שתף קטע נבחר

עופרת בקפה: עוד מכונות התגלו - במקומות עבודה

משרד הכלכלה מצא חריגות בכמות העופרת שמפיק אחד מדגמי מכונת הקפה של ווגה שמשווקת פאוזה מקבוצת מי עדן וכן בדגם של יוניק שמשווקת חברת הקפה לנדוור. פאוזה: "נפעל בהתאם להנחיות". לנדוור: "לא מדובר בדגם שנמצא ברשת בתי הקפה לנדוור"

עופרת בקפה במכונות נוספות: בבדיקה שערך משרד הכלכלה התגלו כמויות חריגות של עופרת במים בדגם LB4105 של ווגה, המשווק על-ידי פאוזה, חברה בת של מי עדן וכן בדגם קלאסיק מירה של יוניק, המיובא על-ידי חברת לנדוור.

 

בחודש האחרון משרד הכלכלה בדק מאות מכונות, באמצעות מכון התקנים. במהלך הבדיקה, הוכנסו אל שני הדגמים מים נקיים מעופרת והתגלה כי המים היוצאים מהם מכילים כמות גבוהה של עופרת.

 

שני הדגמים ככל הנראה אינם משווקים לרשתות קפה, אלא למקומות עבודה בלבד, כלומר הפגיעה אינה רחבת היקף. יחד עם זאת, במקומות עבודה אנשים נוטים לשתות יותר כוסות קפה מאותה מכונה. את המכונות של ווגה משווקים בארץ יבואנים נוספים אך רק הדגם של פאוזה נמצא ככזה שהמים היוצאים ממנו מכילים כמות עופרת הגבוהה מהתקן. הדגם של לנדוור אינו משווק ברשת בתי הקפה של לנדוור.

 

ynet פנה בשאלה לחברת הקפה לנדוור בשבוע שעבר, לגבי חריגות עופרת שנתגלו במכונה שהיא משווקת, אך החברה הכחישה את הדברים וטענה אז כי אין בידה מידע על חריגות בכמות העופרת במים שמפיקה המכונה. בחברה טוענים כעת שהדבר נודע לה רק השבוע.

חברת קפה לנדוור. חברה נפרדת מרשת בתי הקפה (צילום מסך) (צילום מסך)
חברת קפה לנדוור. חברה נפרדת מרשת בתי הקפה(צילום מסך)

עוד 3 דגמים נמצאים בבדיקה

שני הדגמים הללו מתווספים לדגם סופיה של ביאנקי, המשווק בארץ על-ידי שטראוס ואווא קפה ולמכונות לה פבוריטה, המיוצרות בארץ, שבכולם נתגלה כי פולטים עופרת למים היוצאים מהמכונה, בכמות הגבוהה מהתקן.

 

במקביל לבדיקה שנכפתה על משווקי מכונות הקפה, במשרד הכלכלה בודקים עוד שלושה דגמי מכונות. בנוסף, המשרד יזם בדיקות עצמאיות רחבות היקף של ספקי הקפה במעבדות פרטיות, אם יימצאו ממצאים חריגים - המכונות יבדקו שוב על ידי משרד הכלכלה.

 

צו מנהלי: לתקן את המכונות במידת הצורך

פאוזה וחברת הקפה לנדוור קיבלו הודעות למתן זכות טיעון (שימוע). פאוזה כבר הגיבה למשרד וזה יוציא לה צו מנהלי, ללנדוור יוצא צו כזה לאחר שתשיב למשרד הכלכלה.

 

במסגרת הצו, ניתנת הנחיה להפסיק לייבא, למכור או להשכיר את המכונות, לספק למשרד רשימה של לקוחות להם הופצו המכונות, להודיע ללקוחות הרלוונטיים שהתגלתה הבעיה, לפרט את הפעולות שיש לבצע בהתאם ולבדוק את המכונות לפי פרוטוקול מכון התקנים. במקרה של גילוי מכונות שאינן עומדות בתקן – על החברות להשבית את המכונה עד לאיתור מקור הבעיה ותיקונה ולהודיע על כך לציבור, דבר שמשרד הכלכלה יעשה במקרה זה.

