שתף קטע נבחר

גל ההתייקרויות: גם מחירי מוצרי החלב יעלו

בדיון שנערך בוועדת הכספים הוסכם שיש לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח ב-3.4%. שר האוצר מעכב חתימה על הצו, ובוועדה עשויים לעקוף אותו. המחירים לצרכן צפויים לעלות בשיעור של 20-4 אגורות, כאשר מחיר ק"ג גבינה צהובה אף עלול לעלות ב-1.2 שקלים. תנובה: "החברה הפסידה 150 מיליון שקל בעקבות התייקרות החלב הגולמי"

 

 

 

עוד התייקרות של מוצר יסוד: מוצרי החלב שמחיריהם נמצאים תחת פיקוח המדינה צפויים להתייקר בכ-3% - מה שעלול לגרור עליית מחירים בכל המוצרים בקטגוריית החלב. זאת, לאחר שמחירי האורז, הבשר, נייר הטואלט והטונה כבר עלו או צפויים לעלות.

 

עליית המחירים תתרחש בעקבות התייקרות החלב הגולמי, שהמחלבות מקבלות מהרפתנים. המחלבות מחכות לחתימת שר האוצר משה כחלון על צו העלאת המחירים, אך הוא מתמהמה.

 

המוצרים שבפיקוח הם: גבינה לבנה, ק"ג עמק וגלבוע במעדנייה, אשל, שמנת חמוצה, חמאה, שמנת מתוקה וחלב 1 ליטר בקרטון ובשקית. המחירים לצרכן צפויים לעלות בשיעור של 20-4 אגורות, כאשר מחיר ק"ג גבינה צהובה אף עלול לעלות ב-1.2 שקלים.

  

מחירי מוצרי חלב המפוקחים מתייקרים בדרך כלל בשיעור נמוך יותר, לעומת שאר מוצרי החלב הנמכרים ב-"שוק החופשי" ומחירם אינם מפוקח.

 

הרפתנים והאוצר במו”מ על גיבוש עסקת חבילה

 

מוצרי חלב. עוד עלייה במחירים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מוצרי חלב. עוד עלייה במחירים(צילום: shutterstock)

 

מחיר החלב הגולמי עלה כבר ב-2017

אחרי דיון סוער שנערך היום (ב') בוועדת הכספים של הכנסת, החליטו חברי הוועדה פה אחד שהגיעה העת להעלות את מחירי מוצרי חלב בפיקוח. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הודיע לחברת הוועדה, ח"כ מירב בן ארי, כי עליה למסור לראש מפלגתה, שר האוצר משה כחלון, שעליו לחתום בהקדם על המלצת ועדת המחירים ממרס האחרון להעלות מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב-3.4%, או להחליט לייקרם בשיעור נמוך יותר של כ-3%.

 

במידה ולא יעשה זאת, הוועדה תפנה לחקיקה ותוציא הוראת שעה שתקבע כי המחיר לצרכן יעלה בהתאם להעלאת מחיר המטרה של החלב (מחיר החלב הגולמי), ללא צורך בחתימת שרי האוצר והחקלאות.

מחירי מוצרי חלב ()
המחירים החדשים שמחכים לחתימתו של שר האוצר
  

מחיר החלב הגולמי נמצא במגמת התייקרות מ-2017. עקב כך, המליצה ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר להעלות את המחירים לצרכן. שר החקלאות מתכוון לחתום על צו העלאת המחירים, כך נמסר לוועדה, אך הוא ממתין לכחלון. מטעמו של שר האוצר נמסר כי הוא מתכוון לטפל בנושא, אך התעכב בגלל עניינים אישיים. 

 

"כשהוועדה המליצה להוריד מחירים, הורדנו"

לדיון הגיע מנכ"ל תנובה, אייל מליס. תנובה היתה החברה היחידה שייצגה את תעשיית החלב בדיון, כאשר נציגי שטראוס וטרה נעדרו, והיא החברה שמוכרת את המספר הגדול ביותר של מוצרים מפוקחים בשוק המזון.

  

בדבריו טען מליס שתנובה כבר הפסידה כ-150 מיליון שקל משום שלא יכלה להעלות מחירים, ושילמה מחיר גבוה יותר על חלב גולמי לרפתנים: "עם דבר אחד אנחנו לא יודעים להתמודד: מדינה וממשלה שאינה מכבדת את ההסכמים עליהם היא חתומה", אמר.

עליות מחירים במשק ()
   

"שלוש שנים ברציפות, בשלוש פעימות, ירדו מחירי החלב. ועדה מקצועית שהשרים החליטו עליה קיבלה את ההחלטה, ואנחנו מכבדים זאת. רצנו להתאים את עצמנו למציאות והורדנו מחירים, אבל כאשר אותה ועדה שמה את ה-3.4% על השולחן, ולא מפצים ולו חלקית על ההפסד שאנחנו מעבירים לרפתנים, אין מענה".

  

עוד אמר מילס כי "מינואר 2017 שילמנו 150 מיליון שקל נוספים, ועד סוף השנה זה יהיה 200 מיליון, על פער בעלות החלב הגולמי. התעשייה היא חלק מבשרה של המדינה, אני מבקש שאמנת בחירות קרובה לא תביא אותנו לחשש בנוגע להמשך הקיום שלנו".

 

לטענתו, יש להעלות את המחירים לצרכנים גם משום ש"מחיר המטרה של החלב יעלה ביולי בעוד 9 אגורות, ואין חברה שיכולה לספוג את זה. אתם צריכים לעזור לנו להתמודד עם זה, ולהבין שלא מדובר בגריפת רווחים עודפים אלא בפיצוי על ההפסדים".

 

עליות מחירים במשק ()
   

מילס הדגיש: "אנחנו מעסיקים 6,000 עובדים ועומדים בקשר הדוק עם 1,700 חקלאים בכל יום", אמר מליס. "4,300 מעובדי החברה עובדים בפריפריה, 80% מחומרי הגלם שלנו הם כחול לבן של חקלאיי ישראל, אבל בישראל 2018 קשה מאוד לקיים תעשייה, ואת עצמנו במכלול הרגולטורי".

  

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר בדיון: "הנושא חוזר, זה קרה עם הלחם ועכשיו זה החלב. מצד אחד כולם רוצים שהמחירים יהיו נמוכים, ומצד שני כולם רוצים שלא יפוטרו עובדים משום שהמפעלים לא יוכלו לעמוד בעלויות. המציאות כרגע היא כזו, שאם לא מעלים את המחירים בסכום מסוים, עובדים יפוטרו - ולזה לא נסכים".

  

כל הח"כים שהשתתפו בישיבה הביעו תמיכה בעמדת תנובה. ח"כ יעקב וקנין: "יש הסכם לפיו אם יש עלייה במחירי התשומות, צריך לעדכן את המחיר של מוצרי החלב, ולהיפך אם יש ירידה. בפועל כאשר יש ירידה מורידים את המחיר, וכשיש עלייה לא מעדכנים. אני מעביר מסר לשר האוצר – אם אתה רוצה שנתקע את כל מה שיש לך פה, נתקע. לא יכול להיות שאתה מכבד הסכמים רק כשנוח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים