שתף קטע נבחר

מייבא עגבניות מטורקיה: כואב לי על החקלאים

מגדלי עגבניות תוקפים בחריפות את החלטת שר האוצר לאפשר יבוא עגבניות לארץ ללא מכס. "אנחנו גוססים וכחלון רוצה לעשות לנו וידוא הריגה", אמר אחד החקלאים לאולפן ynet. מנגד ציין אחד המייבאים כי המהלך נועד לשמור על מחיר סביר: "ליבי עם החקלאים". צפו בריאיון

 

 

"שר האוצר, משה כחלון, רוצה לעשות לנו וידוא הריגה, לוודא שלא יישארו חקלאים במדינת ישראל", כך אמר היום (ד') בזעם יגאל עמר, חקלאי המגדל עגבניות, בריאיון לאולפן ynet, בעקבות פתיחת מכסות יבוא עגבניות ללא מכס  שאותה החקלאים ניסו למנוע – ללא הצלחה.

 

מחירי העגבניות בעלייה. בקרוב: ייבוא מטורקיה

סימון "מיוצר בישראל" על פירות וירקות

 

המהלך גורם לזעם רב בקרב החקלאים מאחר ומחירי העגבניות בימים אלה סבירים (אם כי מעט גבוהים לעומת אשתקד), ואין כלל מחסור בעגבנייה ישראלית - כך שהמחירים עוד צפויים לרדת לקראת החגים. אך למרות זאת, במשרד האוצר החליטו שלא לעצור את מנגנון היבוא - וכך לאפשר לסוחרים להזרים ארצה עשרות טונות של עגבניות, בעיקר מטורקיה. "אין חוסר, יש עודף אצלנו בארץ ולא צריך לייבא מטורקיה", הסביר עמר.

 

אז למה מדינת ישראל מייבאת עגבניות מטורקיה?

"אנחנו תושבי עוטף עזה, ונראה לי שהאזור הזה כבר לא מעניין אותם. את כחלון הוא לא מעניין בכלל. אם הוא עושה יבוא והוא הורס אותנו, לא מספיק שעברנו את העפיפונים ואת הקסאמים, פה הוא רוצה להרוס לנו את הפרנסה ונראה לי שזה מה שעומד לנגד עיניו".

 

אתה משמיע האשמות מאוד קשות. למה שכחלון ירצה לרסק את החקלאות הישראלית? רק לאחרונה הוא אמר שהוא רוצה בממשלה הבאה את משרד החקלאות, שהוא רוצה לדאוג לחקלאים.

"עובדה שמעולם לא היה יבוא של עגבניות. בקנדציה שלו ושל הבית היהודי, של אורי אריאל כשר החקלאות, מ-2016 התחילו לייבא עגבניות, התחילו להרוס אותנו לאט לאט. היום כל החקלאים בעוטף עזה גוססים, ממש אנחנו בגסיסה".

עגבניות שיובאו מטורקיה ב-2016, באחת מרשתות השיווק ()
עגבניות שיובאו מטורקיה ב-2016, באחת מרשתות השיווק

אייל פרץ, מנכ"ל קובלט, המייבא עגבניות מטורקיה אמנם מבין את כאבם של החקלאים, אך טוען כי המהלך לא נועד לפגוע בהם אלא כדי לאפשר לשמור על מחירים נמוכים.

  

"כמובן שצריך לחזק את החקלאים בארץ", אמר בריאיון לאולפן ynet. "חקלאות וירקות ופירות זה עניין אסטרטגי וחשוב שיהיו לנו חקלאים חזקים. הנושא של הייבוא מטורקיה נולד מתוך הצורך לאזן את המחיר בעיקר בחגים ובזמנים בהם ישנו מחסור, אז  המחיר עולה. וכדי לגרום לחקלאים להוריד את המחיר משתמשים בייבוא".

 

אבל במקרה הזה כל הגורמים מודים שהמחיר לא גבוה מבשנים קודמות.

"אנחנו זוכרים שהעגבניות הגיעו עד ל-25 שקל לקילו. עגבנייה היא אחד מהמוצרים הבסיסיים ביותר ורוצים לדאוג שהמחיר יהיה סביר ושווה לכל נפש. שאנשים שידם אינה משגת גם יוכלו לקנות עגבניות וברגע שזה מגיע למחירים מאוד גבוהים, אז כדי לאזן את המחיר נדרש ייבוא.

 

"לא רק במקרים כאלה, גם במקרים שיש בעיה אמיתית; לפני שנתיים היה מחסור, לא היו עגבניות בשוק, בשום מחיר לא היה. זה היצע וביקוש, כשיש הרבה עגבניות המחיר יורד, כשאין עגבניות המחיר עולה. בחגים הצריכה עולה משמעותית ולכן יש יותר ביקוש, ולכן המחיר עולה".

 

כשאתה שומע את יגאל שהוא חקלאי מעוטף עזה וכולנו יודעים מה הצרות שהם מתמודדים איתם בימים האלה. לא קצת כואב לך על הצעד הזה?

"בהחלט. אני חושב שכל פגיעה בחקלאות הישראלית היא דבר לא טוב. אני לא חושב שהמטרה פה היא לפגוע בחקלאים, אלא לאפשר מחיר סביר לתושבי ישראל. ליבי איתם, אני באמת חושב שחקלאות היא דבר הכרחי מאוד לקיום המדינה שלנו".

 

בתגובה לדבריו של פרץ אמר החקלאי יגאל עמר, כי "היום העגבנייה מטורקיה מגיעה לפה ב-2.5 שקלים. הוא עושה לרשתות שיווק ולא עוזר לחקלאים. אני אומר לשר האוצר כחלון וגם לשר החקלאות – כדי שהאזור הזה ישרוד אין לנו בעיה שתעשו יבוא, אבל המכס חייב להיות ברמת מחיר הגידול שלנו פר קילוגרם. אם עולה לנו לגדל 2 שקלים, המכס צריך להיות 2 שקלים. תנו לנו תחרות הוגנת עם כל תוצרת מאירופה או מטורקיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים