שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

היי דרומה: קריית המודיעין של צה"ל מפנה את גוש דן

משרד הביטחון פרסם את המכרז להקמת קריית המודיעין בדרום, אליה יעברו יחידות אגף המודיעין. עם זאת, סוגיות התחבורה ופתרונות דיור יסוכמו לצד התקדמות הפרויקט. עוד בצנרת התכנון: תוכנית המתאר של כפר יונה מגיעה לשלב ההתנגדויות ומשרד השיכון יצא במיזם חדש לבניית שכונות ברשויות מקומיות

משרד הביטחון מפרסם היום (ד') את המכרז להקמת קריית המודיעין, בסמוך לצומת שוקת בנגב, על שטח של כ-2,500 דונם, מתוכם כ-350 אלף מ"ר בנוי. לבסיס יעברו אלפי משרתי קבע וחיילים מיחידות אגף המודיעין, שיפנו שטחים באזורי ביקוש בגוש דן.

 

אושר: הפארק הגדול ביותר במטרופולין חיפה יוצא לדרך

צפו: כך יראה פרויקט היוקרה במתחם כיתן המיתולוגי בת"א

5,000 יחידות דיור ייבנו במבשרת ציון - מספר התושבים יוכפל

 

מדובר במכרז הגדול והמורכב ביותר שמנהלת מערכת הביטחון במסגרת הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל דרומה. המכרז מתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי הכולל מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הבסיס לתקופת זכיינות של 26 שנים.

הדמיה: קריית המודיעין של צה
(משרד הביטחון)
חמש הקבוצות שהעפילו לשלב המכרזי הן אלקטרה ומינרב, שיכון ובינוי, אפריקה ישראל, שפיר ואשטרום. המכרז צפוי להסתיים במהלך 2020 בבחירת הזכיין. עלות ההקמה מוערכת במיליארדי שקלים.

 

במשרד הביטחון ציינו כי סוגיות הנוגעות לפתרון תחבורתי של רכבת ישירה לבסיס, מעטפת תומכת למשרתי הקבע וכן פתרונות דיור באזור יהוו תנאי לאכלוס, אך יסוכמו לצד התקדמות הפרויקט, כדי לא לפגוע בלוחות הזמנים להקמת הקריה.

 

במשרד הוסיפו כי קריית המודיעין תיבנה כ"בסיס חכם" עם חדשנות תכנונית, תשתיות מתקדמות ויעילות אנרגטית, וכי היא צפויה לספק 800 מקומות תעסוקה באופן ישיר ואלפי מקומות עבודה נוספים באופן עקיף.

 

הפרויקט מקודם על ידי המנהל לפרויקטים לאומיים במשרד הביטחון (לשעבר מנהל המעבר דרומה), שהשלים בשנים האחרונות את העתקת בסיסי ההדרכה מצריפין לקריית ההדרכה (עיר הבה"דים), בה משרתים כ-10,000 חיילים ואנשי קבע. כמו כן, המנהל נמצא בשלבים האחרונים לבחירת הזכיין שיקים את קריית התקשוב הטכנולוגית בבאר שבע.

הדמיה: קריית המודיעין של צה
(משרד הביטחון)
 

‏שר הביטחון אביגדור ליברמן מסר כי "החלטנו לפרסם את המכרז בעת הזאת מתוך אחריות לאומית, למרות שטרם סוכם פתרון תחבורתי של רכבת ישירה ומעטפת לשימור משרתי הקבע שיעברו לדרום. העברת רוב משרתי אמ"ן מאזור המרכז דרומה, ואחריהם עשרות חברות היי טק וסייבר ישנו את פני הנגב. אני מקווה שעד להשלמת המכרז יימצא הפתרון שיבטיח את הצלחת המהלך".

 

ראש המנהל לפרויקטים לאומיים במשרד הביטחון , תא"ל (במיל') איציק כהן, ציין כי "המטרה שלנו בראש ובראשונה היא לפעול לשיפור היכולות המבצעיות של צה"ל, תוך פינוי קרקעות באזורי הביקוש במרכז הארץ. הצלחת מעבר אמ"ן לנגב מחייבת את התגייסותם של כלל משרדי הממשלה לגיבוש פתרונות בתחומי התחבורה והדיור, הן למשרתי הקבע ובני משפחותיהם - כמו גם לכלל תושבי הנגב".

 

תוכנית המתאר לכפר יונה מגיעה לשלב ההתנגדויות

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, שבמינהל התכנון, אישרה להפקדה את תוכנית המתאר לכפר יונה, הכוללת בניית כ-13 אלף יחידות דיור. יחד עם השכונות החדשות שטרם אוכלסו, הבנייה בחדשה צפויה לספק מענה לפוטנציאל של עד כ-80 אלף תושבים.

 

התוכנית כוללת גם הקמת אזור תעסוקה בהיקף של מיליון מ"ר, בסמיכות לכביש 4. עוד נקבע כי רחוב העצמאות יהפוך לציר מרכזי, שלאורכו יפותחו תעסוקה, מסחר ומגורים. בשכונות החדשות תותר צפיפות עירונית ממוצעת של 18 יחידות דיור לדונם, ובנייה עד 15 קומות. התוכנית כוללת גם דירות קטנות וכן 500 יחידות לדיור מוגן במזרח העיר.

 

פרויקט חלומות כפר יונה אפריקה ישראל (הדמיה: יח"צ) (הדמיה: יח
פרויקט חלומות כפר יונה אפריקה ישראל(הדמיה: יח"צ)

בנוסף, התוכנית מתווה מערך תנועה ותחבורה חדש, הכולל שבילי אופניים המתחברים לנחל אלכסנדר, דרכים חדשות שיחברו בין האזורים הוותיקים של העיר לחדשים, ציר הסעת המונים, שבילי הליכה, מסופי תחבורה ציבורית ומרכז תחבורה עתירת נוסעים בצמוד לכביש 4, הכולל גם חניון לילה.

 

בנוסף, התוכנית משמרת שטח של כ-360 דונם במערב היישוב, שישמש כפארק עירוני לפעילות נופש, ספורט ופנאי, וכמעבר אקולוגי שיתחבר לשטחים החקלאיים הגובלים מצפון ומדרום. התוכנית הינה ביוזמת עיריית כפר יונה ונערכה על ידי מזור פירשט אדריכלים.

 

שירה ברנד, יו"ר הוועדה המחוזית ציינה כי "התוכנית עושה את האיזון הראוי בין פיתוח לשמירה על ערכי נוף וטבע וזאת כדי לשמור על ייחודיותה של העיר".

 ‏

מיזם חדש לרשויות מקומיות: תכנן ובנה

משרד הבינוי והשיכון פנה לרשויות המקומיות בהצעה להשתתף במיזם חדש בשם "תכנן ובנה", הכולל הקמת שכונות מגורים עבורן. במסגרת המיזם, חברות יזמיות יקימו מתחמי מגורים המונים כ-1,000 דירות לפחות, על קרקע מדינה, בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל והממשלה מלפני כשנתיים.

 

הרשויות שירצו לקחת חלק במיזם יידרשו לעמוד בתנאים מקדימים, דוגמת קיום תוכנית מאושרת או בהליכים מתקדמים למתחם מגורים הכולל 1,000 יחידות דיור לפחות, קיומו של איזור תחום ומובדל, אך מקושר ושוכן ברצף עם השטח העירוני הבנוי, תוכנית המאפשרת בנייה רוויה או בנייה רוויה בשילוב צמודי קרקע, ערכי קרקע שיאפשרו כדאיות כלכלית ליזם ועוד.

 

העיר חריש (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
העיר חריש(צילום: עידו ארז)

הצפי לאכלוס השכונות החדשות הוא בתוך ארבע שנים, כאשר תהליך האכלוס יחל רק לאחר סיום הליך מסירת התשתיות ומבני הציבור לרשות המקומית.

 

נציין כי השיטה כבר יצאה לדרך בשטחי העיר החדשה חריש על ידי חברת שפיר, שזכתה במכרז לפני כחצי שנה, ואחראית על בניית כ-2,000 יחידות דיור בשכונת אור המזרח שבעיר. במסגרת הקמת השכונה, מחויבת החברה בהקמת בתי ספר יסודיים, גנים, מעונות יום, מתנ"ס, אולם ספורט, ומגרשי ספורט. בנוסף, אמונה גם על הקמת תשתיות על פי מפרט איכותי שגובש יחד עם הרשות המקומית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים