שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה טוב יותר לכושר הגופני: אירובי או סקס?
    הקשר בין פעילות גופנית לפעילות מינית הוא מקור לשאלות רבות: האם סקס מרזה? אפשר למות ממאמץ במהלך סקס? מי שעושה כושר עושה גם יותר סקס? "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" מציג מדריך נבוכים לנבוכים

    הקשר בין פעילות גופנית לפעילות מינית הוא מקור לשלל מיתוסים ושאלות מרתקות: האם יחסי מין מרזים? האם הם יכולים לגרום להתקף לב? האם כושר טוב הוא סגולה ליכולת מינית מוגברת? התשובות לפניכם.

     

     

    האם מין מרזה?

    אף שקיום יחסי מין הוא פעילות גופנית, מחקרים הראו שהמאמץ הגופני הנדרש בזמן קיומם נמוך מאוד: משהו שדומה להליכה בקצב איטי. הדופק המואץ וההתנשמויות בזמן יחסי המין נובעים בעיקר כתוצאה מהריגוש הנפשי ולא כתוצאה מהפעילות הגופנית, מה גם שנמצא שלמעשה הדופק אינו גבוה רוב הזמן. אגב, המדידות הראו שגברים פעילים יותר מבחינה גופנית במהלך יחסי המין בהשוואה לנשים.

     

    האם יש סיכון מוגבר להתקף לב או לשבץ מוחי בזמן יחסי מין?

    אף שמדובר בפעילות גופנית לא מאומצת, נמצא שיעור גבוה באופן יחסי של אירועי לב בזמן קיום יחסי מין בהשוואה למאמצים דומים. הסיבה: המתח הנפשי גורם למעורבות של רפלקסים אשר עלולים לגרום להפרעות בקצב הלב ובלחץ הדם וכתוצאה מכך להגדיל את הסיכון. מי שיותר מועדים לפורענות הם חולי לב ואנשים שסובלים מתופעות כמו לחץ דם גבוה שאינם מאוזנים תרופתית - המקיימים יחסי מין עם בן או בת זוג לא קבועים.

     

    האם רמת הכושר הגופני משפיעה על תדירות יחסי המין?

    מחקרים מראים שאנשים בעלי כושר גבוה מהממוצע מקיימים יחסי מין בתדירות גבוהה יותר. נמצא גם קשר ישיר בין מספר האימונים השבועי לבין תדירות קיום יחסי המין. ההשפעה המיטיבה של הפעילות הגופנית על יחסי המין מתחילה רק כשמתאמנים לפחות שלושה אימונים אירוביים שבועיים של 40 דקות. תדירות המין עולה בהדרגה עד שמגיעים לדרגת פעילות של שישה אימונים שבועיים באותו אורך. אימון שביעי כבר לא משפיע.

     

    האם יש קשר בין פעילות גופנית לאונות אצל גברים?

    תהליך הזקפה הינו תוצאה של כמה תהליכים פיזיולוגיים, אשר בסופם מתרחשת דווקא הרפיה של שריר באיבר המין. זו מאפשרת זרימת דם מוגברת אליו - ויצירת זקפה. תהליך התרחבות כלי הדם באזור זה דומה להתרחבות כלי הדם בעורקי הלב ובעורקי הגוף האחרים בתגובה למאמץ גופני. רמות גבוהות של כולסטרול וסוכר בדם, וכן חוסר פעילות גופנית, גורמים לפגיעה ביכולת של כלי הדם להתרחב - ומזיקים לזקפה.

     

    האם פעילות גופנית עשויה לעזור במצב של חוסר אונות בגברים?

    מחקרים רבים הוכיחו ששינוי אורח החיים, שכלל פעילות גופנית, גרם לשיפור משמעותי ביכולת התפקוד המיני של גברים. המחקרים הוכיחו שבקרב הסובלים ממחלות לב או מסוכרת, תוכנית אימונים לשיפור הכושר האירובי אשר נמשכה כחצי שנה, וגרמה לשיפור משמעותי בכושרם של המתאמנים, שיפרה באופן משמעותי גם את התפקוד המיני שלהם.

     

    האם יש קשר בין ירידה בתפקוד המיני של נשים לפעילות גופנית?

    בקרב נשים ירידה בתפקוד המיני נובעת בעיקר מחולשה ומפגיעה בתפקוד שרירי רצפת האגן, שעלולה להתרחש לאחר לידה, ניתוח גינקולוגי או בהשפעת הגיל. התסמינים של חולשת השרירים הם דליפה של שתן, צניחה של הרחם בחלל האגן וירידה באיכות יחסי המין.

     

    תרגול של שרירי רצפת האגן באמצעות תרגילים בסיסיים לחיזוק רצפת האגן, פילאטיס או יוגה גורם לשיפור משמעותי בכוחם ולעלייה משמעותית בתפקוד המיני. בקרב נשים הסובלות מדליפת שתן או מצניחה של הרחם מומלץ תרגול פיזיותרפיה עם מכשירי ביו-פידבק על מנת לשקם את התפקוד המיני.

     

    גם אימון אירובי משפר את התפקוד המיני בקרב נשים, אף שלא ברור מה הגורם המדויק לכך. אחת הסברות היא שאימון גורם להפחתת משקל, ואילו השמנת יתר גורמת לירידה בתפקוד המיני.

     

    האם חיזוק שרירי רצפת האגן יכול להועיל גם לגברים?

    אצל גברים אשר עברו פרוצדורות רפואיות באזור רצפת האגן, כגון בבלוטת הערמונית, תפקוד השרירים עלול להיפגע ולהוביל לירידה בתפקוד המיני. תרגול דומה לזה שעושות נשים גורם לשיפור משמעותי בתפקוד המיני שלהם.

     

    האם פעילות גופנית עלולה להזיק לתפקוד המיני?

    כמה מחקרים מצאו קשר ישיר בין רכיבה ממושכת על אופניים לפגיעה בתפקוד המיני של גברים ושל נשים. הסיבה: כיסא האופניים גורם ללחץ מוגבר על אזור תחתית האגן. הלחץ הזה, לאורך זמן, גורם לפגיעה בעצבים, בשרירים ובכלי הדם ברצפת האגן.

     

    נוסף על כך, בקרב נשים העוסקות בפעילות גופנית הכוללת זעזועים רבים, לדוגמה

     מתעמלות, נמצאה עלייה בפגיעה בשרירי רצפת האגן.

     

    את הסכנה ניתן להפחית אם בזמן רכיבה על אופניים תרימו את הישבן מהכיסא כל כמה דקות כדי לשחרר את הלחץ מתחתית האגן. כמו כן, מומלץ להתאים את הכיסא כך שיתמוך בצורה טובה יותר בעצמות האגן ויפעיל פחות עומס על הרקמות הרכות.

     

    לנשים העוסקות בספורט הכולל ניתורים רבים מומלץ לשלב תרגול לחיזוק שרירי רצפת האגן בתוכנית האימונים.

     

    • הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף הרצליה לפיזיותרפיה וכושר,‭www.plife.co.il ‬


     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יש קשר ישיר בין מספר האימונים לתדירות יחסי המין
    צילום: Index Open
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים