שתף קטע נבחר

רגע לפני החג: מחירי המלפפונים זינקו "באשמת הייבוא"

המחיר הסיטונאי לק"ג מלפפון זינק ב-75% תוך פחות משבוע מ-3.7 שקלים ל-6.5 שקלים. ברוב הרשתות העלו מחירים. חקלאי: "צמצמנו את הגידולים ב-30% כיוון שהמדינה פתחה את השוק לייבוא ללא מכס ולא רצינו להשמיד סחורה, אבל הייבוא מירדן לא עונה על הביקוש, לכן המחירים גבוהים"

חג שמח עם מלפפונים יקרים: אחד הרכיבים המרכזיים בסל הירקות בישראל התייקר בימים האחרונים. לפני שבוע, ק"ג מלפפונים עלה 3.7 שקלים לק"ג בשווקים הסיטונאים וכרגע מחירם זינק ב-75% ל-6.5 שקלים לק"ג.

 

בתקופה המקבילה אשתקד, כשבוע לפני החגים, ק"ג מלפפונים עלה לקמעונאים 4.3 שקלים. הצרכן יפגוש בהתייקרות ברוב רשתות השיווק ובירקניות. שם מצאנו התייקרויות של למעלה מ-250% במחירים לצרכן, אם כי עיקר ההתייקרות מגיע בדמות צמצום מבצעים ולולא החג - היא היתה תלולה יותר.

 

 

חוסר בשוק מביא להתייקרות ובימים אלה, הייבוא לא מצליח למלא את החוסר. מדובר בחוסר מכוון, שכן החקלאים חששו להשמיד סחורה בשל הצפת השוק בייבוא שהמדינה מעודדת (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
חוסר בשוק מביא להתייקרות ובימים אלה, הייבוא לא מצליח למלא את החוסר. מדובר בחוסר מכוון, שכן החקלאים חששו להשמיד סחורה בשל הצפת השוק בייבוא שהמדינה מעודדת(צילום: מוטי קמחי)

מזה החקלאים חששו: השמדת מלפפונים ()
מזה החקלאים חששו: השמדת מלפפונים

 

איפה התייקר ואיפה מוכרים ב-90 אג'?

בשופרסל אפשר לראות עליית מחירים כמעט גורפת. מהשוואה בין מחיר ק"ג מלפפון ב-30 באוגוסט לעומת היום, 5 בספטמבר, עולה כי בסניפי שופרסל שלי ואקספרס העירוניים, המחיר לק"ג עלה ב-14% מ-6.9 ל-7.9 שקלים. גם בשופרסל דיל המחירים לרוב עלו. לדוגמה, בשופרסל דיל אשקלון ומודיעין המחיר עלה מ-5.90 שקלים ל-6.90 שקלים (17%).

 

בסניף כנפי נשרים העלו את המחיר ב-105%, ממחיר מבצע של 1.9 שקלים למחיר מבצע של 3.9 שקלים. עם זאת, בסניף נתניה, ק"ג מלפפונים הוזל מ-6.90 ל-5.90 שקלים, הוזלה של 14%.

 

ביינות ביתן יש התייקרות רבתי של המלפפונים בכל הסניפים. למשל, בסניף אילת מחיר ק"ג מלפפונים עלה מ-1.80 שקלים מחיר מבצע ל-4.90 שקלים - התייקרות של 172% ובמגדלי ת"א, סניף ראשל"צ כמו גם בסניפים אחרים חלה התייקרות של 17% מ-5.90 שקלים ל-6.90 שקלים לק"ג.

 

  

בויקטורי, סניף עכו מחיר ק"ג מלפפונים עלה ב-247% מ-1.70 שקלים לק"ג מחיר מבצע ל-5.90 שקלים לק"ג מחיר ללא מבצע, ובסניף נתניה מ-1.80 שקלים לק"ג ל-5.90 שקלים לק"ג התייקרות של 227%. עם זאת, ברעננה פאר ק"ג מלפפונים עדיין נמכר ב-90 אג' (מחיר הפסד).

 

ברמי לוי המגמה מעורבת: בחנות בקריית שמונה העלו את מחיר ק"ג מלפפונים ב-166% מ-1.80 שקלים ל-4.80 שקלים. בחנות במבשרת ציון המחיר עלה מ-1.8 ל-2.9 שקלים, התייקרות של 60%, וברחובות המחיר עלה מ-1.80 ל-3.80 שקלים, התייקרות של 111%. עם זאת, בעפולה, נשר ועזריאלי חיפה המחיר נשאר 90 אג' בלבד לק"ג ובנתניה נשאר 1.80 שקלים לק"ג.

 

באושר עד המחיר עלה מ-2.9 ל-3.90 שקלים או ל-4.90 שקלים בחלק מהסניפים. יש עליות מחירים גם בפרש מרקט. במחסני השוק המחירים נותרו יציבים, כשבסניף האורגים אשדוד חלה הוזלה של 63% מ-4.90 שקלים ל-1.80 שקלים לק"ג, וכך גם בסניף נשר. גם בטיב טעם המחיר יציב אך גבוה: 9.90 שקלים לק"ג. בחצי חינם המחיר דווקא הופחת מ-5.90 שקלים ל-4.90 שקלים לק"ג, הוזלה של 17%.

