שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כלי רכב מזהם? אין כניסה לעיר
    כל רשות מקומית תוכל בעתיד להחליט אם, איך ומתי לסגור את שטחה בפני כלי רכב מזהמים, כך עולה מדיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה. ח"כ דב חנין: "אנחנו נמצאים במצב חרום, וצריך פתרון"

    רשויות מקומיות יקבלו מנדט להילחם באופן עצמאי בזיהום האוויר מכלי רכב. כך מסתמן מסיכום ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה, שקבעה כי סמכויות אכיפת זיהום האוויר מכלי רכב, יעברו בעתיד הלא רחוק לידי רשויות מקומיות. בישיבה שנערכה היום (ג'), עלתה לדיון האפשרות כי כל רשות מקומית וכל עירייה, תוכל בעתיד הלא-רחוק להגביל תנועת כלי רכב מזהמים בשטחה, באמצעות סגירת רחובות או הטלת אגרות מיוחדות.

     

    בנוסף, רשויות מקומיות יוכלו לקנוס כלי רכב מזהמים הנעים בשטחן, על-ידי ניידות ניטור ופקחים שיוכשרו לכך. עוד פעולות שיוכלו הרשויות לנקוט כוללות הקטנת שטחי חנייה במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי, וכן הקצאת נתיבי תנועה ייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צים).

     


    הזיהום בעיר יפחת? (צילום: ניב קלדרון)

     

    העברת סמכויות אכיפת זיהום האוויר לרשויות המקומיות היא חלק מהצעת חוק "אוויר נקי" - הצעת חוק פרטית, שהתקבלה בקריאה ראשונה עוד בכנסת הקודמת. בימים אלה מכינה ועדת הפנים והגנת הסביבה את החוק לקריאה שנייה ושלישית, והישיבה היום עסקה בתפקיד הרשויות המקומיות בהסדרת מניעת זיהום אויר מתחבורה.

     

    יש לציין כי חוק אוויר נקי טעון עדיין אישור, וחלקים רבים בו עדיין אינם מוכנים לקריאה שנייה ושלישית. עם זאת, בוועדה מציינים כי יפעלו לקדם את העברת הסמכויות כבר בחודשים הקרובים.

     

    "פיגוע שקט" 

    "אין ספק שזיהום אוויר מתחבורה הוא אחת הבעיות הקשות ביותר של זיהום אוויר", אמר ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית. "למשל, בתל-אביב זה המקור העיקרי של זיהום אוויר, ויש לכך משמעויות קשות על הציבור". חנין, ששימש היום כממלא מקום יו"ר הוועדה (במקום ח"כ אופיר פז-פינס), ציין כי קיימים מחקרים המצביעים על-כך שמדי שנה מתים מזיהום אוויר כ-1,100 בני-אדם: "זו קטסטרופה - הרבה יותר מאלה שנהרגים בפיגועי טרור או תאונות דרכים. זה פיגוע שקט, שלא שומעים אותו, אבל הוא משמעותי".

     

    במהלך הדיון התברר כי קיימת הסכמה בין מרבית הנוכחים, על כך שיש צורך להעביר את סמכויות אכיפת זיהום האוויר לרשויות המקומיות. "אנחנו מוכנים להעניק את הסמכויות לרשויות מתוך הבנה שהן ינקו את המכוניות המזהמות משטחן", אמר ישעיהו רונן, מנהל אגף תכנון במשרד התחבורה.

     

    "חלק גדול מהטיפול בזיהום אוויר צריך להיות ברמה המקומית", הבהיר אבי מושל, הממונה על זיהום אוויר מכלי רכב במשרד להגנת הסביבה. "צריך להגדיר בחוק את האחריות של הרשויות כלפי התושבים - וגם לדאוג לכך שיהיו להן את הסמכויות לממש את האחריות הזו".

