שתף קטע נבחר

ארה"ב: הדמוקרטים קוראים לחקור את FaceApp

בתוך פחות משבוע הפכה האפליקציה שמראה לנו איך ניראה בגיל הזהב מלהיט ויראלי לסכנת פרטיות. עכשיו, קוראים הדמוקרטים לחקור את האפליקציה שמקורה ברוסיה, ומזהירים מפני השימוש בה - בייחוד לקראת בחירות 2020. האם יש ממה לחשוש?

אפליקציית FaceApp, שכבשה בסערה את הרשתות החברתיות בשבוע האחרון כשאיפשרה למשתמשים לראות את עצמם בגיל הזהב, מעוררת בהלה שדווקא לא קשורה לקמטים של זקנה: החשש המרכזי הוא מפני פגיעה בפרטיות המשתמשים ושימוש לרעה בתמונותיהם, שמועלות לענן לצורכי עיבוד מבוסס בינה מלאכותית (AI). אה, כן, וישנה גם העובדה הזניחה, ש-FaceApp היא אפליקציה רוסית.

 

גל גדות  (צילום: AP)
בדקנו איך וונדר-וומן מזדקנת (צילום: AP)

 

עכשיו, קורא הסנאטור צ'אק שומר מטעם המפלגה הדמוקרטית, לחקירה ממוקדת של האפליקציה בידי ה-FBI, וכן בידי ועדת המסחר הפדרלית בארצות-הברית (FTC). קריאה זו מתווספת לדרישה של הוועדה הדמוקרטית הלאומית (DNC) לקמפיינרים מטעם המפלגה לקראת הבחירות לנשיאות 2020, שלא לעשות שימוש באפליקציה. "יהיה מאוד מטריד לגלות שמידע רגיש על אזרחי ארה"ב יגיע לידיים של כוחות זרים ועוינים, המפעילים מתקפות סייבר כנגד ארצות הברית", כתב שומר במכתבו.

 

הפאניקה לא עוצרת שם: נרשמו חששות שנוגעים להסכם תנאי השימוש באפליקציה, שנכתב בצורה לא בהירה ולא עקבית; משתמשים טענו כי לא הובהר שעיבוד התמונה נעשה בענן ולא באופן מקומי על המכשיר; ואחרים אף הוסיפו שלפחות בגרסת ה-iOS של האפליקציה, היא מצליחה לעקוף את הגדרות המשתמש ולקבל הרשאות למצלמה. אה, ויש גם העניין הקטן הזה שהוזכר קודם - האפליקציה היא פרי פיתוח של סטארט-אפ רוסי.

 

 

בינתיים, FaceApp שיגרה מכתב פתוח ובו בחרה להשיב לכל הטענות נגדה: החברה הבהירה כי היא לא מוכרת או מעבירה הלאה מידע של משתמשים; כי היא אכן מבצעת את עיבוד התמונה בענן - אבל עושה זאת רק עבור התמונה הנבחרת, ולא ניגשת לכלל התמונות בגלרייה; האפליקציה לא מחייבת יצירת חשבון משתמש, ואכן מרבית המשתמשים לא מבצעים התחברות אליה - כך שאין ברשות החברה מידע עליהם; ניתן לפנות לחברה בבקשה להסיר את התמונות בכל רגע נתון (ויש אפילו המלצה לאיך הכי טוב לעשות את זה); מרבית התמונות שמועלות לענן - נממחקות בצורה אוטומטית אחרי 48 שעות; והכי חשוב - מרכז המחקר והפיתוח של החברה אומנם ממוקם ברוסיה, אבל השרתים דווקא לא, כך שהמידע לא עובר דרך המדינה.

 

השטאנץ כבר די מוכר: אחת לכמה חודשים צצה אפליקציה ויראלית שממלאת את הרשתות החברתיות, או אתגר רשת מתודלק על-ידי משפיענים וסלבריטאים, ומיד אחר-כך מתחילות לצוץ גם תיאוריות, קונספירטיביות יותר או פחות. רק לפני חצי שנה היה זה "אתגר 10 השנים". במהרה נמלאו הרשתות החברתיות בתמונות מפוצלות - שמציגות פער של 10 שנים בין תמונה לתמונה.

 

רגע אחרי ההתלהבות הגורפת, החלו לשטוף את הרשת תיאוריות שלפיהן האתגר מקורו בצורך של פייסבוק לאיסוף מידע ויזואלי על משתמשים, לצורכי אימון האלגוריתם של פייסבוק לזיהוי פנים ולחיזוי הזדקנות. בזה, פחות או יותר זה נגמר. למה? פייסבוק אולי נשמעת קצת כמו FaceApp, אבל היי, היא אמריקאית לגמרי. והס מלהזכיר את משברי האמון של ענקית הטכנולוגיה - קיימברידג' אנליטיקה, פרצות אבטחה שחשפו מידע רגיש, וכן גם פרצת אבטחה שחשפה תמונות של כמעט 7 מיליון משתמשים. בפייסבוק, כן? לא בשום מקור אחר.

 

גם חברות אמריקאיות מפשלות 

ובכל זאת, אם להיות לגמרי כנים, גם ההאשמות בגזענות טכנולוגית הן נמהרות במקצת. כן, העובדה שמדובר באפליקציה רוסית מבהילה את האמריקאים - וממש לא רק אותם. אבל כדאי לזכור שהאקוסיסטם הרוסי הוא אחר לגמרי, שם פועלות חברות טכנולוגיה תחת הסכמה גורפת לספק לממשל גישה למידע ולנתונים. על הרקע הזה, אפליקציות פופולריות כמו טלגרם נכנסו להתנגשויות ברוסיה ואף נחסמו בשטחה.

 

אז מה דרך הפעולה הנכונה? כדאי לנקוט במשנה זהירות עם כל התקנה של אפליקציה חינמית, שמאחוריה עומדת חברה לא מוכרת. אבל קחו בחשבון: גם הרשתות החברתיות והאפליקציות הפופולריות בעולם - מקבלות מכם גישה לאלבומי תמונות, קבצים, מיקרופון ומיקום, ועוד הרבה יותר, וגם הן נוהגות לפשל ובגדול. זה שהן נולדו בארצות-הברית לא הופך אותן לבטוחות אוטומטית, תשאלו את אדוארד סנודן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
גל גדות. מזדקנת יפה
צילום: AP
מומלצים