שתף קטע נבחר

אושר לקריאה ראשונה: תאסר גביית עמלה על הזמנת כרטיסי קולנוע באינטרנט

ועדת הכלכלה בראשות איתן כבל לא קיבלה את הצעת הפשרה שהציגו רשתות יס פלאנט וסינמה סיטי, לפיה הכרטיסים באינטרנט ובקופה ימכרו במחירים זהים ללא עמלה אך ללא שמירת מקום באולם, ובמקביל יגבו תוספת רק על הבטחה מראש של מקום רצוי

האם בקרוב תיאסר גביית עמלה על הזמנת כרטיסי קולנוע באינטרנט? ועדת הכלכלה בכנסת נתנה היום אישור עקרוני להצעת חוק האוסרת גביית עמלה בעסקאות המבוצעות באינטרנט, לקראת הצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ביוזמת ח"כ תמר זנדברג (מרצ).

 

השרים דחו את ביטול עמלות רכישת כרטיסי קולנוע באינטרנט

 

הדיון התמקד בסוגיית גביית העמלה על כרטיסי קולנוע שנרכשים בהזמנה מקוונת. הוועדה החליטה לאסור את גביית העמלה באינטרנט, אלא אם בית הקולנוע גובה אותה גם במכירת הכרטיסים בקופה. הוועדה דחתה בינתיים את ההצבעה על הצעה בחוק לפיה המשך גביית העמלה תהיה עבירה פלילית, והציעה להחליף את הסנקציה בתשלום קנס מנהלי.

 

היו"ר, ח"כ איתן כבל (המחנ"צ), קרא לנציגי ענף הקולנוע להגיע להסכמה עם ח"כ זנדברג לפני אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית. לדבריו, "הפערים הרבה יותר קטנים ממה שנדמה, וצריך למצוא נקודת איזון נכונה".

העמלות יבוטלו? (צילום: רפי דלויה) (צילום: רפי דלויה)
העמלות יבוטלו?(צילום: רפי דלויה)
 

נציגת רשת יס פלאנט, ליעד קרימברג, הצדיקה את העמלה בנוחיות שממנה נהנה הצרכן כשהוא משריין מהבית את מקומו באולם וחוסך את התור והטרחה הכרוכים ברכישת הכרטיסים בקופה.

 

מנכ"ל רשת סינמה סיטי, אבי אדרי, טען כי כל שקל שירד מעמלת האינטרנט יביא להתייקרות מחיר הכרטיס בשני שקלים. בעלי הרשתות היו מוכנים להתפשר על השוואת מחירי הכרטיסים באינטרנט ובקופה ללא עמלה, אך גם ללא שמירת מקום באולם, ולגבות תוספת רק על הבטחה מראש של מקום רצוי. ח"כ זנדברג דחתה את הצעתם. "אתם מוכנים להרע את השירות לציבור בעמלה שעבר זמנה. אולי היא התאימה לימים שהאינטרנט היה מוצר חדשני", אמרה.

 

"אנחנו חוששים שיהיה תמחור אחר שייקר את המחירים"

היו"ר כבל אמר לאנשי הקולנוע כי "אתם מבקשים ממני לנהוג אפילו בניגוד לבנקים, אלופי העמלות במשק, שאומרים ללקוחות: תעשו פעולות באינטרנט ותחסכו את העמלות. זה שיש עוד מקומות בהם גובים עמלות באינטרנט, לא אומר שצריך לחזק את המגמה הזו, ואני לא אתן לכך יד".

 

זנדברג הוסיפה כי "גם פני לפשרה אבל לא בשיטת הישראבלוף. אני מוכנה שתגבו עמלה אחת על כל רכישה של כל כמות הכרטיסים. לציבור זה לא פתרון מושלם אבל בואו ונתחיל עם משהו. הסינמטקים כבר אימצו אותו".

 

על כך השיב אדרי: "המדינה מסבסדת את הסינמטקים, ואני צריך לסבסד את החנייה של בתי הקולנוע. רק בגלילות זה עולה לי 13 מיליון שקל בשנה". אדרי גם טען שגביית העמלות נהוגה בכל העולם. "אנחנו חלק מתעשייה בינלאומית שמנהלת מלחמת חומה בטלוויזיות בכבלים", אמר. "אני בניתי בית קולנוע על המודל הזה".

 

הילה דוידוביץ מהרשות להגבלים עסקיים, אמרה כי הצעת החוק נוגעת גם למופעים ולמשרדים הקטנים שמוכרים להם כרטיסים ויש להם יכולה נמוכה מאוד לגלגל את העמלות ולהעלות את מחירי הכרטיסים. הוצע להם מודל מכירת כרטיסים במחיר בסיסי ללא עמלות שירות וחבילות כרטיסי פרמיום תמורת הטבות לצופים. אבל מיכאל אטלן מהרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן גילה שהם כבר הפיצו נייר עמדה שהגדיר את ההתנהלות הזאת כסחר לא הוגן, אחרי התערבות של משרד הספורט.

 

ח"כ כבל התנגד לפשרות שעלו ודחק לאשר את נוסח החוק בקריאה ראשונה, מה שילחץ את הצדדים לגבש פשרה מוסכמת. אלא שכאן התערבה היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה טירי, שהזהירה מהשלכות הסעיף שבעצם מתיר את גביית העמלה באינטרנט אם היא נגבית גם בקופה. "החשש שלנו שיהיה תמחור אחר שייקר את המחירים. המלה עמלה הרי לא מוגדרת בחוק".

 

היו"ר כבל היה שותף לחשש הזה. "הפחד הגדול שלי הוא מפריצת הסכר, כשיותר ויותר רשתות יתחילו לגבות עמלות באינטרנט וזה יגיע גם לחברות התעופה ולמקומות אחרים. אין הצעת חוק שעלתה כאן ולא שמענו את האיומים שהיא תעלה את יוקר המחיה". לכן האיץ בצדדים לסכם על פשרה במקום שהוועדה תאלץ לקדם את החוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים