שתף קטע נבחר

הוועדה לאישור תוכניות בנייה בהליך מזורז תפעל שנה נוספת

חרף ההתנגדויות הרבות, ועדת הפנים אישרה את יוזמת שר האוצר להאריך בשנה נוספת את פעילות הוותמ"ל, המזרזת אישור תוכניות לבניית מגורים. תנועת המושבים מאיימת לעתור לבג"ץ

 
 
ועדת הפנים החליטה בדיון שערכה היום (א') להאריך בשנה נוספת את פעילות הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), המאפשרת לאשר תוכניות באופן העוקף את ועדות התכנון, וזאת חרף ההתנגדויות הרבות להחלטה. 

 

פעילות הוותמ"ל אמורה הייתה להסתיים באוגוסט הקרוב, אולם שר האוצר משה כחלון ביקש להאריך את פעילותה בשנה נוספת במטרה להגדיל את היצע הדיור. ועדת הפנים התכנסה היום לדיון נוסף בנושא, זאת לאחר שקיימה כבר דיון סוער בנושא בשבוע שעבר בהשתתפות חברי כנסת, ראשי רשויות מקומיות, ונציגי החקלאים וארגוני סביבה, שהביעו התנגדות להארכת פעילות הוועדה.

 

ההארכה בוצעה בכפוף לשינוי לפיו הוועדה תקיים הדברות עם הרשות המקומית לפני הכרזה על תוכנית, זאת במקום יידוע בלבד של הרשות המקומית על תוכנית חדשה כיום.

 

"יותר נזק מאשר תועלת"

יואב קיש, יו"ר ועדת הפנים, הצהיר כי "לדעתי הותמ"ל הוא טוב למדינת ישראל, ואם הייתי חושב שהוא לא היה טוב, לא היה עוזר שום דבר". חברת הכנסת יעל פארן הביעה התנגדות להמשך פעילות הוועדה וטענה כי השינויים שהוכנסו בה אינם מספקים.

 

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

חברי הכנסת מהרשימה המשותפת הביעו תמיכה גדולה בהארכת פעילות הוועדה. ח"כ אחמד טיבי אמר כי "מי שהכי סובל מההליכים הבירוקרטיים הנוקשים הם הרשויות הערביות. המצב של הרשויות הערביות מבחינה תכנונית הוא רע. אז נכון שהותמ"ל לא מושלם, הוא לא הכי מהיר, אבל המצב יותר טוב מבעבר ומסייע לקיצור תהליכים".

 

נושא מתחם סירקין, בו מתוכננות כ-12 אלף דירות בעיר פתח תקווה, עלה גם הפעם לדיון סוער. היו"ר קישר ציין כי התוכנית אכן בעייתית מבחינה תחבורתית וכי הקדמותה תותנה בפתרון תחבורתי. ראש עיר איציק ברוורמן השיב כי "יש להשיב את התוכנית של סירקין לוועדה המחוזית, אתם מתעלמים מהצרכים של התושבים ורק רוצים להגיד שהנה, בנינו דירות חדשות".

 

מהחברה להגנת הטבע, המתנגדת לפעילות הוועדה, נמסר כי "התחושה היא, שכל מה שמעניין את הממשלה, זה להגיע לבחירות הבאות, יהיו מתי שיהיו, עם מספרים מנופחים וכביכול "הישגים", ולא באמת לפעול לקידום בניית יחידות דיור למגורים. בשלוש וחצי שנות פעילות הוועדה, לא נבנתה ולו יחידת דיור אחת! וכל מה שאושר עד כה, נשאר על הנייר בלבד. אז במקום לנסות פתרונות אמיתיים למצוקת הדיור, ממשיכים להעמיס על המערכת התכנונית עוד ועוד ולגרום יותר נזק, מאשר תועלת".

 

מהתאחדות בוני הארץ נמסר כי "פעילות הוועדה הינה קריטית בעת משבר הדיור בו אנו נמצאים. הוותמ"ל הינה יחידת חיזוק מהותית במאבק להגדלת היצע הדירות בישראל והגברת קצב התכנון והביצוע. עם יותר מ-100 אלף יחידות דיור שאושרו בוועדה מתחילת פעילותה לפני שלוש שנים, אין ספק שהוועדה הכרחית כחלק מהצעדים שהממשלה מבצעת לפתרון משבר הדיור".

 

בעקבות ההחלטה תנועת המושבים מאיימת לעתור לבג"ץ. היועמ"ש ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח, מסר כי "הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעשת, תעצור ותבחן את ההליך הדורסני והבלתי חוקתי שפוגע קשה בקרקעות חקלאיות ושטחים פתוחים. אנו הצענו לקבוע תנאים להארכת הותמ"ל אשר יתנו הגנה מוגברת לקרקע החקלאית שלא יאפשרו לחסל יישובים חקלאיים, יחייבו מיצוי המלאי הקיים בעיר לפני פריצת שטחי השיפוט שלה ויידרש תיאום עם המועצה האזורית שממנה נלקחת הקרקע. בכוונתנו לעתור כנגד הארכת הוותמ"ל לבג"ץ".

 

מתנועת כפרי האיחוד החקלאי נמסר כי "זה לא באמת מחסור בדיור, אלא הרצון לחסל את יישובי המרחב הכפרי. במקום להשקיע בהסדרת התכניות התקפות הקיימות, באמצעותן ניתן ליצר כמיליון יחידות דיור, ממשלת ישראל מחפשת את הפתרון מתחת לפנס תוך רמיסת מוסדות התכנון ופגיעה אנושה בשטחים הפתוחים והחקלאיים, וכן פגיעה באיכות חייהם של עשרות אלפי משפחות שיפגעו מהיעדר תשתיות תחבורה".

 

מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן: "במקום לתכנן תתחילו לבנות. הוותמ"ל נכשל בתפקידו המרכזי ועליו להתרכז בפינוי-בינוי, תוך סיוע לראשי הרשויות לבצע את תפקידם ולא להלך עליהם אימים מצד אחד ולרפד אותם בהסכמי גג שערורתיים מצד שני".

 

השתתף בהכנת הכתבה: אמיתי גזית, "כלכליסט"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים