שתף קטע נבחר

אחרי בלגן טרגט: הקלות בייבוא אישי של מזון ותוספי מזון

בעקבות לחצי צרכנים וחברות שילוח, משרד הבריאות החליט לשנות את נוהל יבוא אישי של מזון ארוז, כך שייעשה ללא בדיקות המשרד, ואחרי חתימה על הצהרה שמדובר בייבוא לצריכה אישית. נקודות תורפה: ניתן לייבא רק 6 פעמים בשנה, יש הגבלות על מוצרי מזון מסוימים ומדובר בהקלה רק למזמינים דרך חברות השילוח

הצלחה לצרכנים, לחברות הבלדרות והשילוח ולקבוצות הפייסבוק: מעתה ניתן לייבא ארצה בייבוא אישי מזון בכמות גדולה מבעבר - עד 5 ק"ג למוצר ועד 15 ק"ג בסך הכל, וכמעט ללא עיכוב מצד משרד הבריאות.

 

ההחלטה הגיעה, בין השאר, בעקבות בלגן טרגט. במסגרת המבצע של הרשת שכשל, צרכנים הזמינו אריזות מזון יבש מחו"ל ונתקלו בהודעה שיש לאשר את הייבוא עם משרד הבריאות. בדרך כלל, עוברים את ההליך הזה רק משלוחים שנשלחים דרך חברות השילוח. חבילות מזון שנשלחות ארצה באמצעות דואר ישראל, לרוב לא עוברות בדיקה של משרד הבריאות.

 

עד כה ניתן היה לייבא מזון ארוז בייבוא אישי עד 15 ק"ג כולל (אבל לא יותר מ-3 ק"ג למוצר), ללא צורך באישור מוקדם לייבוא מזון וללא צורך במסמכים נלווים. עם זאת, למעט הגבלה זאת (ומספר הגבלות לגבי מוצרי מזון ספציפיים), ההפרדה בין יבוא אישי לא הייתה ברורה לחברות השילוח ולצרכנים, ועל כן חבילות התעכבו במכס והמתינו לאישורי משרד הבריאות המתנה מייגעת שעלתה לצרכנים כסף רב.

 

כעת, אין צורך בבדיקה פרטנית של כל חבילה, כשמדובר בייבוא אישי. עם זאת, על הצרכן לחתום על טופס הצהרה אישי לפיו הוא מייבא ארצה מזון העומד בדרישות צו יבוא אישי ובדרישות הנוהל לצריכה אישית בלבד וכן שהייבוא הוא בכמויות המותרות.

 

בנוסף, על הצרכן המייבא להצהיר שכל נזק שייגרם מהייבוא הוא על אחריותו. חברת השילוח תשמור את המסמך בארכיון דיגיטלי למינימום שלוש שנים. כלומר, יש פה הקלה על הייבוא, אך גם הטלת אחריות על הצרכן המייבא, כולל השלכות בריאותיות שעלולות להיות מאכילת מזון שמיובא באופן פרטי.

בכל זאת יש ביורוקרטיה: טופס הצהרה עליו הצרכן נדרש לחתום ()
בכל זאת יש ביורוקרטיה: טופס הצהרה עליו הצרכן נדרש לחתום

 

 כדי להבהיר את השינוי, משרד הבריאות הוציא בימים האחרונים חידוש לנוהל יבוא אישי של מזון, שנכנס לתוקף היום, 5 בספטמבר, לפי סעיף 99 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו – 2015. במקביל, הנוהל יפורסם לידיעת הציבור באתר האינטרנט של שירות המזון הארצי.

 

במסמך שהוציא משרד הבריאות נכתב כי "נוהל זה מסדיר את הליך הייבוא האישי של מזון למדינת ישראל שפרסם מנהל שירות המזון הארצי לפי סעיף 55 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו – 2015".

 

מטרות הנוהל היא לעשות סדר. "הגדרת קווים מנחים לסיוע ואחריות בקבלת החלטות על ידי מנהל רשות המסים בכל הנוגע לעמידת טובין מיובאים... הסדרת תהליכי הייבוא האישי של מזון לשם יצירת מסגרת אחידה ומשותפת של כללים, עקרונות והנחיות לביצוע תהליך יבוא אישי".

 

לפי הנוהל, צרכן פרטי שמזמין מזון מחו"ל יהיה פטור מרישום יבואן במשרד הבריאות, וכן פטור מדרישת אישור קבלת הצהרה או אישור מוקדם לייבוא מזון רגיש. כן יהיה פטור מתהליך שחרור בתחנת הסגר / מעבר. כמובן שיהיה עליו לשלם מכס בעת הצורך ועליו לייבא מזון שעומד בחוק.

בלגן טרגט. גם בגלל מקרים כאלה ()
בלגן טרגט. גם בגלל מקרים כאלה
 

 

הגבלות: אין לייבא מזון לתינוקות, הגבלה על כמות תבלינים

עם זאת, גם להקלות הייבוא יש עדיין הגבלות. יש לייבא מזון ארוז מראש ומסומן בשפת המקור בלבד, כזה שלא מכיל רכיבים מהחי (למעט דגים משומרים וגבינות קשות). ואין לייבא תרכובות מזון לתינוקות ופעוטות.

