שתף קטע נבחר

6,000 דולר: למה המק פרו החדש כל כך יקר?

אפל הדהימה את עולם הטכנולוגיה כשהכריזה שהדור החדש של המחשב יעלה החל מ-6,000 דולר ויוכל לטפס גם ליותר מ-30 אלף דולר. ועוד לא דיברנו על המסך והסטנד שיעלו יחד כמו המחשב. מחיר מוצדק? כנראה שלא, אבל לא שמענו אף אחד מתלונן על מחיר של פרארי - וככה אפל רוצה שתחשבו עליה

לא מעט גבות הורמו לפני יומיים כאשר אפל הציגה בכנס WWDC  מחשב חדש שמחירו ההתחלתי הוא 6,000 דולר (ומחיר הגרסה היקרה ביותר צפוי לחצות את רף ה-30,000 דולר). אותן הגבות ממש התנתקו מבעליהן והחלו לרוץ בחדר תוך זעקות בהלה כאשר באותו האירוע הכריזה החברה על מסך חדש שעולה 5,000 דולר ומגיע בלי מעמד - שכדי ליהנות ממנו תצטרכו להיפרד מעוד כ-1,000 דולר. מה קורה פה?

 


בואו נתחיל מלומר את הברור מאליו - יהיו אנשים שיקנו את המחשב הזה, והם לאו דווקא טיפשים או "מכורים". את המק פרו הקודם - שעלה 3,000 דולר "בלבד" - אפשר היה אמנם למצוא גם במשרדים של מיליונרים משועממים, אבל קהל היעד האמיתי שלו היה אנשי מקצוע שצריכים את כוח העיבוד שאותו הוא מספק. המחשב החדש, כמו קודמו, הוא מכונת עבודה עם מפרט מאוד מרשים, שכולל לוח אם המאפשר לחבר שמונה כרטיסי PCI ותמיכה ב-1.5 טרה בייט של זכרון.

 

אבל אל תטעו: ממש לא מדובר במחשב האישי הכי חזק בעולם. גם לפני שאפל החליטה למכור מק פרו ב-6,000 דולר אפשר היה להרכיב מחשבים מרכיבים שעולים עשרות אלפי דולרים. למעשה, יש אפילו מעבדים שמחירם גבוה מ-5,000 דולרים.

 

סוס עבודה 

אז מי צריך את המק פרו החדש? אנשים שמתעסקים בעיבוד גרפי, עורכי וידיאו, אולפני הקלטות וכדומה. מי יקנה את זה? הארגונים שעבורם האנשים האלה עובדים, שאינם בהכרח רגישים מאוד למחיר כזה. בתמורה הם יקבלו סוף סוף מק פרו עדכני שאת רכיביו אפשר לשדרג (הקודם לא הצטיין בזה).

 

המק פרו החדש של אפל (צילום: AFP)
לנו זה נראה כמו פומפייה ב-6,000 דולר(צילום: AFP)

המק פרו החדש של אפל (צילום: AFP)
עם המסך והסטנד. לא כלולים במחיר(צילום: AFP)

 

אבל יש פה שאלה נוספת: מי ירצה את המחשב הזה? התשובה היא שמיליוני טכנופילים ברחבי העולם ירצו אותו, בזכות העובדה שהוא קיים, הוא יפה (כן, גם פומפייה יכולה להיות יפה) והוא יקר להחריד. ולאד סבוב, עורך בכיר באתר הטכנולוגיה The Verge, השווה את המחשב הזה למכונית על. זאת השווה מדויקת למדי, כי כמו מכוניות על, המחשב הזה הוא רכישה מוצדקת עבור מעטים ותרגיל במיתוג עבור כל השאר.

 

אפל צריכה את התרגיל הזה כי בשנים האחרונות הרווחים שלה מושפעים פחות מגידול במכירות של המוצרים הפופולריים ביותר שלה (האייפונים), ויותר מהגדלת הרווחיות. שוק הסמארטפונים היקרים רווי, והתחרות מצד יצרני אנדרואיד מצליחה לערער את השליטה של אפל בשוק הפרימיום בכל רחבי העולם. כדי לא להפחיד את בעלי המניות, החליטה אפל כבר לפני כמה שנים שהעתיד הוא בהעלאת מחירים ובניסיון להצדיק את התמורה עבורם.

 

טים קוק והמק פרו החדש (צילום: EPA)
טים קוק והמחשב החדש. מישהו צריך להכניס כסף לחברה הזאת(צילום: EPA)

המק פרו החדש של אפל (צילום: אפל)
המחשב החדש ימצא בית חם באולפני הקלטות(צילום: אפל)

 

עד עכשיו התוצאות של המהלך היו מעורבות. בינואר האחרון הודיעה אפל לראשונה בעשור הנוכחי על ירידה בהכנסות וברווחים. אין מה לדאוג לאפל - היא עדיין חברה עצומה, שנכנסה בשנים האחרונות לשווקים חדשים כמו סטרימינג של מוזיקה והפקת תכני טלוויזיה. אבל החברה הזו כבר מזמן לא ייצרה מכשיר באמת-נחשק, ומחשב שמחירו עשוי להגיע לעשרות אלפי דולרים אולי יעשה את העבודה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים