שתף קטע נבחר

חומת שלטים מסתירה "מצודה"

על גבעת כורכר ליד צומת השבעה עומדת זה כ-150 שנה מצדית שמירה טורקית. עד לא מזמן כל נהג שחלף בצומת הבחין בה, לאחרונה הקיפו אותה בחומת שלטים ועוד לא חוקיים – וחבל

לפני כמה ימים נסענו מת"א לכיוון רמלה. בצומת השבעה ("צומת המטרולוגית") פנינו ימינה לכיוון רמלה ומיד חיפשנו את המצודה הקטנה שנצבעה לבן ועליה הוצב לפני כמה שנים השלט הכחול של המועצה לשימור אתרים המעיד כי מדובר בבית היסטורי. אבל במקום זאת מצאנו חומת שלטי חוצות שמסתירה את המבנה.
אני מוכרח להודות, שלא הייתי ממש בקי בסיפור המבנה, אבל תמיד אהבתי להציץ בו. השלטים המסתירים הפריעו לי הפעם לעשות זאת, ומיד פניתי לרכזת המועצה לשימור אתרים במחוז המרכז, תמר טוכלר, וממנה שמעתי על תולדות המבנה.
ובכן, מדובר בבניין שהקימו הטורקים לפני כ-150 שנה ואשר נקרא "מצדית שמירה". זו הייתה מצדית אחת מתוך 17 שנבנו לאורך תוואי הדרך בין יפו לירושלים.
בראשית שנות ה50- של המאה הקודמת החליטו הטורקים לשפר את התוואי ולהתאימו לנסיעת עגלות. על תכנון הפרויקט הופקד האדריכל האיטלקי ארמנטה פיורטי.
כדי להגן על הנוסעים מפני שודדי דרכים, בנו הטורקים לאורך הדרך 17 מדיות שמירה, אף הן בתכנונו של פיורטי. בנייתן החלה בשנת 1851 ונמשכה כחמש שנים. עם השלמתן שימשו ז'נדרמיה לא סדירה של פרשים.
המצדיות תיפקדו ברציפות עד ערב מלחמת העולם הראשונה. כיום נותרו רק ארבע מהן, ובהן המצדית ליד צומת השבעה, כיום בתחום שיפוטה של חולון.

בראש גבעת כורכר

מצדית זו ניצבת על גבעת כורכר. במקום נבנו שני מבני אבן: המצדים עצמה ואורוות לסוסי הפרשים. בתוך המתחם נחפרה באר לשימוש השומרים. הצייר והסופר נחום גוטמן מספר על המצדית הזו בספרו "תעלומת הארגזים".
כמאה שנה אחרי הקמתה, בשנת 1950 פלש למקום יעקב לוי והפך את האתר למוסך ("מוסך הגבעה"). לזכותו יאמר, אומרים במועצה לשימור אתרים, כי שמר על המבנה כל השנים וגם הגג שבנה סייע בשימור המבנה.
השטח, כ-1,800 מ"ר, הוא בבעלות מינהל מקרקעי ישראל. המבנה עצמו הוא בשטח של כ-30מ"ר.
רמי אהרוני, מנהל מכללת חנקין בחולון שגם עוסק בכתיבת תיזה על מגמות ופוטנציאל השימור בחולון, מסר ל-ynet, כי למצדית ולסביבתה הקרובה יש להערכתו חשיבות תרבותית, אדריכלית ונופית. זאת משום שהמבנים במקום הם המבנים הקדומים ביותר בתחומי חולון. בנוסף, מדובר בשריד כמעט אחרון למערכת המצדיות שאפשרה את פיתוח התחבורה מיפו לירושלים. אהרוני מדגיש, כי המבנה מצוי בסמוך לצומת מרכזית ובולט טופוגרפית, ואלפי הנהגים שחולפים בצומת מידי יום בצומת יכולים להבחין בו, כמובן אם יוסרו השלטים.
בעיריית חולון אכן יש תוכנית לשימור למבנה, אולם כמו במקרים אחרים, מדובר בבעיות תקציב וגם פינוי הדייר אינו פשוט.
לדעת אהרוני, יש להסיר את חומת השלטים שמסתירה את המבנה, בתום תקופת הרשיון, אם בכלל ניתן כזה.
מנהלת היחידה לחזות העיר בעיריית חולון, אילנית תשקנט, מסרה כי בעירייה מודעים לבעיה וכי בעל המוסך נתן על דעת עצמו למפרסמים את האפשרות להציב את השלטים תמורת תשלום, למרות שאין רשיון לכך. לדבריה, היות ומשרד הפנים עדיין לא אישר את חוק העזר העירוני להסדרת שלטים העירייה איננה יכולה להסיר את השלטים (יחד עם זאת היא גובה תשלום עבור הפרסום עצמו…). תשקנט ציינה, כי העירייה פנתה למע"ץ, שלה הרשות לאכוף הסרת שלטים, אולם דבר עדיין לא נעשה.
נודע, כי במע"ץ מנסים לטפל בנושא, אולם יש להם קושי לאכוף את החוק על בעל המוסך.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המצדית הטורקית בצומת השבעה
שלטי החוצות מסתירים
מומלצים