 

בנוסף, יש הגבלות כמותיות למוצרים מסוימים: בתבלינים הכמות המותרת תהיה עד 5 ק"ג במשלוח, אך לא יותר מ-500 גרם לסוג תבלין אחד. כמות של זעפרן מיובא תוגבל ל-20 גרם בלבד למשלוח. כן, ניתן לייבא שימורי דגים, גבינות קשות עד 5 ק"ג (בעבר עד 3 ק"ג), אבקות חלב בקופסאות ומוצרי חלב משומרים, ממתקים ומשקאות.

 

לגבי תוספי תזונה ארוזים מראש: הכמות תהיה עד 15 פריטים, אך לא יותר מ-5 פריטים לכל סוג.

 

ניתן לראות שיש כאן הגבלות על מנת שיבואנים מסחריים לא ינצלו את מסלול הייבוא הקל. הגבלה נוספת דנה בתדירות הייבוא האישי של מזון. לפי הנוהל, תדירות הייבוא לא תעלה על 6 פעמים בשנה. עם זאת, מדובר בהגבלה שניתן לעקוף, שכן במשרד הבריאות לא בהכרח יעקבו אחרי כל אדם שמזמין חבילות.

 

חובות גם על חברת השילוח

אסור לחברת השילוח לשחרר מזון שיובא בכמויות חריגות מהנוהל המפורט, עליה לשמור כאמור את טופס ההצהרה האישי עד מינימום שלוש שנים ולספקו לשירות המזון הארצי, בעת הצורך, תוך חמישה ימי עבודה.

 

בנוסף, המשלחים יתחייבו להעביר נתונים בנוגע לכמויות המשלוחים, סוגי המוצרים ושמות היבואנים, במידה ויידרשו על ידי שירות המזון הארצי.



הגדרה: מה נחשב למזון ()
הגדרה: מה נחשב למזון

 

 

ההטבה: בעיקר ללקוחות חברות השילוח. "יביא לירידית מחירים של תוספי תזונה בישראל"

מנכ"ל DHL ישראל ויו"ר איגוד חברות הבלדרות בלשכת המסחר, יאיר ביטון, שקידם את הנושא מול משרד הבריאות, אמר ל-ynet: "בדואר הכל פרוץ כי המידע לא תמיד עובר למכס, לכן אפשר לייבא מוצרי מזון מבלי שמשרד הבריאות בודק אותם. עד כה, כל תוסף מזון וכל משלוח שהכיל בתוכו אוכל - היינו צריכים לעכב אותו, למרות שחבילות מגיעות לארץ תוך 28-24 שעות. בדרך כלל תוך 72-48 שעות אפשר לקבל את תוסף המזון או המזון.

 

"לפני השינוי המוצרים עוכבו באחסנה, לאחר שהחתמתי את הלקוח על הצהרה, אני הולך למשרד הבריאות, המוצר משוחרר וחוזר חזרה ללקוח. כל זה לוקח זמן ומטרטר. בנוסף יש עלויות לאחסון וכמובן שגם דמי טיפול על התהליך והעסקת כוח אדם מרובה.

 

"כעת הם בעצם נתנו לנו אפשרות לשחרר את זה באוויר. לא צריך יותר לעצור, כל עוד אני מבטיח שאני מחתים את הנמען על ההצהרה הזאת".

 

השינוי הוא בעיקרון רק לחברת בלדרות. רוב הישראלים שולחים בדואר רגיל כי הוא יותר זול.

"חברות הבלדרות צומחות ברמה של 30% ו-40%. אסוס מסבסדת משלוחים לישראל אחרי שהפסיקה לעבוד עם דואר ישראל, וחברת אייהרב מסבסדת משלוחים. היום חברות בלדרות הן מהירות יותר. לצרכן אין סבלנות, הוא הפך בררן, ורוצה את זה כאן ועכשיו, ומשרדי הממשלה מתחילים להבין את זה. אני צופה שזה יעשה שינוי בתחום אחד קטן במזון ותוספי מזון. בתוספי מזון המחירים בארץ גבוהים פי 3-2 ממחירי חו"ל, וזה יגרום לנו לשלוח ללא עלות נוספת ויביא לירידת מחירים בישראל".

 

בני בוחניק, שמנהל את קבוצת הפייסבוק INeeditIL ופעל לקידום הנושא במשרד הבריאות, אמר ל-ynet: "בשעה טובה ומוצלחת, הרגולטור הבין שהעולם מתקדם ומתפתח, ומה שטוב לצרכן האמריקאי על המדף בסופר, כנראה שגם טוב לנו כצרכנים ואי אפשר לעצור את הקדמה והשכלול במערכות הלוגיסטיקה הקיימות היום בשוק, שמאפשרות לנו כצרכנים לשבת בספה בחצות הלילה, לבצע הזמנה מסופרמרקט בגרמניה או מארה"ב ולקבל את זה עד הבית יומיים אחרי. אז מערכות הלוגיסטיקה השתכללו, אבל מערכות הבירוקרטיה גרמו לתקיעות ועיכובים סיבוכים, ראו מקרה טרגט האחרון.

 

"כעת כל אזרח ישראלי יכול להחליט לייבא באופן אישי את הקורנלפלקס שלו או את העוגיות שהוא אוהב, בלי להידרש להכניס את החבילה לתחנת ההסגר במכס ומבלי להתעסק בחתימות של משרד הבריאות... כל שנדרש זה רק לחתום על הצהרה פשוטה שאומר בפשטות שזה לצריכה אישית ולא יהיו לנו טענות למשרד הבריאות לגבי טיב הסחורה".

 

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ייבוא מזון אישי. מתוך קבוצת פייסבוק
מומלצים