 

הבעיה קיימת דווקא במכונות חדשות

פרשת העופרת בקפה החלה בחודש שעבר, אז התגלו כמויות חריגות של עופרת במים שמפיקים מכונות קפה מדגמי היצרנית ביאנקי שמיובאת מאיטליה על ידי קפה עלית, מקבוצת שטראוס, פאוזה מקבוצת מי עדן ולה פבוריטה, המיוצרת בישראל. עד כה נבדקו 500 מכונות שלהן ו-240 מתוכן נמצאו פגומות.

  

בסוף החודש שעבר נודע ל-ynet כי בעקבות מידע של גורם בשוק הקפה, משרד הכלכלה החל לבדוק דגמים נוספים של חמש חברות נוספות כדי לוודא האם יש במים כמויות חריגות של חומרים מסוג עופרת, נקל, קדמיום וארסן. דגם אחד הוכרז כתקין בשלב מוקדם של הבדיקות ובסופו של דבר בשלושה דגמים נמצאה תקלה, במסגרתה הועברה עופרת למים.

 

משרד הכלכלה מסר אז כי "הבעיה קיימת דווקא במכונות חדשות, ולא במכונות ותיקות. יתכן שצריך להפעיל אותן זמן מה כדי שהתקלה תעבור".

 

בהודעה ששלח משרד הכלכלה, בשעה שהודיע על בדיקת כל מכונות הקפה מדגמי ביאנקי ולה פבוריטה בחמש מעבדות שונות, נמסר: "החל משנת 2005 נכללו, במסגרת התקן הרשמי החל על מכונות קפה, הוראות בעניין נדידת מתכות וחומרים אחרים למים המופקים מהמכונות. כל היצרנים והיבואנים והמוכרים של מכונות הקפה חייבים, לפי הדין, לעמוד בהוראות התקן הרשמי".

 

"לנשים בהריון מומלץ להימנע משתיית קפה ממכונות מוסדיות" 

משווקי הקפה טוענים כי המכונות מיוצרות באירופה או על פי תקנים אירופים וכי יתכן שמקור העופרת בברזים או שמדובר בתוצאה של הבדיקה הבעייתית לטענתם. "אם המכונה מוזנת במים שיש בהם אפילו אחוז נמוך של עופרת, היא צוברת עופרת, לכן הבדיקה הנכונה היא מטלורגית (בדיקת החומר המתכתי - מ"ק) ולא בדיקה של מים".

 

משרדי הממשלה מסרו אז כי "בחלק מהמכונות שנבדקו, נמצאו רמות עופרת שעולות על המותר בתקן החל על מכונות הקפה, אשר מסתמך על הערכים הקבועים בתקנות בריאות העם (איכותם התברואית של מי שתייה ומתקני מי שתייה - מ"ק) וכן מהרמות המרביות המותרות במשקאות, כפי שנקבע בקווים המנחים של משרד הבריאות.

 

כמו כן, המשרדים ביקשו להדגיש כי "אין מדובר בסכנה מיידית. יחד עם זאת, במהלך תקופת ביצוע הבדיקות, ומטעמי זהירות מונעת, משרד הבריאות ממליץ להפחית ככל שניתן בשתיית קפה ממכונות מוסדיות - עד לקבלת תוצאות הבדיקה, ככל שהדבר מתאפשר.

 

"בנוסף, משרד הבריאות ממליץ לנשים בהריון להימנע משתיית קפה ממכונות מוסדיות עד להודעה חדשה".

 

מחברת הקפה לנדוור, יבואנית יוניק לישראל, נמסר בתגובה: "משרד הכלכלה לקח לבדיקה מכונה מדגם מסוים שייבאנו ממנו יחידות בודדות. כך או כך, לא מדובר בדגם שנמצא ברשת בתי הקפה לנדוור".

 

מחברת פאוזה נמסר בתגובה: "קיבלנו את תוצאות בדיקת מכונת הקפה מדגם LB4105 ואנו פועלים בהתאם להנחיית משרדי הבריאות והכלכלה לבדיקת המכונות מדגם זה. זאת, כדי לוודא שנמשיך לתת את השירות והקפה הטובים ביותר ללקוחותינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים