציין, אושרה בתמיכתם של 19 רפובליקאים, ובכך התממשה הבטחתו של ביידן כי יפעל לקידום חקיקות דו-מפלגתיות.

Build Back Better


הדמוקרטים, שהקרע ביניהם הפך מאוד פומבי בחודשי הדיונים על התקציב, צריכים להגיע להסכמות כעת על חבילה כלכלית בשווי 1.75 טריליון דולרים, שהיא הרחבה גורפת של רשת הביטחון הסוציאלית לתושבים. החבילה הכלכלית הזו צפויה להיות ההרחבה הגדולה ביותר של רשת הביטחון הסוציאלית מאז שנות השישים, אך בינתיים עושה רושם שחברי המפלגה הדמוקרטית חלוקים ולא כולם יסכימו לתת את כוח ההצבעה שלהם לתקווה הגדולה של הנשיא ביידן.
מנהיגי המפלגה קיוו להעביר את שתי החקיקות בו זמנית, אך נאלצו לדחות את ההצבעה כדי לוודא שהסכום אינו גבוה יותר. קבוצת המחוקקים המתונים בקרב הדמוקרטים התחייבה להעלות את החקיקה להצבעה עד 20 בנובמבר, כל עוד משרד התקציב יהיה מותאם להערכות שהציג ממשל ביידן.
"ברוכים הבאים לעולמי. זו המפלגה הדמוקרטית", אמרה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כשנשאלה אודות העיכוב והמחלוקת. "אנחנו לא מקשה אחת". חקיקת ה-1.75 טריליון דולרים עברה הצבעה פרוצדורלית ברוב של 221 תומכים מול 213 מתנגדים, שתאפשר למנהיגים לקבוע במהירות תאריך להצבעה סופית.

1 צפייה בגלריה
sdbsdb
sdbsdb
(ביידן מכריז על תכנית התשתיות, השבוע)

ניו יורק מתחילה לבזבז


בעקבות הצעת חוק מיליארדי דולרים יגיעו לאזור ניו יורק, שתממן כעת פרויקטים כמו שדרוג מעליות למערכת הסאבווי ושדרוגים לאמטרק עבור פרויקט Gateway שהוקם זה מכבר לבניית מנהרות מתחת להדסון.
הצעת חוק התשתית מוסיפה 550 מיליארד דולר להוצאות התחבורה הקיימות. "הקונגרס מימש את הבטחתו לספק מימון תשתיות באמצעות חוק השקעות בתשתיות ותעסוקה, כלומר ניו יורק תוכל לבצע השקעות קריטיות בכבישים, בגשרים ובמעברים שלנו", אמרה המושלת קתי הוקול בהצהרה מיוחדת. המימון הזה גם יסייע להפוך את התשתית שלנו לעמידה יותר בפני שינויי אקלים וירחיב את הגישה למים נקיים, יתמוך בצמיחה הכלכלית של ניו יורק ושיפור בריאות הציבור".
עבור אזור ניו יורק, הצעת החוק עשויה להיות ״טרנספורמטיבית״, אמר קרלו סקיסורה, נשיא הקונגרס בניו יורק. בין שאר הפרויקטים, המימון יעבור לבניית הרחבת קו הקיו בסאבווי לאורך השדרה השנייה, להחייאת מסוף האוטובוסים של הנמל, שדרוג האותות של הרכבות, שיפור זמני הנסיעה, ושדרוג גשרים וכבישים ללונג איילנד וווסטצ'סטר. "זה באמת משנה את החלק הפיזי של האזור שלנו. לא הייתה לנו השקעה פדרלית כזו כבר עשרות שנים", אמר סקיסורה, והוסיף, "אני חושב שבאמת עשינו טוב בתוכנית הזו".
הצעות שדרוג הסאבווי ואמטרק אמורות לקבל תקציב של יותר מ-6.5 מיליארד דולר עבור פרויקטים, כך דיווח Newsday, כמו גם 3.6 מיליארד דולר עבור מענקים לרכבת נוסעים בין-עירונית. נמל התעופה הבינלאומי JFK יכול לקבל 295 מיליון דולר ונמל התעופה לה גוארדיה 150 מיליון דולר עבור שדרוגים ותיקונים. מדינת ניו יורק עשויה לראות 90 מיליארד דולר עבור שדרוגי תשתיות מים ו-100 מיליון דולר עבור המדינה. ריצ'י טורס המייצג את הברונקס אמר ביום שבת שעדיין אין פירוט מלא זמין, אבל הוא מצפה שה-MTA יקבל יותר מ-10 מיליארד דולר בחשבון.

הצעת החוק התקבלה בסנאט באוגוסט. אבל זה היה שקוע בוויכוח בקונגרס כאשר הדמוקרטים הפרוגרסיביים ביקשו למנף את קולותיהם בתמורה לדחיפת הצעת החוק הנפרדת של 1.9 טריליון דולר Build Back Better, המציעה רפורמות אקלים ומדיניות חברתית. לפי הניו יורק טיימס: "הדמוקרטים הפרוגרסיביים ״התקוממו מחדש״ ביום שישי, כאשר רבים התעקשו שלא יוכלו לתמוך בצעד ללא הצבעה על הצעת חוק הרווחה".
אחד הדמוקרטים הפרוגרסיביים של ניו יורק, ג'מאל באומן ממחוז ברונקס ווסטצ'סטר, הוציא הצהרה ביום שבת והסביר את הצבעתו נגד הצעת חוק התשתית בכך שהיא מנותקת מהצעת החוק Build Back Better.
"התבקשנו להצביע רק על תשתיות פיזיות בשעה האחרונה ולהשהות את הצרכים ולהתעלם מסבלם של בוחרינו תוך הבטחה חלשה ביותר שההסכם המקורי יישמר. ההסכם הופר", אמר באומן. "לכן, הצבעתי לא על הצעת חוק תשתית פיזית שהגיעה ללא חוק Build Back Better״.
על הצעת חוק Build Back Better יצביעו בקונגרס ב-15 בנובמבר, הודיע ביידן והוסיף, "אני מצפה לחתום על שתי הצעות החוק הללו".