"יש התמכרות לייבוא, החקלאות הישראלית תלך ותצטמצם ובטווח הרחוק המחירים לצרכן לא יירדו". חזי דניאל, מושב אחיטוב בחממת מלפפונים (צילום: אסף קמר) (צילום: אסף קמר)
"יש התמכרות לייבוא, החקלאות הישראלית תלך ותצטמצם ובטווח הרחוק המחירים לצרכן לא יירדו". חזי דניאל, מושב אחיטוב בחממת מלפפונים(צילום: אסף קמר)

 

"המדינה מעלימה את החקלאות"

לפי חקלאים הסיבה להתייקרויות היא מיעוט שתילות בשל ייבוא. המדינה החליטה לפתוח את השוק לייבוא לפני החגים והחקלאים התכוננו וגידלו פחות מלפפונים. התוצאה: היבוא חופשי וזול ככל שיהיה, לא עונה על הביקוש.

 

במושב אחיטוב בו מגדלים 60% מתוצרת המלפפונים בישראל, בסניף אלונית במושב, המחיר לצרכן עלה ב-77% מ-3.90 שקלים ל-6.90 שקלים לצרכן. מגדל מלפפונים מהמושב חזי דניאל אישר ל-ynet: "המחירים אכן עלו. לקראת החגים צמצמנו את השתילות ב-30% כי התכוננו לתקופה בה מלפפונים מייבוא ללא מכס יציפו את השוק, אבל הייבוא כרגע דל. אם לא מגיעה מספיק סחורה מייבוא, נוצר מחסור.

 

"התכוננו כך לייבוא כי יש לנו בעיה קשה של השמדת סחורה בתקופות של יבוא. לקראת החג ידענו שהמדינה פותחת את השוק לייבוא ללא מכס וחששנו מהצפה של השווקים, מכירה במחירי הפסד ושנאלץ להשמיד מלפפונים בגלל עודף סחורה כפי שקרה בשנים קודמות. אם אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שהסחורה תיקלט אנחנו משתדלים לא לגדל מעבר לכמות הנדרשת, כדי לא ליפול להפסדים קשים. הקיץ היה נוח, היבולים יצאו יפה ובכל זאת נאלצנו לצמצם את הגידולים בגלל הלחץ של הייבוא. זה מה שהמדינה עושה לחקלאות הטובה שיש פה. היא מעלימה אותה. הצפי לעתיד הוא מאוד קשה".

 

הייבוא הנוכחי הוא מירדן.

"כן, זה יעד אולטימטיבי, זול מאוד להביא משם, אבל הם לא מצליחים לספק מספיק מלפפונים כדי לעמוד על הביקוש הנוכחי בארץ, לכן המחירים עלו".

 

מה זה יעשה בעתיד לגידול המלפפונים בארץ? תחזרו לכמויות הקודמות ברגע שתקופת הייבוא ללא מכס תיגמר?

"כן. החקלאים ימשיכו להכין את השטחים ולשתול אותם, אבל החקלאי עושה הכל לפי תחזית השיווק. אם הוא חושב שיהיה ברוך לקראת תאריך מסוים, הוא ישתול פחות".

 

הייבוא מירדן זול, אך לא מספיק

לפי דניאל, המדינה הכניסה את השוק לסחרור של ייבוא גידולים חקלאיים, בניגוד למדיניות בארה"ב ובאיחוד האירופי. "בירדן, עלות עובד היא בסביבות 20% מהעלות של עובד תאילנדי פה", הוא מסביר. "עובד בירדן מקבל כמה דולרים בודדים ופה אנחנו משלמים טוב: עשרות דולרים ליום לעובד תאילנדי. ההוצאה העיקרית שלנו כמגדלים - היא כוח אדם. השכר נטו של עובד מתאילנד עומד על 6,300 שקל. העלויות הנוספות שיש לנו עליו הן 2,000-1,500 שקל, וזו עלות שאנחנו פחות ופחות יכולים לעמוד בה. אין תמיכות לחקלאים כמו באירופה. אין שמירה על החקלאות כמו בארה"ב.

 

"אז משרדי החקלאות והכלכלה מחליטים לייבא מלפפונים שגדלים בארץ יפה, מפחד יוקר המחיה ולפגוע דווקא בחקלאים, אז נוצר סחרור: החקלאים מצמצמים שטחי גידול ולחקלאים מסוימים זה מתאים, כי הם לא עומדים בעלויות העובדים. כשמצמצמים שטחי גידול ולא חוזרים לשטחים בגודלם הקודם, צריך יותר יבוא. זו מין התמכרות כזאת לייבוא. ופתאום הייבוא לא מספק את צרכי השוק, אז התוצאה היא התייקרויות לצרכנים וזה ימשיך ויקרה כל עוד החקלאות הישראלית תלך ותצטמצם. כך הורסים פה את החקלאות".

 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "עמדתו של משרד החקלאות הייתה לא להוריד מכסים ולא לפתוח ייבוא השנה. רק בשבוע האחרון פנה שר החקלאות לשר האוצר בשנית, בבקשה לשנות את מנגנון הורדת מכסים בענף הירקות, כך שבמקום שפתיחת הייבוא ללא מכס תהיה אוטומטית, מבלי להתחשב בנתונים בשטח וכפי שקורה לפני החגים, המנגנון יהיה מרוסן ויופעל רק במקרי צורך ובהתאם למחירים בשוק, בתקופה שלפני החג.

 

"כיוון שסירב שר האוצר לבקשה, הייבוא נפתח לפני כחודש ונמשך עד כה. משרד החקלאות ממשיך לבחון כל העת את מחירי התוצרת הטרייה, כדי למנוע מחסור בשוק ועליית מחירים, כאשר הן טובת הצרכן והן טובת החקלאי עומדים לנגד עיניו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים