שתף קטע נבחר

חצי שעה מת"א ברכבת: היכן עדיף לגור?

אם לא לוקחים בחשבון את הסיכון של השבתה פתאומית - זמן הנסיעה ברכבת מיבנה ומחדרה לת"א כמעט זהה, אבל מי שיבחר לגור בחדרה ישלם כמעט 18% פחות על דירה דומה, שהם כרבע מיליון שקל. גם מי שיגור בפרדס חנה ולא באשדוד וייצא לעבודה באותה השעה בבוקר - ישלם 200 אלף ש' פחות על דירה. מיוחד ל-ynet: היכן משתלם יותר לרכוש דירה?

המרחק ממקום העבודה לבית מהווה לרוב שיקול מרכזי בבחירת מקום מגורים, אבל רוב מקומות העבודה בישראל מרוכזים במרכז הארץ, היכן שזוגות צעירים רבים מתקשים לרכוש ואפילו לשכור דירה. משכך, רבים בוחרים להתגורר במקומות מרוחקים יותר ומשלמים זמן יקר בפקקים האינסופיים. עם זאת, קיימת חלופה לבילוי של שעות על הכבישים, והיא הרכבת.

 

  • לכתבות נוספות בערוץ נדל"ן

 

קיימות לא מעט אפשרויות מגורים במרחק של חצי שעה עד שעה וחצי נסיעה ברכבת למרכז, זאת אם מתעלמים מהעומסים ואם לא לוקחים בחשבון את הסיכון של שיבושים בתנועת הרכבת  על רקע שביתות, עבודות תחזוקה או תקלות. אבל יש מקומות שזמני הנסיעה אליהם זהים - בעוד שמחירי הדירות שונים מאוד. 

רכבת ישראל (צילום: יח"צ רכבת ישראל) (צילום: יח
רכבת ישראל(צילום: יח"צ רכבת ישראל)

 

בדיקה מיוחדת שערכה שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, השוותה בין המחיר ממוצע של דירות 4 חדרים ביישובים שונים, לבין זמני הנסיעה מערים אלה אל תחנת סבידור מרכז בתל אביב. זאת במטרה לקבוע באיזו עיר זול יותר לקנות דירה עבור מי שעובד במרכז ומבקש להסתייע ברכבת לנסיעות קבועות.

 

הבדיקה כללה גם את עליות המחירים ביישובים הללו בשלוש השנים האחרונות. אז היכן משתלם יותר לקבוע את מקום המגורים הבא? להלן מסקנות הסקירה:

 

נסיעה של כחצי שעה מהמרכז ברכבת

הבדיקה מעלה כי זמני הנסיעה מהרצליה ומפתח תקווה למרכז דומים ונעים סביב 13 דקות, אולם מחירי הדירות שונים מהותית, כאשר דירת 4 חדרים תעלה לכם בהרצליה כ-2.37 מיליון שקל, בעוד שבפתח תקווה היא תעלה כ-1.7 מיליון שקל.

 

זמני הנסיעה מנתניה ורחובות למרכז עומדים על כחצי שעה ברכבת. עם זאת, מחירי הדירות בנתניה יקרים משמעותית מרחובות ואף המשיכו לעלות בשלוש השנים האחרונות, מפער של 8.6% ב-2014 ל-10% ב-2017 על פי נתוני עסקאות. כך, בנתניה תשלמו 1.74 מיליון שקל על דירת 4 חדרים, בעוד שברחובות היא תעלה לכם 1.58 מיליון שקל.

 

 

 

בנוסף, זמני ההגעה מיבנה ומחדרה לתל אביב זהים אף הם, אולם יבנה יקרה מחדרה בכמעט 250 אלף שקל לדירה. ביבנה תשלמו 1.58 מיליון שקל על דירת 4 חדרים בעוד שבחדרה היא תעלה 1.3 מיליון שקל.

 

הפער במחירי הדירות בין הערים גדל בשלוש שנים מ-6% ליותר מ-18%. בוגין מעריכה כי הדבר קרה בעיקר בשל צמצום ההיצע של דירות חדשות ביבנה בשנים האחרונות, לצד היצע גדול של דירות חדשות בשכונה החדשה במזרח חדרה ובאזור הים במערב.

 

אלי ויצמן, המשווק פרויקט של חברת אמירי גן בחדרה, סבור כי פתיחת תחנת הרכבת החדשה בצפון ופתיחתו של כביש 9 לצירי התנועה 2, 4 ו-6, עתידים לקצר באופן משמעותי את זמני הנסיעה מאזור חדרה למרכז. "הדבר מעודד הגירה חיובית לעיר שכבר לא נתפסת כעיר צפונית, כאשר במקביל מחירי הדירות בה עדיין נמוכים באופן בולט מול העיר השכנה נתניה, בפערים שמגיעים למעל 200 אלף שקל", הוא מציין.

 

נסיעה של עד כשעה ברכבת  

הבדיקה מעלה כי אף שזמן הנסיעה מאשדוד ומפרדס חנה למרכז דומה ועומד על כ-45 דקות, הרי שדירות 4 חדרים בפרדס חנה זולות ועומדות על 1.3 מיליון שקל, לעומת כמיליון וחצי שקל באשדוד. עם זאת, בשלוש השנים האחרונות נרמשמו בפרדס חנה עליות מחירים של כ-260 אלף שקל בממוצע לדירה, ופערי המחירים בין שתי הערים הצטמצמו מיותר מ-24% ל-14%.

 

 

עומסים ברכבת ישראל (צילום: דרור אביגב) (צילום: דרור אביגב)
עומסים ברכבת ישראל(צילום: דרור אביגב)

 

בנוסף, זמן ההגעה מאשקלון ומחיפה זהה ועומד על כשעה, אולם מחיר ממוצע של דירה באשקלון עומד על 1.25 מיליון שקל, לעומת 1.33 מיליון שקל בחיפה. אף-על-פי-כן, גם בין הערים הללו הצטמצמו פערי המחירים משמעותית בשלוש השנים האחרונות, מ-28% ל-6% בלבד, על רקע עליות מחירים של 326 אלף שקל בממוצע במחירי הדירות באשקלון.

 

נסיעה של עד שעה וחצי ברכבת

לפי הנתונים, זמני הנסיעה מבאר שבע ומעכו עומדים על כשעה ו-25 דקות בממוצע, אבל המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים בעכו זול ב-15% לעומת בירת הנגב ועומד על כ-847 אלף שקל. בוגין מפרטת כי פער המחירים עלה מכ-3% בשנת 2014 ל-18% כיום, זאת להערכתה על רקע קפיצה של יותר מ-200 אלף שקל במחירי הדירות בבאר שבע.

 

יעל דקל-הניג, סמנכ"ל השיווק של חברת אפגד, המשווקת פרויקט בעיר, מציינת כי מתחילת שיווק הפרויקט שלהם נרשמה עלייה במחירי הדירות בעיר, אך המחירים עדין נמוכים ביחס לבאר שבע. "עכו מהווה אלטרנטיבה טובה ומשתלמת עבור זוגות צעירים שעובדים במרכז והשיקול המרכזי במציאת מקום מגורים הוא המרחק מהעבודה והמחיר", היא מציינת. "מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בעכו נמוך בכ-100 אלף שקל ממחיר דירה זהה בבאר שבע, ותושבי עכו נהנים מהטבות מס של 9%".

 

בהשוואה בין נהריה לדימונה, שהמרחק מהן לתל אביב הוא הרב ביותר ועומד על כשעה ו-37 דקות בממוצע, נמצא כי מחירי הדירות בדימונה זולים יותר ועומדים על כמיליון שקל לדירת 4 חדרים, לעומת כ-1.1 מיליון שקל לדירת 4 חדרים בנהריה.

 

נהריה (צילום: סלע בינוי) (צילום: סלע בינוי)
נהריה(צילום: סלע בינוי)

 

"נגזר על זוגות צעירים להתרחק ממקום עבודתם"

"כולנו רוצים לגור במרכז, אבל בשנים האחרונות ובמיוחד עבור זוגות צעירים, הדבר איננו מעשי בשל מחירי הדירות הגבוהים", מציינת בוגין. "לכן נגזר על זוגות צעירים להתרחק ממקום עבודתם במרכז הארץ ולגור במרחק נסיעה ארוך יחסית, מהעבודה".

 

"במידה שהשיקול המרכזי במציאת מקום מגורים הוא המרחק מהעבודה וכמובן מחירי הדירות, ניתן לראות כי ישנן ערים, מצפון ומדרום למרכז הארץ הנמצאות באותו המרחק ממרכז תל אביב אך קיים פער משמעותי בין מחירי הדירות בהן", היא מוסיפה.

 

משתנה נוסף שצריך לקחת בחשבון לדבריה הוא, שכאשר רוכשים דירה בעיר שנשארה מאחור מבחינת מחירים, יש סיכוי גבוה יותר לראות תשואה על הרכישה, בוודאי במקומות עם תחנת רכבת נגישה.

 

"בשנים האחרונות נעשים מאמצים אדירים לחבר את הפריפריה למרכז, וככל שהרכבת תשתפר ותשתכלל כך האפשרות להגיע מדי יום למרכז תהיה קלה יותר" היא אומרת."זוגות צעירים רבים מרגישים כיום שהם נאלצים לקבל החלטה בלתי אפשרית בכל הנוגע לבחירת מקום מגורים, אבל יכול להיות שיש להם אפשרויות נוספות שהם פשוט לא לקחו בחשבון".

 

"הבעיה היא הדרך לרכבת"

עם זאת, מ', שנוסעת מדי בוקר לעבודה ברכבת, מדגישה את היעדרה של נגישות נוחה לתחנות הרכבת. "הבעיה בנסיעה ברכבת מדי בוקר לעבודה, היא לא הרכבת עצמה, אלא הדרך לרכבת", היא אומרת. "ישראל היא מדינה בה תחנות הרכבת אינן ממוקמות במרכזי הערים אלא בשוליהן, מה שמצריך נסיעת חתחתים אליהן. ישראל היא מדינה בה אם אתה נוסע לרכבת ברכב הפרטי, תעמוד בפקק אימים, ולא בכל תחנת רכבת יש חניון.

 

בתור מי שנוסעת לרכבת באוטובוס, היא מוסיפה כי "ישראל היא מדינה בה נסיעה באוטובוס היא לעיתים לא נדירות סיוט מתמשך. האוטובוס מגיע לתחנה מפוצץ בנוסעים ולא עוצר בה. גם כשהוא טורח לעצור בתחנה, את מצטופפת עם ההמונים דבוקה לנהג בעמידה, מרוב שאין מקום לעמוד באוטובוס. כשזכית בקצת מזל משמיים, האוטובוס מגיע עם מקומות ישיבה פנויים, אבל אם לא הרמת את הראש בשנייה שעבר - הנהג לא טורח לעצור בתחנה.

 

"נראה שחברות האוטובוסים או משרד התחבורה דווקא רוצים שתצטופפי בעמידה, שכן תדירות האוטובוסים ביזיונית, התחושה היא שהנוסע הוא שום כלום, רק כי איתרע מזלו ואין לו רכב, כלומר סביר להניח שהוא לא מספיק חשוב שיתייחסו אליו כצרכן", היא מוסיפה. "מכאן שהבעיה ברכבת היא הנגישות הלוקה בחסר לתחנות שלה. עצם העובדה שעלי לתפוס אוטובוס כדי להגיע לתחנת הרכבת, היא זאת שגורמת לי לדכאון מדי בוקר. הנסיעה ברכבת לעומת זאת, נעימה, בניגוד לטירונות הקשה שאני עוברת קודם לכן באוטובוסים, ברכבת אני תמיד מוצאת מקום ישיבה, לעיתים קרובות לבד במושב של ארבעה. הנסיעה ברכבת היא זמן קריאת עיתונים, זמן עבודה (בניגוד לאוטובוסים - ברכבת אפשר לעבוד), זמן בהייה או נמנום. למעט אי דיוק מסויים בזמני ההגעה, הנסיעה ברכבת עבורי היא השלב הרגוע של המסע בבוקר לעבודה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים