שתף קטע נבחר

סכנת נפילה: כללי בטיחות מצילים חיים

מלצרים, מצילים בבריכה, עובדים בגינה ומטיילים עם בעלי החיים - יש אינספור עבודות שמתאימות לבני הנוער בתקופת החופש, ומה לגבי עבודה בגובה, מה קובע החוק לגבי זה, ומה הם כללי הבטיחות שיכולים להציל חיים? המוסד לבטיחות ולגיהות עם כל התשובות

בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות

 

החופש הגדול התחיל לפני כשבועיים, בריכות השחייה, המרכזים המסחריים והקניונים עמוסים בילדים ובני נוער שמחפשים תעסוקה מהנה לתקופת החופשה. אך יש כאלה שמעדיפים להעביר את החופש בעבודה שתאפשר להם גם לצאת ולבזבז את מה שהרוויחו, בלי לבקש מההורים - צעד ראשון לעצמאות אישית וכלכלית. אין ספק שמדובר בתהליך שבעל חשיבות להתפתחות האישית והחברתית של בני הנוער, כמו גם לקיחת אחריות והבנה של עולם העבודה. בין היתר, חשוב לדעת מהן הזכויות והחובות וגם מה הם החוקים החלים על בני הנוער ומעסיקיהם, בעיקר בדגש על שמירה על בטיחות במקום העבודה.

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

חוק עבודת הנוער מגדיר "ילד" כמי שעדיין לא מלאו לו 16 שנה, "צעיר" פירושו מי שמלאו לו 16 שנה, אך עדיין לא מלאו לו 18 שנה. מבחינת עיסוק בעבודה

של ילדים ונוער, החוק מגדיר מהו גיל העבודה ומה הן העבודות האסורות, ואף מציין כי לא יועסק ילד שעדיין לא מלאו לו 15 שנה. עם זאת, החוק מסייג לגבי עבודה בחופשת הלימודים ואומר כי גם ילד שמלאו לו 14 שנה וטרם מלאו לו 15, יכול לעבוד בתקופת חופשת לימודים רשמית, בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו, הכל לפי התקנות והתנאים בחוק, לרבות מספר שעות העבודה.

 

כמו כן מפרטות התקנות עבודות אסורות במקומות העלולים לפגוע בבריאותו, שלומו או התפתחותו הגופנית של הילד/ נער, כמו גם בהתפתחותו הרוחנית או המוסרית. כמו כן, יש לבצע בדיקה גופנית בטרם תחילת העבודה ולהביא אישור רופא, וכן חל איסור על עבודה בלילה.

 

אחד האיסורים החשובים קשור בעבודה בגובה, למעשה, אסור לנער/ה לעבוד בגובה, שכן קיים איסור עבודה בגובה למי שגילו פחות מ 18 שנים. המשמעות היא שכל עבודה שבה יכולה להיות נפילה לעומק העולה על 2 מטרים אסורה. עבודה באתרי בניה מאופיינת בין השאר, בעבודה בגובה, ומרבית הנפגעים הם כתוצאה מנפילה מגובה.

 

במסגרת כנס בטיחות וגיהות שנערך עבור בני הנוער ב-25.6, הועברה הרצאה בנושא, בין היתר, משום שנפילה היא הסיבה השכיחה ביותר לאשפוז בגין תאונת עבודה. הסיבות לנפילות במקום העבודה קשורות בגורם האנושי והן בגורם הסביבתי - הגורם האנושי הוא לרוב, חוסר תשומת לב, אי ידיעה של הכללים והנהלים, עייפות, חוסר ריכוז, אכילה לא מסודרת שעלולה להשפיע על הריכוז והלך הרוח. גורמים סביבתיים כוללים, בין היתר: קור או חום, אוורור לא מספיק, עבודה ברעש, עבודה תחת לחץ, חוסר בתאורה, רצפה חלקה, מדרגות, סולמות, מעברים צרים ועוד.

 

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

דגש דומה ניתן על עבודות שיפוצים, אלו, למעשה, הן עבודות בנייה והמגבלות המופיעות על עבודות בנייה לבני נוער חלה גם במקרה הנוכחי. על פי תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות), התשנ"ו-1995חל איסור על טלטול ידני של מטענים ועבודות אחרות להלן עיקריות:

 

  • במשך שעתיים ביום לכל היותר, אם כל מטען אינו עולה על 12.5 ק"ג;נעשית עבודה בעזרת מריצה - אם משקל המטען, כולל משקל המריצה אינו עולה על 50 ק"ג;
  • התקנה, חפירה או בנייה של באר, בור שופכין או מנהרה, תיקון של אלה או ניקוים, וכן עבודה בתוך רשת צינורות ביוב.
  • עבודה במכונה או המכשיר שלחלקו הפעיל ניתנת תנועת-רטט בכוח פנואומט.
  • חל איסור על העסקת בני נוער באבק מזיק.

 

טיפים לעבודה בטוחה

  • שמרו על אזור עבודה נקי ומסודר
  • ודאו שהרצפה יבשה ופנו מכשולים מהמעברים
  • אין לשאת ציוד החוסם את שדה הראייה
  • ודאו את התאמת הלבוש וההנעלה לאופי העבודה
  • בירידה ובעלייה במדרגות הקפידו על שימוש במאחז יד (מעקה)
  • בעלייה ובירידה מסולם להקפיד על שלוש נקודות אחיזה
  • מומלץ לוודא הימצאות פסים למניעת החלקה
  • עבדו בהתאם להוראות ואל תאלתרו!

 

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
  

עוד על בטיחות וגיהות במתחם המיוחד ב-ynet

 

 

בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות (המוס"ל) שהינו גוף ציבורי לאומי, מטרתו היא להטמיע תרבות של בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית, בסביבת העבודה. המוס"ל מעניק סל שירותים, ללא תשלום, לטובת העובד והמעסיק (שירותים משלימים מוצעים בעלות ללא רווח). כמו כן, במוס"ל עוסקים בפעולות מניעה, הסברה, הדרכה ומחקר.

 

בכל שאלה ניתן לפנות 9214 *, באמצעות אתר האינטרנט בפייסבוק או באפליקציה בנייד

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תשמרו על עצמכם בעבודה
צילום: shutterstock
מומלצים