שתף קטע נבחר

בעלי האולמות מציגים: התוכנית שתוזיל לכם את החתונה

התאחדות בעלי האולמות אישרה תוכנית בת 6 צעדים שמימושם יוריד את העלויות של האולמות וגני האירועים ב-15%. בין הצעדים: הנחות בארנונה, הקלות בתקנות כיבוי אש והפיכת עובדים לנאמני כשרות. זה יכול להוזיל עלות של חתונה בכ-10%, בתנאי שהאולמות יגלגלו את ההטבות למתחתנים

האם בעתיד נשלם פחות על אירועים כמו חתונות, בת מצוות ובריתות? האסיפה הכללית של התאחדות בעלי האולמות, שמאגדת 600 בעלי אולמות וגני אירועים, אישרה לאחרונה תוכנית שיכולה להביא לירידה של 15% בעלות החתונות שהם עורכים.

 

יו"ר התאחדות בעלי האולמות, יעקב קורץ, אמר ל-ynet שהתוכנית תוזיל בכ-10% את העלויות עבור החוגגים - בתנאי, כמובן, שבעלי האולמות יגלגלו את ההנחה שיקבלו אל לקוחותיהם, דבר שאינו ודאי כלל. צפו בריאיון המלא:

 

 

כתבו ביקורת על גן אירועים - וחטפו תביעה

איך תוודאו שיש לגן האירועים רישיון עסק?

 

ההתאחדות מבקשת לקדם שישה שינויים בענף, שעשויים להוזיל את שוק האירועים, שבו מנה עולה 350-350 שקל בממוצע, וזוגות צעירים מוציאים כ-100 אלף שקל על חתונה. בעלי האולמות יגישו אותה לוועדת הרגולציה שהקימה לממשלה ולוועדת הפנים של הכנסת.

 

אלה השינויים שגיבשה ההתאחדות: הכללה של ענף השמחות בענפים שמעסיקים חיילים משוחררים בעבודה נדרשת (מועדפת) בדומה לבתי מלון; מינוי נאמן כשרות מקומי במקום מפקחים מטעם הרבנות; שינוי בחישוב זכויות היוצרים לתקליטנים ולהקות בחתונות; הארכת תוקף רישיון העסק משלוש שנים לשש שנים, עם פיקוח אחת לשנה; שינוי תקנות כיבוי האש אחת לשלוש שנים במקום אחת לשנה, עם פיקוח אחת לשנה; ושינוי שיטת חישוב הארנונה, כך שתתחשב בשטחים לא מנוצלים ובתקופות מושבתות מפעילות, כגון מועדים שבהם אסור לערוך חתונות.

 

ארנונה, כיבוי ורישוי עסק

"אנחנו משלמים הרבה מאוד כסף לרשויות ומוציאים הרבה מאוד כסף על תקנות, וזו בסך הכול רגולציה", טוען קורץ. "עלות מנה באירוע היא 300 שקל. את יודעת מה העלות האמיתית? 55-45 שקל למנה. תשלום למלצרים זו תוספת של 30 שקל. כל השאר הולך לרגולציה, ארנונה, כשרות, זכויות יוצרים על מוזיקה. אם נצמצם את העלויות האלה, זה יוריד מהמתחתנים".

 

איך הרגולציה מכבידה עליכם?

"כל פעם הרגולטור, אם זו העירייה ואם זו רשות הכיבוי, בא ודורש דרישה חדשה שכל עלותה עלינו, ובסופו של דבר אנחנו משלמים הרבה כסף וזה מתבטא בעלות המנה, בעלות חתונה.

 

"למשל, אנחנו משלמים ארנונה יותר גבוהה מהבנקים. אנחנו משלמים 300 שקל למ"ר, ובתי מלון משלמים 40 שקל למ"ר. למה? הרי 20% משטח גן האירועים לא מנוצל, ובנוסף יש תקופה ארוכה בשנה שבה אנחנו לא יכולים לפעול - חגים, ספירת העומר, שבתות.

בקרוב תשלמו על זה פחות? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בקרוב תשלמו על זה פחות?(צילום: shutterstock)

"בירושלים ניהלנו מאבק על כך והצלחנו להוריד את תשלומי הארנונה. אם נצליח בכך בכל הארץ, זה יחסוך 7 שקלים מעלות המנה. בנוסף, כל שנה אנו נאבקים בתקנות כיבוי אש ורישיון עסק, מפני שבכל שנה נוספת דרישה חדשה. אז במקום רישוי עסקים אחת לשלוש שנים, תעשו את זה אחת לשש שנים".

 

אסור לחסוך על בטיחות, אבל ייתכן שהמדינה צריכה להשתתף בהוצאות.

"בהחלט, ואני לא אומר לא לבצע את זה. אני אומר: אם אני לא עומד בתקנים, תבואו ותעירו לי, תענישו. מדובר במאות אלפי שקלים לתקנות חדשות של כיבוי אש מדי שנה. הכסף הזה יילך ישירות ללקוח".

 

בגדול זו נשמעת תוכנית קשה לביצוע, עבודה בכמה וכמה חזיתות.

"כבר היום אני מחזיק מישהו במשרה מלאה להתמודדות מול הרשות".

 

המדינה תסכים להשתתף בעלויות ציוד הכיבוי?

"הרשות הארצית לכבאות והצלה לא משתתפת איתנו בעלויות. גם בתחום הנגישות אין עזרה. הוצאתי באחד המקומות שלי קרוב ל-200 אלף שקל על נגישות. אני בעד נגישות, אך המדינה עוזרת רק לספקי הציוד. אני לא מקבל עזרה כזאת".