     

    מושל ציין כי עיריית תל-אביב ניסתה לאחרונה לקדם תוכנית המגבילה כניסת כלי רכב מזהמים לתחומה, אך נכשלה מאחר שלא היו בידיה הסמכויות המתאימות. "אין לעירייה סמכויות לשים תמרורים, לסמן אזורים או אפילו להגביל תנועת כלי רכב". ראוי לציין כי ראש עריית תל-אביב, רון חולדאי, הוזמן לדיון בוועדה אך בחר שלא להגיע.

     

    "מוכנים לאתגר" 

    "אנחנו מוכנים לאתגר", הצהיר בפני הוועדה אהוד ענבר, יועץ לתכנון ובנייה במרכז השלטון המקומי. "אולם, אם מטילים עלינו אחריות, צריך לתת גם סמכויות, וגם מקור מימון ברור ומוגדר". כדוגמא לסמכויות אותן מבקשים ברשויות המקומיות, ענבר אומר כי יש להעניק לפקחים של הרשויות סמכויות לעכב כלי רכב - גם לבדיקה, וגם לתקופה ארוכה יותר, אם יתברר כי כלי הרכב מזהם מעל הרמה המותרת.

     

    כמה מהמשתתפים ביקשו לצנן מעט את ההתלהבות. "צריכים לבחון עד כמה יש להעביר את הסמכויות לרשויות המקומיות", אמרה נציגת אגף התקציבים באוצר. "כיום, יש בעיות בשטחי התפר בין עיריות, וכן בשיתוף הפעולה ביניהן, במיוחד בגוש דן. לכן, יש מקום להשאיר חלק מהסמכויות בידי הממשלה".

     

    ישעיהו רונן ממשרד התחבורה סבור כי האחריות על כל נושא התחבורה הציבורית צריכה להישאר בידי משרדו: "יש בעייתיות בתיאום תחבורה ציבורית, בגלל
    שבמקרים רבים הקווים הם מטרופוליניים - למשל בגוש דן". כדוגמה לבעייתיות, הביא רונן את ציר ז'בוטינסקי בגוש דן, שעובר בערים רמת-גן, בני-ברק ותל-אביב. "אי אפשר שכל אחד 'ייקבע שבת לעצמו' - האפשרות שהדברים לא יטופלו על-ידי ראש אחד אינה טובה". רונן ומושל ציינו כי תחבורה ציבורית אחראית לחלק משמעותי מזיהום האוויר הנפלט מכלי רכב. מושל: "הזיהום מתחבורה ציבורית דווקא גדל. הגודש בכבישים מחמיר, וכתוצאה מכך יורדת המהירות הממוצעת - ואז יש יותר זיהום".

     

    ח"כ יוחנן פלסנר, חבר הכנסת היחיד מלבד חנין שנכח בישיבה, אמר כי לפני שמגבילים את תנועת האזרחים, על הממשלה לדאוג לכך שתהיה חלופה ראויה לכלי רכב פרטיים. "קל להגביל, אבל צריך לזכור שעוד אין לנו פתרון משלים ראוי. לא צריך להחמיר בפגיעה ברכבים פרטיים, לפני שיש חלופה ראויה של תחבורה ציבורית".

     

    "הסכמה חשובה" 

    "מסתמנת הסכמה חשובה, לפיה סמכות האכיפה של זיהום אוויר מכלי רכב צריכה להיות של הרשויות המקומיות", סיכם ח"כ חנין, את הישיבה. "אבל יש בעיה: שלטון מקומי יכול ליצור מצב שבו כל רשות תזרוק את הבעיות לחצרה של רשות אחרת. ולכן, צריך לשים סייגים - אחד בנושא התחבורה הציבורית, והשני באותם מקומות שיש תפרים בין רשויות".

     

    חנין ציין כי הפתרון האידיאלי הוא רשות מטרופוליטנית לתחבורה, אולם גם בכך עשויים להתגלות קשיים: "השטן נמצא בפרטים. למשל, אני לא בטוח שעיריית תל-אביב תיתן חלק מסמכויותיה לרשות מטרופוליטנית. אבל אנחנו נמצאים במצב חרום, וצריך פתרון".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, ח"כ דב חנין
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים