שתף קטע נבחר

הרווח החדש של גוגל: כמה ישלמו יצרניות אנדרואיד?

יצרניות אנדרואיד המשווקות באירופה, יצטרכו לשלם לגוגל עד 40 דולר לכל מכשיר שיגיע מצוייד במערך האפליקציות והשירותים של החברה - כולל גוגל פליי. עם נתח שוק עולמי של כ-80 אחוז מהמכשירים, מדובר בהרבה כסף

בחודש יולי האחרון הוטל על ענקית הטכנולוגיה גוגל, קנס כספי היסטורי: האיחוד האירופי טען כי גוגל, מפתחת מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בעולם - אנדרואיד, מנצלת לרעה את אחיזתה בשוק כדי לדחוק את המתחרות. על פי הערכות, למעלה מ-80 אחוזים מהמכשירים הניידים בעולם, רצים על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. הקנס, אגב, עומד על סכום חסר תקדים של 5 מיליארד דולר.

 

אפליקציות גוגל (צילום: Shutterstock)
אפליקציות גוגל על מכשיר אנדרואיד(צילום: Shutterstock)

 

יכול להיות שבגוגל מצאו דרך להרוויח את הקנס הזה בחזרה. בשבוע שעבר דווח כי הענקית תדרוש מיצרניות אנדרואיד המשווקות באיחוד האירופי, תשלום עבור מערך השירותים והאפליקציות של גוגל - כדי שאלה יותקנו על גבי המכשירים. אלה כוללות ראש ובראשונה את חנות האפליקציות "גוגל פליי", וכן את השירותים הפופולריים ג'ימייל, גוגל מפות, יוטיוב, גוגל דרייב וכמובן מנוע החיפוש ודפדפן כרום.

 

ההכרזה של גוגל הגיעה עם מעט מאוד פרטים, אבל מסמכים ראשונים שמצאו דרכם לרשת מראים כי גוגל מתכננת לדרוש עד 40 דולר לכל מכשיר אנדרואיד שישווק באירופה ויגיע מצוייד בשירותי גוגל. על פי ההערכות, התשלום החדש ייכנס לתוקף לגבי כל מכשיר שיימכר החל מחודש פברואר 2019.

 

התמחור צפוי לעבוד באופן הבא: גוגל מחשבת את המחיר הנדרש לגבי כל מכשיר, על סמך רזולוציית המסך שלו, בחישוב דחיסות הפיקסלים לאינץ' (ppi). מכשירים שיגיעו בדחיסות גבוהה יותר מ-500 ppi, יידרשו לשלם 40 דולר, אבל ככל שהרזולוציה נמוכה יותר, התשלום יהיה נמוך יותר. מכשירים מדרג נמוך, המגיעים עם מסכים קטנים יותר ורזולוציה נמוכה, יחוייבו בתשלום של כ-2.5 דולר בלבד. המחיר משתנה גם בהתאם לשווקים השונים באירופה - והוא יהיה אחר עבור כל מדינה. המדינות שבהן ישלמו יותר הן ככל הנראה בריטניה, גרמניה, הולנד, נורבגיה ושבדיה.

 

סמארטפונים חזקים (צילום: יח
סטנדרט של מעל אלף דולר. אייפון אחד והרבה אנדרואידים

 

גוגל גם מפרקת לראשונה, בהתאם לדרישות האיחוד האירופי, את החבילה שהציעה ליצרניות, משני שירותים מרכזיים - מנוע החיפוש שלה ודפדפן כרום. על פי החלטת האיחוד, העובדה שגוגל הציעה את מערכת ההפעלה שלה יחד עם שני השירותים המובנים של גוגל, חסמה תחרות וחדשנות. מכשירי אנדרואיד כבר לא יגיעו כברירת מחדל עם כרום וחיפוש גוגל - אלא אם היצרנית תחליט על כך. בהתאם, יצרניות שיבחרו שלא להתקין מראש את מנוע החיפוש של גוגל על המכשיר, לא יהנו מהרווחים שמגיעים ממנו.

 

כרגע, השאלה הנשאלת היא - לאן יתגלגל התשלום הזה: בשוק שמכתיב כי מחירם של מכשירי דגל כבר מאמיר מעל ל-1,000 דולר כסטנדרט, תוספת של 40 דולר למכשיר היא לא משהו שיש להקל בו ראש, בעיקר אם התשלום הזה יגולגל הלאה אל הצרכנים ויצרניות האנדרואיד יסרבו לספוג אותו.

 

גוגל כבר סופגת ביקורת על נתח האחוזים שהיא דורשת ממפתחים עבור הכנסת האפליקציות למדפי חנות "גוגל פליי": בקיץ האחרון החליטה חברת Epic Games, מפתחת להיט הגיימינג פורטנייט, כי היא לא תשיק את גרסת האנדרואיד של המשחק דרך החנות הרשמית של גוגל, במחאה על 30 האחוזים מסך ההכנסות שהענקית גובה ממפתחים. בהמשך, ההחלטה של יצרנית פורטנייט גררה גם ענקיות טכנולוגיה נוספות במחאה על האחוזים הגבוהים שגובות אפל וגוגל בחנויות האפליקציות שלהן.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אפליקציות גוגל
צילום: Shutterstock
מומלצים