 

ומה בעצם היתרון בהכרזה על עבודה בגני אירועים כעל עבודה מועדפת?

"המשכורת היא אותה משכורת, אבל נוכל לגייס כך מלצרים יותר מבוגרים, שיעברו הכשרה אחרי צבא ולא יעבדו חצי שנה אצלנו עד הצבא. התפוקות יהיו גבוהות יותר".

 

 

עובד יהיה גם נאמן כשרות

לסוגיית הכשרות מציע קורץ פתרון - להכשיר עובד של אולם האירועים כנאמן כשרות. כך תשולם משכורת אחת על שתי עבודות, ועל הדרך ייפטרו מהמשכורת שהאולם משלם לעובדי הכשרות החיצוניים של הרבנות, בדרך כלל אחד או שניים באולם. "כדי שעובד שלי יהיה נאמן כשרות, אני אממן לו את הקורס. הורדתי כך שלושה שקלים מעלות האירוע", הוא מסביר.

 

נאמן כשרות יקבל שכר יותר גבוה מעובד רגיל שלך?

"יקבל את שכרו הרגיל כי הוא עובד מטבח במשרה מלאה. אם יצטרך לעבוד שעות נוספות בגלל זה, אזי יקבל שעות נוספות. בנוסף, הקורס 'נאמן כשרות' ייתן לו תעודה נוספת. כך ייחסכו אלפי שקלים בחודש".

 

החשש הוא שמדובר ב"ערך עודף" – דרישה לעבודה נוספת מעובד באותה משכורת.

"במקום לעשות עוד שניצלים הוא יבדוק את המחסן מדי פעם. הרי משגיח כשרות לא עובד בכלל. הוא מוודא שלא נכנס שום דבר לא כשר, ואני לא מחזיק מזון לא כשר או מערבב בשר וחלב".

 

הרבנות מסכימה לנאמני כשרות?

"הרבנות הציעה את זה, אבל הכוחות המקומיים הבינו שהרבה משגיחי כשרות שמקבלים כסף ולא עובדים יאבדו את מקום עבודתם, עמדו על הרגליים האחוריות, וזה בוטל".

 

תשלומים על זכויות יוצרים ל-5 ארגונים

בעלי האולמות גם מבקשים לשלם פחות על זכויות יוצרים עבור יצירות שמושמעות בחתונות. "הענף משלם על זכויות יוצרים 70 מיליון שקל בשנה", הוא טוען. "התשלום מועבר לאקו"ם ולעוד ארבעה גורמים (אמי, אשכולות, הפדרציה לתקליטים ועילם, מ"ק)".

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לפי אקו"ם זה לא הענף, אלא בני הזוג שמתחתנים. הם מעבירים ישירות לאקו"ם את הכסף, ואתם רק מוודאים שהעבירו ושיש להם רישיון.

"זה נכון, אני רק מוודא שהוא שילם את המס. אבל מה שאקו"ם שכחו להגיד זה שהסנקציה מוטלת על בעלי האולמות. אם אחד הלקוחות לא שילם ואני לא דאגתי לכך, הם קונסים אותי באלפי שקלים". (אך יש מקרים שהאולם דורש מהזוג לשלם את החוב, מ"ק)

 

"אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה לוקחים כסף על זכויות יוצרים דרך חמישה ארגונים. ברוב העולם יש שני ארגונים. בנוסף לתשלום לאקו"ם שהזוגות משלמים, אנחנו משלמים עוד 9,000-4,000 שקל לכל אחד מארבעת הארגונים הנוספים".

 

מי מבטיח שההקלות, אם יקרו, יתגלגלו לצרכנים?

איך מוודאים שאם אכן תצליחו להשיג את ההקלות – החיסכון שלכם יתגלגל למחירי המנות שלנו?

"שנה א' בכלכלה: אצלנו במקום אחד ביפו יש שבעה גני אירועים. הלקוח עובר ממקום למקום ובודק מחירים. אם אחד יוריד מחיר, כולם יורידו".

 

איך מוודאים שאותו אחד יוריד את המחיר? וגם אם יוריד - התחרות בענף החתונות, כמו בכל ענף, היא לא תמיד על מחיר. היא על נוף לים, סגנון, שירות, ביקורות טובות.

"נכון. אז אני מצהיר שאוריד מחירים. למה אנחנו מציעים בחורף מחירים נמוכים יותר? למה יש ימים זולים יותר? כי אנחנו מסתכלים ללקוחות בשחור שבעיניים, ואנחנו רבים עם ספקים על מחירים – עבור הלקוחות. כל שקל שייחסך לנו ילך ישירות ללקוח. ואם לא נצליח לקבל הקלות, אז כמחאה אכתוב בתמחור שלי בדיוק מה כוללת עלות המנה".

 

ייתכן שחלק מהאולמות בקשיים. אם ייתנו להם הקלות, הם קודם כול ישמרו על מחיר המנה ולא יורידו אותו, כדי להתאושש, לא?

"אם עיריית תל אביב תוריד את הארנונה מ-300 שקל למ"ר ל-40 שקל למ"ר כמו במלונות (בעירייה טוענים שממלונות נגבים 125-60 שקל למ"ר, מ"ק), אז ייתכן שאקח חלק לעצמי. ייתכן שאוריד את המחיר ללקוח ב-15 שקל, ושבעה שקלים אקח לעצמי. גם לא רע. הכסף שיוּרד מאיתנו יוחזר בסופו של דבר ללקוחות".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים